Ile kosztuje założenie sklepu internetowego

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Sporządzone przez Piotr

Ile kosztuje sklep internetowy?

To ile kosztuje sklep internetowy wzbudza wiele kontrowersji. W tym artykule zdobędziesz kompletą wiedzę dotyczącą wszystkich elementów, które wpływają na jego finalny koszt oraz koszty prowadzenia i założenia sklepu internetowego w 2020r.

Krótka historia...

W latach 90 każda firma chciała mieć stronę internetową, dla samej jej posiadania (wyszło jak wyszło). 2020r jest rokiem sklepów internetowych. Jesteśmy społeczeństwem X czy Z, które jest zaznajomione z internetem i jego funkcjonalnościami (przynajmniej od strony użytkownika). Przeniesienie albo rozpoczęcie swojego biznesu na rynku internetowym to naturalna forma rozwoju. 

Najważniejszy jest jednak to, aby nie powtórzyć błędów poprzedniej generacji.

Najdroższą i najczęściej pomijaną kwestią w prowadzeniu sklepu internetowego, który zarabia jest strategia, którą musisz obrać i obsesja na jego punkcie. Sklep bez Twojej wiedzy, badań, analiz, testów, błędów, których możesz się ustrzec… nie będzie sprzedawać. 

Ile kosztuje sklep internetowy wycena

Co wpływa na finalną cenę sklepu internetowego? Poradnik.

  1. Podstawy (domena, hosting, ssl)
  2. Wybór środowiska: Open Source, Saas, sklep dedykowany
  3. Modele biznesowe: standardowy, dropshipping, subskrypcja
  4. Dodatkowe funkcjonalności
  5. Marketing internetowy
  6. Wsparcie, administracja, rozwój

Podstawy (domena, hosting, ssl)

Do standardowych kosztów związanych z tworzeniem sklepów internetowych należą  domena, hosting, certyfikat ssl. Jakich kosztów możesz się spodziewać i na co warto zwracać uwagę dowiesz się niżej.

Domena

Domenę wykupuje się na rok.  Nie będzie ona Twoją własnością. Dzierżawisz ją. Należy ją przedłużać co rok (istnieją również plany, które wydłużają ten abonament do 10 lat).

Możesz kupić dwa typy domen:

  • Nowe domeny - czyli te, które rejestrujemy pierwszy raz, a więc bez historii. Ich ceny rozpoczynają się od 0 — 50 zł.
  • Domeny z historią -  to te, które zostały zarejestrowane wcześniej wyceniane są od 0 do sky is the limit. Ich cena zależy od ich potencjału -  historii, nazwy, długości.

Pro Tip: warto sprawdzać ile kosztuje przedłużenie domeny na następny rok - może być to koszt od 50 — 250 zł i tu już możesz realnie zaoszczędzić.

Na co należy uważać przy wyborze domeny aby nie stracić nerwów i pieniędzy?

Domena musi (powinna) posiadać końcówkę zgodną z krajem, w którym chcesz sprzedawać swoje produkty. 

Już wyjaśnię…

Jeśli Twój biznes działa na rynku polskim oczywistym jest fakt, że będzie to końcówka pl, niemiecki de, angielski - co.uk itd. 

Natomiast jeśli Twój sklep internetowy ma ambicje zaistnieć na międzynarodowym rynku, to rekomendujemy wykup domeny globalnej - z końcówką .com ( są z natury droższe od krajowych).

Pro Tip1: Inwestuj. Nawet jeśli dziś nie wierzysz, że Twój sklep będzie w przyszłości globalną firmą  wykup rozszerzenie com (jeśli tylko możesz).

ProTip2: Unikaj końcówek typu .net, net.pl, com.pl itd., oraz myślników w nazwie domeny, polskich znaków, cyfr.

Jak wybór odpowiedniej nazwy domeny zmniejszy koszty pozyskania klientów?

Budowanie marki to priorytet. Buduj markę, nie frazę.

