Co to jest e-commerce?

Co to jest e-commerce?

przez Piotr

Aktualizacja

Co to jest e-commerce? E-commerce pełna nazwa – electronic commerce. E-commerce to elektroniczny obrót dobrami w internecie i sieciach telefonicznych. Jest procesem nawiązywania relacji biznesowo sprzedażowych między dwoma podmiotami online. Potocznie ogranicza się go do handlu wyłącznie w obrębie Internetu. E-commerce posiada 3 synonimy: e-handel, handel elektroniczny lub handel internetowy.

Głównymi segmentami rynku e-commerce są tablety, komputery, konsole, telewizory i urządzenia typu smart – jak smartwatch czy smartphone. Dzięki e-commerce każdą usługę i produkt można nabyć lub sprzedać do każdego zakątka świata, nie wychodząc z domu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest e-commerce, platformy ecommerce, strona e-commerce, sklep internetowy.
  • Jakie są rodzaje sklepów i stron w e-commerce.
  • Jakie korzyści przyniósł rynek e-commerce oraz jakie ma wady.
  • Jak zmienił rynek tradycyjny.
  • Jakie statystyki śrubuje e-commerce na świecie. 
  • Jak wygląda e-commerce w Polsce.
  • Jakie są najnowsze trendy w e-commerce.
  • Jak zacząć przygodę z ecommerce, jaki sklep internetowy wybrać i jak go założyć.
Spis treści:
  1. 1 E-commerce – część e-biznesu.
  2. 2 Jak działa e-commerce?
  3. 3 Rodzaje e-commerce.
    1. 3.1 1. B2C – Business to Consumer.
    2. 3.2 2. B2B – Business to Business.
    3. 3.3 3. C2C – Consumer to Consumer.
    4. 3.4 4. C2B – Consumer to Business.
    5. 3.5 5. B2A – Business to Administration.
    6. 3.6 6. C2B – Consumer to Business.
    7. 3.7 7. D2C – Direct to Consumer.
  4. 4 Platformy e-commerce.
    1. 4.1 Rodzaje platform sklepowych w e-commerce
    2. 4.2 Najpopularniejsze platformy sklepowe w handlu elektronicznym w Polsce.
    3. 4.3 Najpopularniejsze platformy sklepowe w e-commerce na świecie.
    4. 4.4 Platformy sprzedażowe w e-commerce.
  5. 5 Strony e-commerce.
    1. 5.1 Strona internetowa.
    2. 5.2 Strona firmowa.
    3. 5.3 Strona dla marek osobistych.
    4. 5.4 Strona Landing Page.
    5. 5.5 Strona afiliacyjna.
    6. 5.6 Personalny Blog.
    7. 5.7 Strona typu portfolio.
    8. 5.8 Katalog firm i usług.
    9. 5.9 Sklep internetowy.
    10. 5.10 Ile kosztuje strona internetowa?
  6. 6 Jaki sklep internetowy wybrać?
    1. 6.1 Komu chcesz sprzedawać produkty?
    2. 6.2 Jak chcesz zapewnić dostawy?
  7. 7 Jaki sklep internetowy założyć?
    1. 7.1 Klasyczny sklep internetowy.
    2. 7.2 Sklep jako katalog produktów.
    3. 7.3 Sklep pod dropshipping.
    4. 7.4 Sklep z subskrypcją.
    5. 7.5 Sklep z kursami.
    6. 7.6 Sklep dedykowany.
    7. 7.7 Sklep Marketplace.
  8. 8 Media społecznościowe w e-commerce.
    1. 8.1 Grupy w Social Media.
    2. 8.2 Serwisy streamingowe.
  9. 9 Rynek aplikacji w e-commerce.
  10. 10 Modele sprzedażowe w e-commerce.
  11. 11 Jak internetowy handel zmienił rzeczywistość?
  12. 12 E-commerce w liczbach.
    1. 12.1 Marketing w e-commerce w procentach.
  13. 13 E-commerce w Polsce.
  14. 14 Zalety i wady e-commerce.
    1. 14.1 Korzyści e-commerce.
    2. 14.2 Wady rynku e-commerce.
  15. 15 E-Commerce – jak zacząć?
    1. 15.1 Dla kogo jest e-commerce?
    2. 15.2 Od czego zacząć w e-commerce?
      1. 15.2.1 Krok 1: Poszukiwanie swojej niszy.
      2. 15.2.2 Krok 2: Wybór platformy sprzedażowej.
      3. 15.2.3 Krok 3. Wybranie formy działalności i jej nazwy.
      4. 15.2.4 Krok 4. Konfiguracja bramek płatniczych.
      5. 15.2.5 Krok 5. Reklamowanie biznesu.
      6. 15.2.6 Krok 5. Rozwój e-firmy.
  16. 16 Pozycjonowanie i SEO w e-commerce.
    1. 16.1 Popularne strategie w pozycjonowaniu.
    2. 16.2 Najczęstsze zadania optymalizacji.
    3. 16.3 Jakie są zalety pozycjonowania i optymalizacji w e-commerce?
    4. 16.4 Wyzwania dla SEO i pozycjonowania w e-commerce.
  17. 17 Trendy w e-commerce.
    1. 17.1 1. Automatyzacja procesów zakupowych.
    2. 17.2 2. Rzeczywistość rozszerzona (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR).
    3. 17.3 3. Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML).
    4. 17.4 4. Czat boty.
    5. 17.5 5. Blockchain.
    6. 17.6 6. Materiały wideo.
    7. 17.7 7. Modele naturalnych kształtów.
    8. 17.8 8. Personalizacja produktów.
    9. 17.9 9. Optymalizacja konwersji.
    10. 17.10 10. Zmiany w sektorze B2B.
    11. 17.11 11. Bycie Eko.
    12. 17.12 12. GPT3 i GPT4.
  18. 18 E-commerce – ciągły wzrost.
  19. 19 E-commerce – Podsumowanie.

