Co to jest Landing Page?

Co to jest Landing Page?

przez Piotr

Aktualizacja

Ten artykuł będzie poświęcony charakterystyce stron Landing Page. Dowiesz się o sposobach jego założenia, testowaniu i analizowaniu – jego istocie. Zyskasz umiejętność odróżnienia skutecznej realizacji, od standardowej.  Zrozumiesz też jak pozycjonować strony landing page w Google i optymalizować je pod doświadczenia użytkownika.  Dowiesz się, co zawiera, do czego służy. Zrozumiesz jak przygotować się do tego dobrze i dlaczego warto skorzystać z tego rozwiązania.

Czym nie jest strona Landing Page?

W internecie jest cała masa artykułów przedstawiająca istotę landing page w zupełnie innej postaci. Opisywana jest jako przyjemna, prosta, niewymagająca strona. Co jest dalekie od prawdy. Powodów tego zamieszania jest kilka:

  1. Model biznesowy. Łatwiej jest sprzedać stronę docelową na podstawie gotowych rozwiązań. Czyli np.: gotowe szablony lub szybkie rozwiązania w modelu SaaS. Jeśli cena ma 100% wagi — łapmy na nią Klientów. Pamiętaj — jaka cena taka jakość. Kolejnym punktem jest gwarancja intuicyjności w zarządzaniu. Mniej stresu — więcej Klientów. Połechtanie Twojego Ego profesjonalną realizacją… za 5 złotych. Linki sponsorowane kierujące nieświadome osoby na „okazje” w postaci doskonałych stron docelowych w cenie 2,4,5 godzin pracy programisty.
  2. Absolutny brak wiedzy i umiejętności i powtarzanie tych samych bzdur. 
  3. Brak chęci edukowania i ogólnej etyki. Jeśli ktoś wie, jak powinien być wykonany, i rozumie, że wymaga to poświęcenia, na które po prostu nie stać przeciętnego Kowalskiego, to po co o tym pisać. Lepiej iść w stronę zasięgów dając Ci odrobinę wątpliwego luksusu.
  4. Strach przed nawiązaniem współpracy nad dojrzałym i profesjonalnym projektem.

Co to jest landing page?

Landing Page to strona docelowa, mająca zadania stricte reklamowe. Powstaje w wyniku strategii, myśli marketingowej czegoś większego od niego samego. Tu Ciebie jednak zaskoczę. LP to nie jest prosta strona internetowa, to nie jest łatwa w operowaniu witryna. Nie jest dla wszystkich. Wymaga ona więcej „miłości” i wiedzy od jej wykonawcy i właściciela niż jakakolwiek inny projekt. Nie można go zostawić samego sobie. To, czym jest Landing Page i w jakiej formie on będzie funkcjonował, zależy od Ciebie i zespołu osób nad nim pracującym — non stop.

Landing page jest ulubionym narzędziem marketingowców. Doskonale spełnia funkcję analityczną. Jest używany do testowania branży, produktu, potrzeb.

Służy do zbierania informacji, których efektem jest realizacja konkretnych celów biznesowych. Dane, które pozyskuje, zwiększają konwersję. Wpływają więc na ciągłą modyfikację, usprawnianie i optymalizację procesów sprzedażowych.

Co zawiera strona docelowa?

  • Zdjęcia, filmy – nie stokowe, a oryginalne. Wiarygodność to podstawa. 
  • Storytelling – nic bardziej nie angażuje niż bardzo dobrze rozpisania strona.
  • CTA – Call to action. Występują jako formularze kontaktowe, przyciski. Mają nakłonić użytkownika wykonania akcji, co jest równoznaczne z realizacją Twoich celów.
  • Social Proof – dowód w postaci zadowolonych klientów (realnych).
  • Język korzyści – kwintesencja marketingu.
  • FAQ – najczęściej zadawane pytania – gdy Klient ma wątpliwości podjąć określone działania.

Rodzaje stron docelowych.

Jego cele zależą wyłącznie od Ciebie, one określają rodzaje landingów, którymi są:

  • Landing Sprzedażowy – zbyt towarów, usług.
  • Lead Generation – kolekcjonowanie danych Klientów.
  • Comming Soon – informowanie o wydarzeniu, które nastąpi / produkcie, który będzie w sprzedaży.
  • Click Through – kierowanie na inną stronę.