Domena Twojego sklepu internetowego musi być zgodna z jego nazwą. Musi być unikalna - nie powinna być frazą, na którą się będziesz pozycjonować. Jeśli myślisz o wprowadzeniu swojego sklepu internetowego jako nowej marki na rynku - zadbaj o to już na samym początku.

Dlaczego?

Wybór oryginalnej nazwy domeny jest inwestycją, który przełoży się na mniejsze koszty związane z jej pozycjonowaniem, wpłynie na realne budowanie świadomości firmy i zmniejszy obawę przed marką - to jest bezcenne. Dodatkowo gdy Twój klient wpisuje w wyszukiwarkę interesujące go nazwy produktów lub usług, który Twój sklep posiada w ofercie, może pojawiać się ich „obrandowe” - to kolejny atut.

Przykład kosztownego błędu w wyborze domeny:

W internecie ten błąd popełniło wiele firm. Jedną bardzo znaną to iperfumy.pl, które w wyniku złych decyzji w wyborze domeny miały ogromny problem z konkurencją, która nazywała się identycznie, różniła ich tylko wspomina końcówka. Finalnie zmienili oni nazwę, co z pewności było ogromnym kosztem finansowym, wizerunkowym, marketingowym.

Hosting

Definicja: hosting w telegraficznym skrócie to komputer, który jest non stop podłączony do internetu. Posiada on specyfikacje techniczną - jak procesor, miejsce na dysku, ram. 

Od jego specyfikacji, awaryjności, marki firmy hostingowej zależy jego cena. Opłacasz go co rok. Możesz dopłacić również za dodatkowe funkcje związane np.: z częstotliwością backupów, ilością skrzynek pocztowych, darmowych certyfikatów ssl, ilością baz danych, ilości ruchu na stronie (o dziwo), miejscem na dysku, wsparciem technicznym, lub dedykowanego opiekunem serwera.

Koszt za serwer / hosting: od 0 zł - 600 zł na pierwszy rok.

Pro Tip: zawsze sprawdzaj, ile kosztuje przedłużenie usługi na kolejne lata (tu dużo zaoszczędzisz).

Czy warto kupić domenę i hosting w jednej firmie? 

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Bo łączenie usług ma swoje zalety - np darmowy certyfikat ssl wraz z jego odnowieniem będzie tylko w połączeniu usług. Przyjmuje się również założenie, że domenę wykupuje się tam, gdzie jest najtańsza + najtańsze jej odnowienie. Hosting natomiast wybiera najlepszy, w cenie, która jest dla Ciebie do zaakceptowania.

Certyfikat SSL

SSL to bardzo ważny element przy zakładaniu sklepu internetowego. W 2020r certyfikat SSL można uzyskać zupełnie za darmo za podstawową wersje - let's encrypt. Nie jest on automatycznie przypisany do Twojej domeny - trzeba go skonfigurować ( z czym możesz sobie poradzić sam, albo wynająć do tego programistę). Co roku również musisz go odnawiać. 

Istnieje jednak jego płatne wersje, którym z biegiem czasu warto się przyjrzeć.

Dlaczego SSL przy założeniu sklepu jest potrzebny?

Darmowy SSL daje poczucie minimum bezpieczeństwa dla Twojego klienta. Dzięki niemu nie masz odstraszającego komunikatu na stronie informującego, że Twoja strona jest niebezpieczna. 

To również wymóg od Google od 2018r. dla wszystkich stron, a zwłaszcza sklepów internetowych jeśli chodzi o SEO. 

SSL to więc absolutny mus.

ProTip: Aby jeszcze lepiej zabezpieczyć swój sklep, posiadając już poprawnie wdrożony certyfikat, warto zadbać o HSTS - czyli nieprzerwanym bezpiecznym połączeniu oraz warto skonfigurować  bezpieczne nagłówki (security headers) i szczególnie uważać na mixed content. Takie dodatkowe czynności wymagają pracy profesjonalisty - wyceniane są od 200zł.