E-commerce – część e-biznesu.

Jak wspomniałem powyżej, e-commerce to proces sprzedawania i kupowania online. Jest on częścią większego segmentu e-biznesu, który dotyczy wymiany danych lub walut w celu przetwarzania transakcji.

Jak działa e-commerce?

Przeważnie e-commerce to handel, który działa z wykorzystaniem komputerowych sieci telekomunikacyjnych. Polega na zawieraniu elektronicznych transakcji między sprzedającym a kupującym. Cały proces odbywa się z wykorzystaniem wszelkich form płatności elektronicznych. Transakcje te dotyczą usług, informacji i towarów za pośrednictwem komputerowych sieci telekomunikacyjnych.

Rodzaje e-commerce.

E-commerce różni się ze względu na podmioty, które zawierają transakcję elektroniczną. Dzieli się go na 7 sektorów, w których występują transakcje między trzema podmiotami – osoba prawną (firmą), osobą fizyczną i administracją publiczną. 

Poznaj więc sektory relacji transakcyjnych:

1. B2C – Business to Consumer.

Kiedy firma sprzedaje towar / usługę  / osobie fizycznej. (Np.: kupujesz ubranie w sklepie firmowym.) drogą elektroniczną.

2. B2B – Business to Business.

Kiedy firma A sprzedaje firmie B swoje dobra. (Np.: firma A sprzedaje oprogramowanie firmie B).

3. C2C – Consumer to Consumer.

Kiedy osoba fizyczna sprzedaje drugiej osobie fizycznej. (Np.: Ty sprzedajesz używany komputer drugiej osobie poprzez Allegro).

4. C2B – Consumer to Business.

Zależność ta powstaje, kiedy osoba fizyczna oferuje swoje usługi firmie. (Np.: Ty sprzedajesz możliwość reklamowania się na swoim koncie na Instagram`ie firmy).

5. B2A – Business to Administration.

Nazywana również B2G (Business to Government ).Ta relacja następuje wtedy, gdy firma świadczy usługi dla administracji publicznej. (Np.: firma wygrała przetarg na audyt sieci intranetowej wewnątrz jednostki administracji publicznej).