Forma landingu.

Landing page jest wykorzystywany w formie podstrony każdej innej strony internetowej lub jako samostanowiąca witryna. Dlatego porównywanie go do stron (często firmowych) nie ma sensu. Landing page jest naturalną częścią większej machiny sprzedażowej.

Landing page występuje także jako niezależna witryna. Wtedy jest celem samym w sobie. Jest inwestycją, która ma swój początek i zaplanowany koniec. W tym przypadku spełnia swoją funkcję w postaci np.: pośrednictwa w sprzedaży, generowanie leadów celem ich odsprzedaży, informowania o wydarzeniu.

Wbudowany w inną stronę internetową landing nie sprawdzi się, kiedy:

  • Planujesz krótką akcję promocyjną.
  • Usługa czy produkt w nim zawarty jest np.: sezonowy.
  • Testujesz branżę.
  • Testujesz potrzeby klientów.
  • Tworzysz sztuczną konkurencję.

Problem może być również natury technicznej. Wynikać może z trudności stworzenia i zoptymalizowania takiego projektu w obrębie istniejącej witryny.

Jak zrobić landing page dobrze?

Każdy, kto rozpoczyna firmę online, musi wiedzieć, czy zakładane cele są:

  • Proste – sensowne – jasne dla Ciebie.
  • Mierzalne – możesz je analizować.
  • Realne – jesteś w stanie je zrealizować.

Dlatego przed podjęciem prac nad stroną Landing Page, wykonaj kilka kroków, które skrystalizują Twój pomysł.

 Weryfikacja pomysłu.

Każdy marketingowiec wie, że od badania rynku zaczyna się weryfikowanie pomysłu na biznes. Na tym etapie dowiesz się (choć nie do końca – wyjaśnię niżej w sekcji, jak testować strony docelowe) czy ten typ strony internetowej pomoże Ci w zbudowaniu dochodowego interesu, czy będziesz musiał zrezygnować ze swojego pomysłu. Musisz znać swoją pozycję w szeregu, ilość konkurencji, ich działania w internecie, przeanalizować ich pomysł. Określić wady, zalety, ceny (jeśli Twój będzie podobny). 

Jeżeli wprowadzasz coś innowacyjnego w branży, to zupełnie inna para kaloszy. Tu nie tylko musisz badać rynek – musisz go znać w 10000%. Musisz być ekspertem, który wyłapuje niuanse, musisz znać doskonale swoją branżę, musisz mieć bezpośredni kontakt z Klientami (bo ma ich wielu) lub przyszłymi odbiorcami Twojego pomysłu.

 Analiza SEO.

Analizy fraz kluczowych, wolumenu wyszukiwań to kolejny przystanek przed zdecydowaniem się na landing page. Tutaj następuje weryfikacja Twojego celu. Czy jest on realny – możliwy do spełnienia, czy jest opłacalny.

Konkretne dane, które uzyskasz podczas tego procesu, odpowiedzą Ci, na jak dużą publiczności możesz liczyć, ile zapytań jest na daną frazę miesięcznie, jakie są frazy, jakie są kombinacje fraz, gdzie są najczęściej wyszukiwane i czy w ogóle istnieją. Możesz to zrobić przy użyciu np.: Google Planer.

Poznaj koszty reklamy.

Dowiedz się, jakie koszty marketingowe są niezbędne, aby realnie zaistnieć w branży.  Sprawdź, ile kosztuje reklama zarówno w sieciach reklamowych jak Google czy Media Społecznościowe oraz portalach branżowych. Określ  już na wstępnie wysokość ROAS (zwrot z wydatków na reklamę).

Co wyróżnia dobry landing page? 

Niewielu, jest w stanie stworzyć konwertujący Landing Page od 1 dnia jego uruchomienia. Trzeba się postarać o to, aby był dobry, gdy wystartuje. Dlatego odrób lekcje i zadbaj o podstawy.

Architektura informacji.