Wybór środowiska

Koszt założenia sklepu internetowego zależy od formy jego utworzenia. Istnieją trzy sposoby w jakich powstaje sklep w internecie:

  • Sklepy oparte o Open Source (wolne oprogramowanie) np: sklep WordPress, Magento, Prestashop itd.
  • Sklepy w modelu Saas - sklepy abonamentowe - np: `Shopper, Shoplo, AIA itd.
  • Dedykowane sklepy internetowe - sklepy, które powstają od 0.

Ile kosztuje gotowy sklep internetowy na Open Source? 

Gotowy sklep internetowy to taki, gdzie po wymienieniu treści, zdjęć, numerów kont i podstawowych elementów jak logo + drobny lift kolorystyki, może on w pełni działać. Takie sklepy są oparte albo o open source lub model sass.

Gotowy sklep internetowy w tym modelu kosztuje do 2250 zł do 4000 zł.

Jakie są jego wady:

Twoim obowiązkiem jest aktualizować, zabezpieczać, wprowadzać nowe integracje czy dodatkowe funkcjonalności. Oczywiście możesz ponieść dodatkowe koszty opieki nad sklepem.

Sklep w tym wykonaniu jest kopią kopii - nie jest to oryginalny projekt. Możesz być narażony bardziej na ataki hakerskie, ogromne zależności od firm, które dystrybuują wybrany motyw.

Istnieje duża zależność od twórców buildera, na którym on stoi. Maskowanie wad setkami wtyczek będzie tutaj normą. Brak realnej optymalizacji to standard.

To sklep na dziś, nie na jutro.

Jakie są jego zalety:

To jest wciąż Twój sklep.

Ile kosztuje indywidualny motyw sklepu www na Open Source?

Cena indywidualnych motywów sklepów internetowych w oparciu o Open Source rozpoczyna się od 7500 zł —70 000 zł.

Wady:

Czas realizacji - projekt ten powstaje do 3 miesięcy

Zalety:

Indywidualny motyw sklepu internetowego jest oparty na Twoich inspiracjach, oczekiwanej funkcjonalności i dedykowanej oprawie graficznej. Znacząca większość rozwiązań pisana jest specjalnie pod Twój projekt. Posiada on marginalną ilość dodatków od firm trzecich.

Powstanie sklepu w tej formie charakteryzuje się wieloma etapami jego powstania. Najpierw tworzy się projekt graficzny - cena jest uzależniona od skomplikowania, ilości stron do projektowania oraz występowaniem animacji, interakcji, stylu graficznego i oczywiście ilości projektowych elementów. Ceny projektów graficznych sklepów internetowych rozpoczynają się od 2500 zł.

Następnie na podstawie zaakceptowanego projektu rozpoczyna się jego zakodowanie wraz z dodaniem niezbędnych customowych rozwiązań wymaganych w briefie. 

Dowiedz się więcej, jak tworzymy sklepy internetowe .

Ile kosztuje sklep www w modelu Saas?

Sass to platforma abonamentowa w formie dzierżawy oprogramowania. Koszty w tym modelu są niewielkie wynoszą od 50zł  — 400zł.

Wady:

Jest to wyłącznie dzierżawienie sklepu - nie jesteś jego właścicielem, nie możesz sprzedawać części towarów i usług nie zgodnych z polityką firmy. Jeśli działasz niezgodnie lub na pograniczu prawa np.:  autorskiego - jest on automatycznie wyłączany.

Wadą jest zależność od twórców tego rozwiązania i wszystkie pozostałe mankamenty sklepów opartych na gotowych szablonach.

Jego modyfikacje są niemal niemożliwe lub bardzo drogie.

Zalety: 

  • Nie martwisz się o bezpieczeństwo, aktualizacje.
  • Podstawowe wsparcie często masz zawarte w cenie.
  • Szybki czas realizacji - do 10 dni.

