Co to jest Landing Page?

Co to jest Landing Page?

przez Piotr

Aktualizacja

Ten artykuł odpowie Tobie na pytanie co to jest Landing Page? Gdzie się je wykorzystuje, do czego służą i na co należy zwracać uwagę podczas ich przygotowania.

Co to jest Landing Page?

Landing Page to strona docelowa, mająca zadania stricte marketingowe. To nie jest prosta strona internetowa, to nie jest łatwa w tworzeniu i projektowaniu witryna. Wymaga ona więcej „miłości”  i wiedzy od jej Twórcy i Właściciela niż jakakolwiek inna realizacja.

Ten artykuł będzie poświęcony charakterystyce Landing Page, sposobach jego założenia, testowaniu i analizowaniu – jego istocie. Dowiesz się czym wyróżnia się skuteczny Landing Page nad standardową realizacją, oraz jak go pozycjonować w Google i optymalizować pod użytkownika.

Warto powiedzieć, że projektowanie i tworzenie Landing Page i innych stron internetowych, nie kosztuje 1000 czy 3000zł. Takie ceny znajdziesz w gotowych rozwiązaniach – a więc wdrożeniach, a to ogromna różnica w czasie realizacji i pracy nad projektem. Dokładnie rozpisałem to w artykule, który przedstawia koszty stron internetowych i metody ich wycen.

Rodzaje i cele stron Landing page.

Jego cele zależą wyłącznie od Ciebie, one określają rodzaje Landing Page którymi są:

  • Landing Page sprzedażowy – sprzedaż towarów, usług
  • Lead Generation – kolekcjonowanie danych klientów
  • Comming Soon – informowanie o wydarzeniu, które nastąpi / produkcie który będzie w sprzedaży
  • Click Through – kierowanie na inną stronę.

Dodatkowo doskonale spełniają one funkcję analityczną. Służą do testowania branży, produktu, potrzeb – nie ma jednak na to nazwy (poprawcie mnie, jak się mylę) 🙂

Landing page to dodatek do witryny.

Czy znasz choć jedną stronę firmową, sklep www czy serwis produktowy, które mają w swojej witrynie podstronę będącą Landing Page? Ja znam ich setki.

Landing Page może być wykorzystywany w formie podstrony każdej innej strony internetowej. Dlatego porównywanie go do stron (często firmowych) nie ma sensu, skoro może być on ich naturalną częścią powstałą w wyniku strategii, myśli marketingowej czegoś większego od niego samego – co nazywamy marką.

Oczywiście popularny Landing kojarzy nam się przede wszystkim jako strona docelowa, gdy jest używana do np: pośrednictwa w sprzedaży, generowanie leadów celem ich odsprzedaży dla zewnętrznych firm, informowania o wydarzeniu, w którym będzie brało udział wiele partnerów. Tylko wtedy ma on sens, gdy występuje w formie niezależnej witryny. Ale kiedy prowadzisz biznes i chcesz promować swój produkt / usługę umieść Landing Page w strukturze swojej strony tak, jak robią to największe marki, które planują długofalowe inwestycje marketingowe odnośnie jego promowania. 

Wbudowany w stronę firmową czy sklep internetowy Landing Page nie sprawdzi się jednak, kiedy:

  • Planujesz krótką akcje promocyjną
  • Usługa czy produkt w nim zawarty jest np.: sezonowy
  • Testujesz branżę
  • Testujesz potrzeby klientów
  • Tworzysz sztuczną konkurencję

Problem może być również natury technicznej wynikającej z trudności stworzenia i zoptymalizowania takich rozwiązań w obrębie Twojej witryny.

Warto zaznaczyć, że każda strona główna, strony usług czy produktów mogą mieć formę Landing Page, ponieważ każda z nich jest w mniejszym czy większym stopniu stroną sprzedażową, namawiającą do kupna lub po prostu informacyjną.

Jak zrobić landing page dobrze?

Każdy, kto rozpoczyna biznes, musi odpowiedzieć sobie na pytanie – czy zakładane cele są:

  • Proste – sensowne – jasne dla Ciebie
  • Mierzalne – możesz je analizować
  • Realne – jesteś w stanie je zrealizować

I nie zdziwię Cię tym, że tak też jest w przypadku Landing Page. 

Co powinieneś zrobić przed rozpoczęciem prac nad Landing Page?