Strony docelowe mają informować, generować nowe potrzeby albo rozwiązywać problemy Klientów. Do Twoich obowiązków należy poznanie grupy docelowej i persony Twojego przyszłego odbiorcy. To szczegółowa analiza ma decydujący wpływ na strukturę strony. Przeprowadź badania w oparciu zakres i wagę potrzeb użytkowników, informacji, które chcą uzyskać czy problemów, które chcesz rozwiązać. To one nakreślą miejsca, hierarchiczność występowania treści, zdjęć, wideo podczas tworzenia makiet, prototypów. Architektura informacji jest kluczowa w postaniu dobrego projektu. Jest to szkic, rozrysowany tak jak wyżej pisałem, na podstawie wagi potrzeb Twojego klienta.

Branding — jasny przekaz.

Musisz zawrzeć tutaj ducha projektu, wskazując standard i jakość oraz zidentyfikować pomysł jasnym komunikatem marki. 

Projekt graficzny.

Powstanie projektu graficznego, który konkretyzuje się na podstawie Twojej wiedzy lub analizy specjalistów — to standard. Jego wygląd powinien być zgodny z duchem firmy i oczekiwaniami użytkowników. Estetyka powinna spójnie łączyć brandowe kolory i przedstawiać ofertę w najbardziej atrakcyjny sposób. Projekt ten musi wykorzystywać architekturę informacji zdobytą we wcześniejszym punkcie.

Możliwość analiz.

To klucz w prowadzeniu Landing Page we właściwy sposób. Do standardowych metod analiz przydadzą się liczne integracje. Połączenie projektu narzędzi Google jak Google Tag Manager, Google Analytics, Google Search Console i podpięcie HotJar to mus. Pozwoli Ci to na kompletną analizę zachowań i ruchu w obrębie witryny.

Dodatkowo obowiązkowo warto otagować znaczników CTA. Dostarczy Ci to jeszcze więcej wiedzy do analiz. Dzięki temu zyskasz informacje, które nich mają najwyższy współczynnik konwersji założonego przez Ciebie celu.

Można również pokusić się o głębsze analizy, np.: heatmap czy nagrań ekranu. To pozwoli Ci w pełni zrozumieć, jak porusza się odbiorca po stronie, gdzie traci zaangażowanie, co omija, gdzie się skupia.

Dzięki tym badaniom rozpoczyna się tak naprawdę właściwa część operowania stroną. To jego modyfikacje.

Zdolność do modyfikacji.

Landing Page powstaje w wyniku badań i wyniku badań jest modyfikowany – to jego najważniejsza cecha. Dlatego musi mieć możliwość całościowego modyfikowania, każdego piksela, linijki kodu, każdej grafiki w nieskrępowany sposób. Dobry Landing Page wyróżnia się dowolną i szybką modyfikacją. Pozwala programistom i grafikom na dostęp do każdego elementu, aby móc w 100% zarządzać widokami i każdy z nich dowolnie optymalizować. Dlatego nie może być on oparty o gotowe rozwiązania, gdzie ma się pośredni lub niski wpływ na rozwój.

Landing page — skuteczne strony docelowe.

Skuteczne landingi nie tylko przykuwają czytelników swoją doskonałą treścią. Tworzą swoistą opowieść bogatą w animacje – których w 2024 r. nie może zabraknąć.

Inspiracje z górnej półki.

Ucz się od najlepszych. Firmą, która najlepiej, najskuteczniej realizuje cele biznesowe, jest Apple. To ich Landingi są wzorem do naśladowania. Wyznaczają nowy standard w angażowaniu pod względem wizualnym. Czy warto mierzyć aż tak wysoko? Zawsze!

Nieskrępowane tworzenie.

Skuteczny landing to taki, który ma być szyty wyłącznie na miarę. Wyraża w nieskrępowany sposób wszystko, czego oczekujesz. Do tego potrzeba zdolnych programistów lub agencji interaktywnej, która kocha nieszablonowe rozwiązania jak my. Dlatego skorzystaj z naszej oferty tworzenie stron landing page.

Ile to kosztuje?

Profesjonalnie wykonane strony landing page nie kosztują 1000 czy 3000 zł. Takie ceny określają gotowe rozwiązania.

Dokładnie rozpisałem to w artykule, który przedstawia koszty stron internetowych i metody ich wycen.