Nie polecam tych rozwiązań dla budowania marki, ale są one dobrym rozwiązaniem w dropshiplingu lub testowaniu branży. Jest to po prostu wdrożenie gotowego layoutu ze wszystkimi jego ograniczeniami. To pozwolenie sobie na bycie kopią kopii. To masa zależności od firmy, która stworzyła szablon i od firm tworzących framework (buildery) czy samej platformy, na którym ten sklep istnieje. Poza tym wszystkie braki w funkcjonalności tego typu sklepu „łata się” kolejnymi wtyczkami kolejnych firm… to pętla zależności.

Ile kosztuje dedykowany sklep internetowy?

Możesz się spodziewać kosztów od 50 - 400 tysięcy złotych + koszt stałego wparcia technicznego liczonego w dziesiątkach tysięcy PLN-ów. To idealne rozwiązanie dla nielicznych - dużych i średnich firm.

Wady: cena, stałe kosztowne wsparcie techniczne, czas realizacji nawet do roku.

Zalety: Same, ale szykuj walizkę pieniędzy.

Jak modele biznesowe wpływają na koszt sklepu?

Sklepy ponoszą dodatkowe koszty w zależności od ich modelu biznesowego. Do najważniejszych jego odmian należą standardowe sklepy internetowe, sklepy pod dopshipping, sklepy subskrypcyjne.

Standardowy sklep internetowy

Do podstawowych kosztów w tym modelu będą prowadzenia stanów magazynowych, posiadanie magazynu ( np.: jego dzierżawa). Posiadanie programów wysyłkowych i ich integracji z magazynem. Dodatkowo nie ominie Cię zarządzanie wysyłkami, zwrotami, reklamacjami.

Sklep pod dropshipping

Dropshipping to pośrednictwo w sprzedaży towarów lub usług. To jedna z najmodniejszych form stawiania sklepów internetowych w obecnych czasach. Zaletą jest brak magazynu, brak wysyłek, niewielki wkład finansowy jego rozpoczęcia.

Integracje z hurtowniami dropshipingowymi:

  • zakup wtyczki pod dropshipping od 400 zł + integracja 
  • lub model w formie subskrypcji oprogramowania to koszt od 50 zł / miesiąc.

Zaletą tego modelu jest brak magazynu, oddelegowanie całego systemu wysyłek, reklamacji, zwrotów na hurtownie, z którą podpiszesz umowę.

Sklep subskrypcyjny

Subskrypcyjne sklepy internetowe to model biznesowy, który poza swą oczywistą formą zakłada, że siedmiokrotnie taniej jest utrzymać klienta niż go pozyskać. 

Jeśli rozważasz, aby Twój sklep w modelu subskrypcyjnym, gdzie zakup towarów czy usług jest związany z wykupowaniem dostępu do nich na określony czas, to również przyczynia się do dodatkowych prac, integracji i zakupów odpowiednich dodatków. 

Dodatkowymi kosztami są:

  • moduły subskrypcyjne od 900 zł.
  • moduły dla metod płatności, które je obsługują model subskrypcyjny  - od 200 zł.

Jakie dodatkowe funkcjonalności podwyższają koszt sklepu www?

1. Płatności:

Wybierając metody płatności, możesz liczyć się z dodatkowym kosztami związanymi z ich zakupem i integracją. 

Pro Tip: nie zwracaj uwagi na koszt modułu metody płatności, a na % prowizji jaki firma pobiera Ci za każdą płatność.

Ile kosztuje integracja sklepu z płatnościami internetowymi -  od 0 do 200 zł za jedną bramkę płatniczą + jej skonfigurowanie od 0 ~ 200 zł.

2. Wysyłki 

Tutaj jest bardzo podobnie. Istnieją rozwiązania darmowe i płatne. Niektóre z nich  łączą wiele metod wysyłek towarów. Integracja ich również może wynieść do 500zł za jedną z wysyłek czy pakiet firm kurierskich. 

Dodatkowo w Twoim sklepie możesz wysyłać specyficzny towar tylko w danym obszarze czy na specjalnych warunkach - za takie spersonalizowane rozwiązania odpowiadają wyłącznie płatne wtyczki w cenach od 200 - 400 zł + ich integracja ~ 200 zł.