Poznaj swojego klienta

Strony Landing Page mają informować, generować nowe potrzeby albo rozwiązywać problemy klientów. Do Twoich obowiązków należy poznanie grupy docelowej i persony Twojego przyszłego odbiorcy. Jego szczegółowa analiza ma decydujący wpływ na strukturę informacji w oparciu zakres i specyfikację jego potrzeb (wagę potrzeb), informacji, które chce uzyskać czy problemów, które chcesz rozwiązać. To one nakreślą miejsca, hierarchiczność występowania treści, zdjęć, wideo podczas tworzenia makiet, wireframów, prototypów. Architektura informacji jest kluczowa w powstawaniu Landing Page.

Jeśli natomiast posiadasz już swoją grupę odbiorców, wiesz, czym jest ona zainteresowana, jakie wyznaje wartości, czego poszukuje, czym się posługuje do wyszukiwania treści, jaki ma przedział wiekowy, płeć, czego może potrzebować….. to idealny start.

Poznaj swoją konkurencję

Badania rynku

Każdy marketingowiec wie, że od badania rynku zaczyna się weryfikowanie pomysłu na biznes. Na tym etapie dowiesz się (choć nie do końca – wyjaśnię niżej w sekcji, jak testować strony docelowe) czy Landing Page pomoże Ci w zbudowaniu dochodowego biznesu, czy będziesz musiał zrezygnować ze swojego pomysłu. Musisz znać swoją pozycję w szeregu, ilość konkurencji,  ich działania w internecie, przeanalizować każdy produkt konkurencji, jego wady, zalety, ceny (jeśli Twój produkt / usługa / pomysł będą „podobne”) . 

Jeżeli wprowadzasz coś innowacyjnego w branży, to zupełnie inna para kaloszy. Tu nie tylko musisz badać rynek – musisz go znać w 10000%. Musisz być ekspertem, który wyłapuje niuanse z for branżowych, który zna doskonale swoją branżę, który ma bezpośredni kontakt z klientami (bo ma ich wielu) lub przyszłymi klientami / odbiorcami Twojego pomysłu.

Analiza off page SEO

Analizy fraz kluczowych, wolumenu wyszukiwań to kolejny przystanek przed zdecydowaniem się na Landing Page. Tutaj następuje weryfikacja Twojego celu. Czy jest on realny – możliwy do spełnienia, czy jest opłacalny. 

Konkretne dane, które uzyskasz podczas analiz, odpowiedzą Ci, na jak dużą publiczności możesz liczyć, ile zapytań jest na daną frazę miesięcznie, jakie są frazy, jakie są kombinacje fraz, gdzie są najczęściej wyszukiwane i czy w ogóle istnieją.

W skrócie – audyt strony pod SEO odpowiedzą Ci na pytanie czy warto poświęcić swój czas i pieniądze na Landing Page, i co należy w nim zawrzeć pod względem treści, aby w pełni odpowiedzieć na wszystkie wątpliwości klientów i rzeczowo punktować w niej, dlaczego Twoje rozwiązanie jest najlepsze. 

Landing Page dzięki bogatej treści może być skutecznie pozycjonowana, a nie tylko i „używana” do w kampaniach reklamowych.

Obowiązkiem Twoim również jest sprawdzenie, ile kosztuje reklama na pierwsze pozycje w wyszukiwarce Google, na portalach społecznościowych czy portalach branżowych.

Poznając swoją konkurencję, dowiesz się, jakie koszty marketingowe ona może ponosić, ile pracy potrzeba aby realnie zaistnieć w branży tą metodą. Możesz oczywiście wszystko zrobić sam, ale warto sprawdzić, czym jest i ile kosztuje audyt SEO w naszym wykonaniu.

Co wyróżnia skuteczny landing page?

Landing Page powstaje w wyniku badań i wyniku badań jest modyfikowany – to jego najważniejsza cecha. 

Dlatego ośmielę się powiedzieć, że nikt nie jest w stanie stworzyć wysokoskuteczny Landing Page za pierwszym razem, ale trzeba się postarać, aby był po prostu dobry na start.

Pierwszym elementem w momencie jego powstania jest projekt graficzny, który konkretyzuje się na podstawie Twojej wiedzy lub analizy specjalistów. Jest to szkic, rozrysowany tak jak wyżej pisałem, na podstawie wagi potrzeb Twojego klienta.

Następnie wdraża się gotowy projekt, albo tworzy się go od podstaw – makiety, wireframy, brading.

Po jego akceptacji odbywa się zakodowanie projektu.

Następnie dodaje się w różny sposób znaczniki do CTA dostarczające Ci wiedzy, które z nich mają najwyższy współczynnik konwersji założonego przez Ciebie celu.