Wybór odpowiedniej technologii.

Masz wiele opcji, aby wykonać stronę lądowania. Są kreatory do prostych stron docelowych, np.: GetResponse, Mailchimp, są również CMSy. WordPress jest najczęstszym wyborem. My również go polecamy naszym Klientom.

Jakie testować strony docelowe?

Testy to podstawowa czynność, jaką powinieneś zacząć wykonywać od początku powstania Twojej strony docelowej. Celem testów są:

1. Zasadność istnienia landingu.

Istotą stron docelowych jest ich szybka analiza po wykonaniu pierwszych kampanii reklamowych. Ta analiza odpowie Ci na pytanie, czy warto rozwijać, modyfikować stronę, czy odpuścić. Powinieneś wiedzieć, ile osób jest zainteresowanych ofertą z załozonej grupy docelowej, na której przeprowadziłeś kampanię. Na tej podstawie powinieneś dokładniej wybrać swoich Klientów. Ten proces powtarza się do wyczerpania funduszy lub momentu, kiedy zaczniesz się skalować.

2. Testowanie reklam i sieci reklamowych.

W kampaniach reklamowych podstawą jest testowanie. Dzięki niemu zrozumiesz, czy i gdzie są Twoi przyszli Klienci. Dowiesz się, na co reagują, co przykłuwa ich uwagę. Stwórz więc kilka rodzajów reklam pod względem kolorystycznym, przekazu – nie bój się eksperymentować. Testuj.

3. Badanie współczynnika konwersji.

Współczynnik konwersji to wzór matematyczny, który określa, ile osób było na Twojej stronie, ile osób zrealizowało Twój cel. Musisz mieć to zawsze w głowie. Aby poddać go analizie, standardowo używanie heatmapy i nagrania screenów. Najskuteczniejsza metoda badań wiąże się przeprowadzanie analiz w formie wynajmu grupy testerów, którzy wiekiem, płcią, zainteresowaniami są najbliżsi Twojej grupie docelowej.

Co możesz jeszcze zrobić? 

Poproś swoich najbliższych do testowania Twojej witryny. Zaproś swoich Klientów na testy i co najważniejsze wymagaj opinii. Następnie poddaj je analizie. Nawet jeśli nie będziesz się zgadzał z wynikiem – są bezcenne.

Kiedy optymalizować strony landing page ?

Kampanie reklamowe zakończyły się sukcesem. Jest potencjał na dalsze działania — zrób to.

Landing Page i SEO.

Doskonała treść.

Musisz zadbać o to, aby treść była obszerna. Wypełnij ją rozsądnie słowami kluczowymi, na które chcesz się pojawiać w Google. Informacje na temat słów kluczowych, ich wolumenów znajdziesz w GSC. Sprawdź, jak przeprowadzamy audyt SEO stron internetowych.

Co warto zrobić dla polepszenia jakości treści?

  • Zadbaj o nagłówki i śródtytuły. Muszą być jasne, czytelne, niepozostawiające wątpliwości.
  • Pisz językiem korzyści.
  • Przedstaw problem, którego rozwiązaniem jest Twoja usługa.
  • Zadbaj o poprawność pisowni i oryginalność treści.
  • Nie powtarzaj się.
  • Używaj synonimów – dbaj o bogactwo języka.
  • Zadbaj o poprawną strukturę informacji.

Oryginalne zdjęcia.

Optymalizacja zdjęć to podstawa. Skup się na:

  • Formie np.: określ poprawnie nazwy zdjęć (bez polskich znaków, z myślnikiem).
  • Rozmiarze – wszystko zależy od rozmiaru. Zdjęcia są różne i występują różnym rozmiarze. Mogą zajmować cały ekran lub kilka pikseli – każde z nich powinno mieć wymiar dopasowany w szkielet strony.
  • Wadze do 400 KB maksymalnie.
  • Rozszerzeniach – wykorzystaj WebP lub PNG.
  • Atrybuty – tekst alternatywny, tytuł.

Materiały wideo.

Bardzo ważne jest miejsce, w którym występuje i sposób wyświetlania i buforowania. Wykorzystaj nowe rozszerzenia — WebM i użyj dobrej kompresji.

Wykorzystaj:

Technika Lazy Load.