3. Promocje i rabaty

Moduły promocyjne i rabatowe są często integralną częścią sklepów internetowych, ale może się zdarzyć, że będziesz potrzebował ich bardziej rozbudowanej formy.

Np.: kierując akcje promocyjne dla osób wyłącznie z danego miasta, oferując produkt tylko dla wybranego rodzaju klienta - za to odpowiadają również płatne wtyczki, których koszt może sięgać od 200 do 400 zł + integracja.

4. Regulaminy

Regulaminy, polityki prywatności, polityki cookies, polityki RODO - każdy z tych dokumentów ma swoją cenę. Średnio zapłacisz od 100 zł do 200 zł za dokument. W niektórych przypadkach wizyta u prawnika jest obowiązkowa, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

5. Przystosowanie pod wymogi  RODO

To jest temat rzeka. Integracja, wdrożenie założeń RODO również podwyższa cenę przy zakładaniu sklepu internetowego lub jego rozbudowywaniu. W zależności od ilości zmian / poprawek/ nowych funkcjonalności koszt ten na pewno znacznie wpłynie na ostateczną cenę Twojego sklepu www.

W tym przypadku wycena jest indywidualna.

6. Newsletter

Instalacja modułu newslettera na sklepie w większości przypadków jest darmowa. Jednakże koszty prowadzenia kampanii emailowych mogą nadwyrężyć Twój budżet. Umowy z firmami świadczącymi usługi masowego wysyłania wiadomości emailowych mogą sięgać do 1500 zł + miesięcznie.

7. Wielojęzyczność

Jeżeli masz zamiar prowadzić sklep internetowy, który ma w założeniu wielojęzyczność, staniesz przed wyborem odpowiedniego rozszerzenia (lub wykonawca). Średnia cena za tego typu funkcjonalność oscyluje w kwocie od 400 zł za sam dodatek + wdrożenie, które może sięgać 20% wartości całego projektu.

8. Integracje - badania grupy docelowej i techniczne analizy sklepu

Każdy współczesny sklep internetowy musi mieć odpowiednie integracje w celu mierzenia konwersji, sprawdzania problemów technicznych, analizy Twojej grupy docelowej. 

Do darmowych należą:

  • Google Analitics - w celu badań zachowań użytkowników / mierzenia konwersji
  • Google Serach Console służy do analizy technicznej strony 
  • Google Tag Menager służy badania interakcji/ mierzenia konwersji.
  • Facebook Pixel - w celu kolekcjonowania użytkowników Facebooka odwiedzających Twoją stronę w celu remarketingu.

Jeśli to dla Ciebie za mało i chcesz przyjrzeć się bardziej interakcjom Twoich użytkowników warto zainwestować w chociażby Hotjar w celu mierzenia ich zachowań z użyciem heatmap. Po analizach następują testy w postaci modyfikacji struktury sklepu lub jego elementów (celem poprawieni konwersji) - każda ze zmian to kolejny koszt prowadzenia sklepu. 

Instalacja i integracja płatnych opcji lub wprowadzenie niestandardowych ustawień darmowym rozwiązaniom ma wpływ na koszt założenia i prowadzenia sklepu.

9. Integracje z porównywarkami cen

Jeśli zamierzasz pojawić się w popularnych przeglądarkach jak Ceneo czy Nokaut to koszt integracji wahać się może od 100~300 zł za ich zakup.

10. Integracja z Allegro.

Tutaj podobnie.

Jak marketing internetowy kształtuje finalny koszt założenia sklepu?

Strategia marketingowa, wizerunkowa, strategia SEO - są one wyceniane indywidualnie. Cena za dobraną strategię rozwoju Twojego sklepu rozpoczyna się od 30 000 zł. I oczywistym jest fakt , że nie każdego na to stać. Dlatego w większości przypadków TY jesteś za nią odpowiedzialny. 