Można również pokusić się w przyszłości, lub od razu po jego uruchomieniu o głębsze analizy, np: heatmap, aby w pełni zrozumieć, jak porusza się odbiorca po stronie, gdzie traci zaangażowanie, co omija, gdzie się skupia.

Dzięki tym badaniom rozpoczyna się tak naprawdę właściwa część budowania skutecznego Landing Page, polegająca na jego modyfikacji.

Co zawiera każdy projekt landing page?

  • Zdjęcia, filmy – nie stokowe, a oryginalne. Wiarygodność to podstawa. 
  • Storytelling – nic bardziej nie angażuje niż bardzo dobrze rozpisania strona
  • CTA – Call to action. Czyli nakłonienie do wypełnienia formy, naciśnięcia przycisku, co jest równoznaczne z realizacją Twoich celów.
  • Social Proof – dowód w postaci zadowolonych klientów (realnych).
  • Język korzyści – kwintesencja marketingu.
  • FAQ – najczęściej zadawane pytania – gdy klient ma wątpliwości

Jak wygląda profesjonalny landing page?

Skuteczny Landing Page to doskonała architektura informacji, zdolna do dowolnej i szybkiej modyfikacji. To dostęp do każdego elementu kodu, aby móc w 100% zarządzać widokami i każdy z nich optymalizować zarówno pod względem technicznym jak i wizualnym. Dlatego skuteczne jego formy nie są i nigdy nie będą oparte o gotowe rozwiązania gdzie ma się pośredni, lub niski wpływ na rozwój.

Skąd czerpać inspiracje?

Od najlepszych. Nie ukrywamy, iż firmą, która najlepiej, najskuteczniej realizuje cele biznesowe jest Apple. To ich Landingi są prawdopodobnie najlepszymi na świecie realizacjami, które wyznaczają nowy standard w angażowaniu pod względem wizualnym.

Landingi nie tylko przykuwają czytelników swoją doskonałą treścią, ale tworzą swoistą opowieść bogatą w animacje – których w 2022r. nie może zabraknąć.

Czy jesteś w stanie uzyskać podobne efekty w gotowych rozwiązaniach? Odpowiedz jest prosta. Dlatego opowieść o Tobie musi być szyta wyłącznie na Twoją miarę, musi być Twoim fasonem i tylko Ciebie wyrażać. Do tego potrzeba zdolnych programistów lub agencji interaktywnej, która kocha nieszablonowe rozwiązania jak My. Zamów Landing Page w efektywny wydaniu od profesjonalistów.

W czym zrobić Landing Page?

Masz wiele opcji aby wykonać stronę lądowania. Są kreatory do prostych stron Landing Page, np.: GetResponse, Mailchimp, są również CMS`y. WordPress jest najczęstszym wyborem. My również tworzymy Landing Page w oparciu o WordPress dla naszych Klientów. Gdyż chcemy spełnić wszystkie, bardzo precyzyjne wymagania, które przed nami stawiają dbając o jakość w projektowaniu i tworzeniu.

Jakie testować strony docelowe?

Testy to podstawowa czynność jaką powinieneś zacząć wykonywać od początku powstania Twojej strony docelowej. Celem testów są:

1. Zasadność istnienia strony

Istotą Landing Page jest jego szybka analiza po wykonaniu pierwszych kampanii reklamowych. Ta analiza odpowie Ci na pytanie czy warto go rozwijać, modyfikować i czy Twój pomysł miał rację bytu. Pierwszym elementem, który powinieneś poddać badaniom to ile osób było zainteresowanych ofertą – weszło na Twoją stronę z grupy osób, którym reklama się pojawiła. Na tej podstawie powinieneś dokładniej wybrać swoją grupę docelową, która zareagowała pozytywnie przeprowadzając kolejną kampanię. Jeśli oczekiwany wynik jest poniżej Twoich oczekiwań powinna się Tobie zapalić czerwona lampka zmuszająca do skuteczniejszego działania.  Może trzeba zmienić strategię, może trzeba zmienić formę reklamy. 

2. Testowanie reklam i sieci reklamowych

W kampaniach marketingowych podstawą jest testowanie reklam i sieci reklamowych, gdzie są bądź mogą przebywać Twoi przyszli klienci. Stwórz więc kilka rodzajów reklam pod względem kolorystycznym, przekazu – nie bój się eksperymentować. Testuj.

3. Badanie współczynnika konwersji

Współczynnik konwersji to wzór matematyczny, który określa ile osób było na Twojej stronie / ile osób zrealizowało Twój cel. Najlepszym i najdroższym rozwiązaniem jest używanie heatmap lub zakup testerów – użytkowników, którzy wiekiem, płcią, zainteresowaniami są najbliżsi Twojej grupie docelowej – nie każdego na to stać.