6. C2B – Consumer to Business.

Zależność ta nazywana jest również C2G (Consumer to Government).  Powstaje, gdy osoba fizyczna oferuje swoje usługi administracji publicznej. (Np.: Sprzedajesz zdjęcia, które chce zakupić np.: urząd miasta).

7. D2C – Direct to Consumer.

To nowy sektor w e-commerce, kiedy to dystrybutor, producent lub marka sprzedaje towar bezpośrednio do Klienta finalnego jakim jest osoba fizyczna. Sprzedawca dystrybuuje produkty w obrębie wyłącznie swoich kanałów sprzedaży, jak sklep internetowy czy strona www, bez pośredników.

Platformy e-commerce.

Platformy e-commerce to narzędzia służące do obrotu dobrami w internecie. Są nim przede wszystkim sklepy internetowe. Platformy sklepowe charakteryzują się panelem do zarządzania procesów sprzedaży, tworzenia, edycji produktów, komunikacji, działań marketingowych oraz możliwości integracji z firmami trzecimi, np: system księgowy, bramki płatności, broker.

Rodzaje platform sklepowych w e-commerce

Platformy Saas:  (software as a service). Nie wymagają instalacji, opieki technicznej nad nimi. Aby ich używać, płaci się abonament za wykorzystanie ich możliwości. Najpopularniejszą jest Shopify.

Platformy Open Soruce: Udostępniane są wszystkim w formie oprogramowania (kodu) w 100% za darmo, Można je dowolnie modyfikować i dostosowywać do swoich potrzeb. Do wiodących należą WooCommece, Magento, Prestashop.

Platformy dedykowane:  Wykonuje się dla klientów z dużym budżetem. Wyróżniają się odbiegającą od typowych rozwiązań funkcjonalnością. Mogą być to konfiguratory produktów,  rozwiązania e-lerningowe.

Platformy w chmurze: Przeznaczone są dla dużych sklepów, gdzie skalowalność i funkcjonalność są na najwyższym poziomie konfiguracji. Posiadają cały wachlarz rozwiązań dla e-biznesu. Opierają się na licencji. Przykładem są Magento Commerce, Oracle Commerce, SAP Commerce.

Najpopularniejsze platformy sklepowe w handlu elektronicznym w Polsce.

  • Sklepy WooCommerce.
  • Prestashop
  • Magento Community.
  • Shoper.
  • eSklep dawniej Click Shop.
  • IAI Shop
  • Redcart

Najpopularniejsze platformy sklepowe w e-commerce na świecie.

  • Shopify.
  • Sklep WooCommerce.
  • Bigcommerce.
  • Magento Ecommerce.
  • Salesforce.
  • Squerespace Shops.
  • WixStores.

Platformy sprzedażowe w e-commerce.

Oto wielka trójka najpopularniejszych platform zakupowych, których sprzedaż wyliczana jest w  trylionach dolarów rocznie.

  • Alibaba: Powstała w 1999 roku w Chinach. To największy na świecie marketplace, który zrzesza większość chińskich producentów w jednym miejscu. Sektor sprzedaży – B2B (Alibaba.com). Do Alibaba Group należą również takie platformy jak jak Taobao – sektor C2C (Taobao.com) i Tmall – sektor B2C (Tmall.com), AliExpress C2C / B2C.
  • Amazon: Swoje działalność zapoczątkowała w Stanach Zjednoczonych. Obecnie jest rozpoznawalną marką na całym świecie. Mogą na nim sprzedawać wyłącznie firmy. W Polsce mogą być to tylko spółki z gwarancją najlepszej jakości. Amazon znany jest z błyskawicznej realizacji swoich zamówień, z najkrótszym czasem oczekiwania na dostawę.
  • Ebay: jeden z pierwszych sklepów internetowych na świecie, obecnie platforma działająca jako marketplace. Dominuje w zakresie sprzedaży produktów cyfrowych, pozwala na sprzedaż i zakup osobom indywidualnym (C2C), ale również działa w sektorze B2C i B2C.

Na naszym rodzimym rynku najbardziej popularne platformy zakupowe to Allegro i OLX. 

Strony e-commerce.