Do elementów, które wspomagają konsekwentne realizowanie strategii należą:

1. Pozycjonowanie strony, które rozpoczyna się od 1000 zł / miesiąc przy założeniu niekonkurencyjnej niszy, lokalnym zasięgu.

2. Optymalizacja pod wytyczne z Google wraz z okresowymi audytami:

  • Audyt SEO - audyt techniczny, analiza konkurencji.
  • Audyt UX - użyteczności sklepu, zachowań klientów.

3. Reklama Google ADS, która  jest wyceniana w zależności od budżetu , ilości i rodzajów reklam, integracji z Google Marchant Center. Minimalna stawka to 1000 zł / miesiąc

4. Działania w internecie:

  • Reklama na Facebook
  • Reklama na  Instagram
  • E-mail marketing
  • Porównywarki cenowe
  • Branżowe artykuły sponsorowane
  • Partnerstwa w akcjach branżowych
  • Targi branżowe
  • Influencer marketing
  • Budowanie zaplecza SEO
  • Pisanie artykułów na bloga
  • Reklamy w telewizji, radiu, reklamy tradycyjne np.: banery
  • I wiele wiele innych

Ceny i sens istnienia wszystkich integracji, wdrożeń, opieki, badań, analiz zależą od:

  • specyfiki Twojej branży,
  • persony Twojego klienta, 
  • zasięgu Twojej działalności
  • Twojego celu.

W co musisz się na pewno uzbroić?

W Google Sheets, lub Excel, Word lub jego odpowiednik. Każdą zmianę musisz zapisać i przeanalizować jak wpłynęła on na obroty Twojego sklepu / ruch / konwersje. Każdą kampanię musisz śledzić i wyciągać z niej wnioski aby możliwie jak najmniej przepalać pieniądze (nikt nie lubi tracić, ale każdy to musi robić testując np branże, konkurencje). Każdy element musi być dobrze rozpisany i co najważniejsze zrozumiały dla Ciebie. 

Wsparcie i administracja, rozwój. Poznaj stałe koszty prowadzenia sklepu.

Stałymi kosztami prowadzenia sklepu internetowego są:

Ich zakres działań jest bardzo podobny, jednak jeden wyróżnia się istotną kwestią:

Administracja sklepu odpowiada za aktualizacje, backup, zabezpieczenia, monitoring dostępności. Wsparcie natomiast rozszerza się o „wypożyczenie” na godziny grafika, programisty, copywrittera, SEOwca. 

Godzina pracy specjalisty:

  • Grafik - 50 - 250 zł
  • Programista - 100 - 250 zł
  • Copywriter - 50 -100 zł
  • SEO-wiec - 100 - 500 zł

Do ich zadań należeć mogą:

  • pisanie treści pod produkt lub bloga, przygotowanie treści pod SEO
  • Wprowadzanie zdjęć, obróbka zdjęć, retusz zdjęć, przygotowanie zdjęć pod kampanie promocyjne - projektowanie graficzne
  • Obsługa klientów, obsługa wysyłek
  • Szeroko rozumiane działania promocyjne (nie tylko internetowe)
  • Zatowarowanie sklepu
  • Integracja programów do faktur i stanów magazynowych

Ile kosztuje sklep internetowy? Podsumowanie

Założenie sklepu internetowego może kosztować w abonamencie od 50 zł do 400 zł. W przypadku użycia popularnych platform Open Source ceny sklepów internetowych mogą sięgać od 2000 zł do 70 000 zł. Dedykowane sklepy www mogą być dziesięciokrotnie droższe.

Najważniejsze są jednak Twoje potrzeby, cele i oczekiwania co do formy i metody jego powstania.

Koszty stałe poza tymi związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej są zależne od potrzeb Twojego biznesu, Twoich umiejętności jak i konkurencyjności branży. Nie wszystko musisz zlecić specjalistom od razu, ale na pewno w przyszłości będziesz potrzebował ich usług.

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (No Ratings Yet)
Loading...

0

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

+48 727 677 100