Co możesz zrobić? 

Poprosić swoich najbliższych do testowania Twojej witryny, zaprosić swoich klientów na testy i co najważniejsze wymagaj opinii. Następnie musisz poddać je analizie. Nawet jeśli nie będziesz się zgadzał z wynikiem – są bezcenne.

Kolejną rzeczą jest analiza wspomnianych znaczników na stronie. Przeanalizuj procentowo, gdzie zaistniały interakcje, który CTA jest najbardziej skuteczny, które należy poprawić, które należy wyeliminować. Na tej podstawie rozpocznie się pierwsza modyfikacją będąca reorganizacją struktury strony, której celem jest poprawienie współczynnika konwersji Twojego celu.

Jak i kiedy optymalizować i pozycjonować strony lądowania ?

Wtedy i tylko wtedy, kiedy kampanie promocyjne zakończyły się sukcesem, możesz przejść do kolejnych etapów – optymalizacji – SEO i pozycjonowania w Google.

Jak wygląda optymalizacja SEO Landing Page?

Doskonała treść

Musisz zadbać o to, aby treść była obszerna oraz była wypełniona po brzegi (ale rozsądnie) słowami kluczowymi, na które chcesz się pojawiać w Google. Sprawdź, jak przeprowadzamy audyt SEO stron internetowych.

Co warto zrobić?

  • Zadbaj o nagłówki i śródtytuły, które muszą być jasne, czytelne, nie pozostawiające wątpliwości.
  • Pisz językiem korzyści
  • Przedstaw problem, którego rozwiązaniem jest Twoja usługa
  • Zadbaj o poprawność pisowni i oryginalność treści
  • Nie powtarzaj się
  • Używaj synonimów – dbaj o bogactwo języka
  • Zadbaj o poprawną strukturę informacji

Oryginalne zdjęcia

Optymalizacja zdjęć to podstawa. Skup się na:

  • Formie np: nazwa-produktu.jpg (bez polskich znaków, z myślnikiem zamiast _)
  • Rozmiarze – wszystko zależy tutaj od tego, czy zdjęcie jest na cały ekran, czy pół czy jest to ikona – każde z nich powinno mieć rozmiar wpasowujący się na sztywno w szkielet strony.
  • Wadze do 400kb maksymalnie.
  • Rozszerzeniach – co najmniej dwa rozszerzenia, np: w wersji jpg/png i webp celem wykorzystania najlepiej zoptymalizowanego formatu zdjęć pod daną przeglądarkę klienta.
  • atrybuty – Alt (tekst alternatywny), Title (tytuł).

Materiały wideo

Bardzo ważnym jest sposób i pozycja jego umiejscowienia, jak również sposób jego wyświetlania i buforowania. Najistotniejszym problemem wideo jest jego duża waga.

Co powinieneś zrobić?

Po pierwsze nadać mu rozszerzenie albo webm, albo mp4 – to zmniejszy jego wagę w porównaniu do avi czy mov.

Po drugie, musisz zadbać o to, aby nie buforowało się w przeglądarce, gdy użytkownik do miejsca jego pojawienia jeszcze nie dotarł.

Po trzecie, powinieneś znać  zaawansowane metody jego optymalizacji, skupiając się na, np.: jego bitrate lub uruchamianiu jego i zatrzymywania buforowania, gdy klient je ominie.

Wykorzystaj również:

Technika Lazy Load

To znana i ceniona przez wszystkich Seowców i programistów, a przede wszystkim użytkowników, technika, którą stosuje się we wszystkich elementach, które opisałem powyżej. Działa na zasadzie dogrywania elementów, w momencie gdy scrollbar zjedzie w obszar tuż przed miejscem właściwego ich pojawienia się. Znacząco przyspieszy to działanie strony (zwłaszcza na urządzeniach mobilnych i w przypadku słabego łącza internetowego).

Technika skeleton

W przypadku stron Landing Page, które posiadają wiele podstron, technika ta jest często stosowana. Możesz ją również zauważyć w wielu aplikacjach internetowych. Jej zastosowanie polega na tym, że zawartość strony dogrywa się po jakimś czasie. Najpierw widzisz szare tła imitujące szkielet, w którym po chwili pojawią się elementy. Zmniejsza to ryzyko ich błędnego renderowania. 

Metoda Pjax – (asynchroniczne ładowanie treści)

Wykorzystywany jest do efektywnych przejść między podstronami imitujących podobne zachowanie jak w aplikacjach. Nadaje on zwykłym stronom funkcjonalność zbliżoną do SPA (single page application). Jego zastosowanie możesz zauważyć na co drugiej nagrodzonej stronie w awwwards.comto nowy, ale już standard przy tworzeniu stron internetowych.