Technika, którą stosuje się we wszystkich elementach, które opisałem powyżej. Działa na zasadzie dogrywania elementów, w momencie, gdy użytkownik zjedzie w obszar tuż przed miejscem ich pojawienia się. Znacząco przyspieszy to działanie strony (zwłaszcza na urządzeniach mobilnych i w przypadku słabego łącza internetowego).

Technika skeleton.

W przypadku stron Landing Page, które posiadają wiele podstron, technika ta jest często stosowana. Możesz ją również zauważyć w wielu aplikacjach internetowych. Jej zastosowanie polega na tym, że zawartość strony dogrywa się po jakimś czasie. Najpierw widzisz szare tła imitujące szkielet, w którym po chwili pojawią się elementy. Zmniejsza to ryzyko ich błędnego renderowania. 

Metoda Pjax – (asynchroniczne ładowanie treści).

Wykorzystywany jest do efektywnych przejść między podstronami.  Imituje podobne zachowanie jak w aplikacjach. Nadaje ona zwykłym stronom funkcjonalność zbliżoną do SPA (single page application).

Zadbaj o:

Linkowanie wewnętrzne

Nadanie priorytetu poszczególnym podstronom to podstawa. Struktura linkowania musi być dla czytelna dla robotów z Google i użytkowników. Na jej podstawie wyróżniasz podstrony mające największe znaczenie w całej Twojej witrynie.

Sprawdź meta tytuły, meta opisy. Zadbaj o ich oryginalność, niepowtarzalność, nasyć słowami kluczowymi.

Dane strukturalne – zadbaj o poprawne wyświetlenie. Przetestuj tu i tu.

Landing page pod użytkownika — UX.

Konwersja, konwersja i jeszcze raz konwersja. Optymalizacja doświadczeń użytkowników to absolutny mus stronach docelowych. Wszak to od ich decyzji zależy rentowność Twojego landingu. W czerwcu 2020 r. gigant z Mountain View poinformował o tym, że zamierza wprowadzić nowy algorytm (co już uczynił) – możesz poczytać tutaj. Musisz zwrócić uwagę na zbadanie o zadowolenie użytkowników. Koncentracja na użyteczności elementów nie dość, że ma wpływ na konwersje, to też przyczynia się na pozycje strony w wyszukiwarkach internetowych. 

Aby Twój Landing Page miał lepszy współczynnik konwersji celu, zadbaj:

  • Przejrzysty, intuicyjny, czytelny. Skup się na jego kompletnej architekturze.
  • Funkcjonalny. Łatwy w obsłudze, dopasowany do wszystkich urządzeń.
  • Przewidywalny. Sprawdź wszystkie linki, przyciski, formy czy dobrze kierują użytkownika. Skontroluj czy są powtarzalne, przewidywalne, ujednolicone, a ich kolorystyka u standaryzowana.
  • Szybki. Zadbaj o prędkość wczytywania strony, która znacząco wpływa na konwersje.

Postaraj się, aby użytkownicy go pokochali za łatwość w obsłudze, konsekwencję w designie, szybkość wyszukiwania informacji. Zadbaj o ich uwagę. Warto poddać go głębszej analizie – sprawdź, jak i za ile wykonujemy audyt użyteczności UX

Landing page — pozycjonowanie.

Wszystko zależy co prawda od specyfiki strony. Zadbaj jednak o to, aby linkowano do niej na:

  • Portalach i forach branżowych.
  • Wpisach gościnnych.
  • Artykułach sponsorowanych.

Zaakcentuj go na stronach, forach, blogach lokalnych miast, firm, osób, które wpisują się w jego zasięg.

Możesz również stworzyć pod niego całe zaplecze SEO. Możesz dodać blog, w którym opowiesz wszytko, czego nie zawarłeś na głównej stronie docelowej.

Zobacz, jak wykonujemy optymalizację SEOpozycjonowanie w Google.

Landing page — podsumowanie.

Landing page to skomplikowana witryna, która wymaga nieustannych analiz i systematycznych badań. Wymusza ciągłe zaangażowanie w jego rozwój i doskonałą znajomość pod względem technicznym i użytkowym od ich wykonawców.

+48 727 677 100