Czym jest strona e-commerce? Strona e-commerce to witryna, której celem jest szeroko rozumiany zysk. Poza kwestią oczywistą jak obrót produktami czy oferowanie usług, strony e-commerce mogą pozyskiwać sprawdzone informacje (które są najważniejszą walutą w e-biznesie), mogą także mieć charakter informacyjny, który buduje wizerunek podnoszący wartość firmy czy zniwelować strach przed marką ( brand awareness ), mogą generować ruch sprzedażowy w obrębie strony docelowej. Oto one:

Strona internetowa.

Strony internetowe to najpopularniejsze miejsca do prowadzenia e-commerce. Dzięki nim większość firm świadczy swoje usługi. Do 21 marca 2022r. odnotowano 1.93 bilionów stron internetowych. W tym 192.4 miliony stron aktywnych. To niewyobrażalny rynek, w którym jest 5.25 biliona aktywnych użytkowników. Oferujemy kompleksowe tworzenie stron w wielowarstwowym stylu.

Strona firmowa.

Strony firmowe, jak nazwa wskazuje, to witryny dla przedsiębiorców. Są to witryny, które przedstawiają kompletną ofertę usług ich właścicieli. Współczesne strony dla firm są rozbudowane i przemyślane w swojej strukturze. Prezentują ducha firm, sposób myślenia, etos przedsiębiorcy, plany na rozwój, storytelling. Mają budować zaufanie, dzięki któremu dokonuje się decyzje biznesowe.

Strona dla marek osobistych.

Podobnie jak strony firmowe, są to witryny dla osób tworzących swoją osobistą markę. Są one często wykorzystywane przez osoby, które nie muszą posiadać działalności gospodarczej, ale chcą być postrzegane jako eksperci w dziedzinie, w której się specjalizują. W taki sposób pozyskują klientów.

Strona Landing Page.

Landing Page to witryna typowo marketingowa, promuje wybraną usługę lub produkt. Nazwana jest stroną lądowania. Poza funkcją informacyjną w marketingowej formie posiada również opcje sprzedażową i wizerunkową. To najbardziej skuteczne witryny w e-commerce. Zobacz jak przebiega tworzenie stron Landing Page.

Strona afiliacyjna.

To ulubione witryny marketerów. Po podpisaniu umów z firmami lub uczestnictwie w programach afiliacyjnych (najbardziej znany – Amazon), linkują z własnych domen do sklepów posiadających produkty, które recenzują. W taki sposób koncentrują na nich uwagę potencjalnych Klientów. Dzięki sprzedaży z linka afiliacyjnego otrzymują zysk.

Personalny Blog.

Blog blogowi nierówny. Jednak wszystkie mogą zarabiać. Codziennie jest publikowanych 7 milionów artykułów blogowych. Najczęściej formą zarobku są reklamy, np.: Google, sprzedaż przestrzeni reklamowych, wpisy sponsorowane, afiliacja. Nie ma tutaj granic. Dlatego są tak popularne. Jednak jest coś więcej niż zarabianie dzięki pośrednikom. Można stać się zupełnie za darmo ekspertem w danej branży. A to generować może umowy długoterminowe oraz Klientów z większym portfelem.

Strona typu portfolio.

Strony typu portfolio to miejsca, w którym przedstawia się swoje możliwości, pasje, styl, zainteresowania, talenty. Coś co wyróżnia ich właściciela od konkurencji. Dzięki nim pozyskuje się jednostkowe zlecenia lub wieloletnie umowy.

Katalog firm i usług.

To miejsca, w których możemy dodać swój biznes w formie mini wizytówki. Pierwszą formą ich spieniężenia jest zakup za dodanie nowej firmy w ich przestrzeni. Drugą to wykup miejsc reklamowych w obrębie strony.

Sklep internetowy.

Dobrze stworzony sklep internetowy może sprzedawać absolutnie wszystko online. Usługi, produkty cyfrowe i fizyczne. Integralną częścią sklepu www jest proces zakupowy zwany potocznie zakupami w internecie (online shopping). Proces ten umożliwia klientom dokonania płatności w sklepie internetowym.