Zadbaj również o:

Linkowanie wewnętrzne

Priorytetyzowanie podstron to podstawa. Struktura linkowania musi być dla czytelna dla robotów z Google i użytkowników. Na jej podstawie wyróżniasz podstrony mające największe znaczenie w całej Twojej witrynie. Dowiedz się więcej tutaj.

Meta tytuły, meta opisy – zadbaj o ich oryginalność, niepowtarzalność, nasyć słowami kluczowymi.

Dane strukturalne – zadbaj o ich poprawne wyświetlenie. Przetestuj tu i tu.

Jak wygląda optymalizacja stron typu landing page pod UX?

Optymalizacja doświadczeń to absolutny mus w budowie stron docelowych. Warto swoją stronę przygotować pod Google. W czerwcu 2020r. gigant z Mountain View poinformował o tym, że zamierza wprowadzić nowy algorytm – możesz poczytać tutaj, który testuje użyteczność stron internetowych, mającą wpływ na ich pozycje. 

Zadbaj o to, aby Twój Landing Page był:

  • Przejrzysty, intuicyjny, czytelny – skup się na jego kompletnej architekturze.
  • Funkcjonalny, łatwy w obsłudze, dopasowany do wszystkich urządzeń
  • Przewidywalny – sprawdź wszystkie linki, przyciski, formy dobrze kierują użytkownika, czy są powtarzalne, przewidywalne, ujednolicone, a ich kolorystyka ustandaryzowana.
  • Szybki – zadbaj o prędkość wczytywania strony, która znacząco wpływa na konwersje.

Postaraj się, aby użytkownicy go pokochali za łatwość w obsłudze, konsekwencję w designie, szybkość wyszukiwania informacji. Warto poddać go głębszej analizie – sprawdź, jak i za ile wykonujemy audyt użyteczności UX.

Jak pozycjonować landing page?

Wszystko zależy co prawda od specyfiki Landing Page, ale poza reklamami z Google w Facebook, Instagram, które powinieneś opanować do perfekcji możesz ,zadbać aby znalazł się on na:

Globalnie:

  • Portale branżowe
  • Wpisy gościnne
  • Artykuły sponsorowane
  • Fora branżowe

Możesz również stworzyć pod niego całe zaplecze SEO, lub blog, w którym opowiesz wszytko, czego nie zawarłeś na stronie docelowej.

Lokalnie:

Zaakcentuj go na stronach, forach, blogach lokalnych miast, firm, osób, które wpisują się w jego zasięg.

Czym nie jest strona Landing Page?

W internecie jest cała masa artykułów opisujących Landing Page jako prostą, niewymagającą stronę, którą może stworzyć każdy od tak 🙂

Powody są trzy:

  1. Model biznesowy. Łatwiej jest komuś wdrożyć prosty Landing w oparciu o gotowe rozwiązania jak np: gotowe szablony czy inne szybkie rozwiązania w modelach Sass-owy, nie przerażając swoich przyszłych klientów ceną, dając relatywnie niski próg w posiadaniu „profesjonalnej witryny”.
  2. Absolutny brak wiedzy i umiejętności lub… Bloger, a przy tym programista nie ma zielonego pojęcia, czym jest Landing Page i na podstawie błędnego reasearchu w internetcie próbuje powtarzać to samo, co wypisują inni specjaliści. Lub doskonale wie, czym jest Landing Page i aby był wykonany prawidłowo, wymaga to poświęcenia na które Ciebie po prostu nie stać lub z drugiej strony ów „twórca”  boi się o nawiązać współpracę, która może się zerwać w momencie jego powstania.
  3. Artykuł sponsorowany. Bloger chce abyś skorzystał z jego programu afiliacyjnego, lub pisze artykuł sponsorowany pod firmę x czy y, której sztandarową usługą „profesjonalne” Landingi w cenie 2 /4 /5 godzin pracy programisty.

Podsumowanie.

Odpowiedz na pytanie co to jest Landing Page? Nie jest prosta. Jednak możemy jasno stwierdzić, że Landing Page to skomplikowana strona docelowa, która wymaga nieustannych analiz, systematycznych badań celem podwyższania współczynnika konwersji w realizacji celu. Wymaga ona ogromu pracy właściciela w jej prowadzeniu i doskonałej znajomości optymalizacji pod względem technicznym i użytkowym od wykonawcy. 

+48 727 677 100