Ile kosztuje strona internetowa?

Koszt strony internetowej zależny jest od wielu czynników. Aby dokonać wyceny należy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania: Kto ma ją wykonać, jakie masz oczekiwania co do funkcjonalności, formy graficznej, sposobu wdrożenia. Przygotowaliśmy specjalny artykuł wskazując ceny stron internetowych, aby uświadomić Ci jak określana się ich wartość.

Jaki sklep internetowy wybrać?

Stojąc przed wyborem sklepu internetowego warto mieć świadomość istoty projektu sklepu internetowego i ich podziału na kluczowe elementy w handlu elektronicznym.

Wybór sklepu internetowego nie jest łatwy. Można nabyć w oparciu o trzy modele:

  1. Sklep open-source.
  2. Sklep abonamentowy.
  3. Dedykowany sklep internetowy.

Sklep open source: to sklepy oparte na darmowym oprogramowaniu, jak np.: sklepy WordPress. Są to sklepy, których oprogramowanie jest darmowe, ogólnie dostępne, niezwykle szybko rozwijane. Posiadają ogrom dodatków, które nadają im oczekiwane funkcjonalności. Dodatki te są w formie płatnej i bezpłatnej. Zaletą sklepów opartych na open-sorce jest to, że stajesz się pełnoprawnym właścicielem sklepu bez dodatkowych opłat i umów. Są relatywnie tanie i szybkie do wykonania. Utrudnieniem jest to, że musisz samodzielnie nim zarządzać od początku do końca.

Sklep abonamentowy: Przykładem sklepu abonamentowe jest Shoper. To sklep oparty w modelu biznesowym znanym jako Saas, gdzie dzierżawisz go wykupując abonament. Niedogodnością jest comiesięczny koszt jego użytkowania, brak możliwości rozwoju i modyfikacji . Zaletą jest fakt, że  nie potrzebujesz martwić się o jego stabilność, dostępność, skalowalność. Tutaj również można dokupić dodatki rozwijające jego możliwości.

Dedykowany sklep internetowy: to sklepy tworzone od 0 wedle wytycznych klientów. Mogą występować na platformach open sorce i Saas, gdzie wybór funkcjonalności zależy wyłącznie od inwestora. Sklep dedykowany jest całkowicie przystosowany do Twoich oczekiwań zgodnie z najlepszymi praktykami. Zobacz ofertę.

Komu chcesz sprzedawać produkty?

Krokiem prawdopodobnie najważniejszym przy wyborze sklepu internetowego jest grupa docelowa. Grupy te dzielą się na firmy, Klientów indywidualnych, administrację państwową.

  1. Sklep B2C.
  2. Sklep B2B.
  3. Sklep B2A.
  4. Sklep D2C.

Sklep B2C:  to najczęściej występujący sklep internetowy. Sklep B2C może, ale nie musi posiadać integracji z systemami fakturowymi i magazynowymi. Wszystko zależy od typu asortymentu, modelu biznesu, skali. Można w nim sprzedać własne produkty lub pośredniczyć w obrocie, posiadając lub nie posiadając magazynu. W sklepach B2C transakcji dokonują zarówno firmy jak i osoby fizyczne.  Ceny i produkty są widoczne od razu, bez potrzeby rejestracji. Występują w nim wszelkie dowolne formy marketingu wpływające na konwersje sprzedaży. Są rabaty, promocje, punkty lojalnościowe. Prowadząc sklep B2C, należy dbać o budowanie marki, ciągłe poprawianie poziomu konwersji i wartości koszyka, na podstawie testów i analiz.

Sklep B2B: to sklep, w którym sprzedajesz produkty firmom. Możesz działać jako producent, hurtownia, dystrybutor, przedstawiciel. To co charakteryzuje ten typ działalności to cykliczność zamówień dużych ilości towaru. Zamówienia w sklepie B2B muszą być maksymalnie zautomatyzowane w celu przyspieszenia transakcji jak i dostaw. Dodatkowo musi on potrzebować wiele kanałów sprzedażowych, nie tylko za pomocą bramek płatności, ale również i drogą mailową. System zakupowy musi być zintegrowany zarówno z systemem fakturowym i magazynowym. Sklepy B2B wyróżniają się również tym, że klienci (firmy) nie muszą od razu uiszczać opłaty za towar, dostają jedynie fakturę końcową, którą muszą uregulować. Często występują negocjacje cen oraz rabaty w zależności od ilości obrotu, który Klient wygenerował.

Dodatkowo warto wspomnieć o jego wyglądzie. W sklepach B2B istnieją dwa kluczowe elementy. Pierwszym jest obowiązek logowania, aby zobaczyć ceny. Drugim są kategorie produktów, często w formie listy produktów z funkcją dodania do koszyka bez potrzeby wchodzenia na stronę produktową. Wiąże się to z tym, że Klient zna produkty, które sprzedajesz.

Sklep B2A:  występuje niezwykle rzadko. Jest on często dodatkiem do sklepu B2B. Sprzedaje się na nim usługi techniczne, szkolenia lub produkty niezbędne do prawidłowego funkcjonowania administracji publicznych. Wyróżnia się ograniczoną liczbą asortymentu. Nie posiada bramek płatniczych. Zakupy można zrealizować za pomocą wystawionej faktury, wygenerowanej podczas składania zamówienia drogą elektroniczną czy telefoniczną.

Sklep D2C: wykorzystywany jest przez producentów i marki. To nowa forma e-biznesu, sklepy D2C rozkwitły w trakcie trwania pandemii Covid 19. Jest to powiązanie strony internetowej ze sklepem. Wyróżniają się całkowitym brakiem pośredników, a tym samym większą kontrolą nad budżetem, większym dochodem ze sprzedaży i kontrolą marży oraz większą możliwością personalizacji produktów. Transakcje w sklepach D2C odbywają się drogą mailową, poprzez czaty oraz za pomocą bramek płatniczych. Są najbardziej skutecznymi spośród pozostałych ze względu na personalizację produktów w takim wymiarze, jakiej żaden z pozostałych mieć nie będzie.

Jak chcesz zapewnić dostawy?

Klasyczny e-commerce: Dostawa towarów bez pośredników. W 2020 roku przyniósł zysk przekraczający 27 trylionów dolarów.

Dropshiping: To pośrednictwo w sprzedaży produktu. Produkty są zamawiane od producenta, który wysyła je bezpośredni o Klienta. W tym procesie świadczą swoje usługi firmy działające na zasadzie fulfillment.

Produkty cyfrowe: Wysyłki produktów cyfrowych są realizowane wyłącznie drogą elektroniczną. Zapewnia to funkcjonalność sklepu, albo wykorzystywane są do tego firmy trzecie.

Hurt: Odbywa się wyłącznie w produktach fizycznych. Wysyłką do firm uskutecznia się wszelkimi możliwymi drogami do firm.

Okiełznanie dostaw nie jest proste, jakby się mogło wydawać. Dostarczanie usług i towarów wymaga wielu analiz dotyczących samych dóbr, które chcesz wystawiać na sprzedaż, ale również określenia grupy docelowej, konkurencji i kosztów prowadzenia biznesu.

Jaki sklep internetowy założyć?

Prowadzenie sklepu internetowego zależy od wielu powyższych czynników. W handlu internetowym możesz wybrać następujące propozycje dotyczące jego formy projektowania e-sklepu.

Klasyczny sklep internetowy.

To standardowy, najbardziej popularny sklep, który jest w formule B2C. Ten sklep ma własny panel do zarządzania magazynem, zamówieniami, zwrotami, korespondencją, transakcjami. Posiada możliwość integracji z brokerami, aplikacjami płatniczymi, systemami księgowymi i zewnętrznymi sprzedażowo-magazynowymi. Pozwala on dodawać, edytować, kasować produkty, które następnie można umieścić do wcześniej stworzonych kategorii.

Wewnątrz panelu administratora można analizować wszystkie statystyki sprzedaży, dowolnie je filtrując, można również  importować i eksportować wszystkie dane w plikach CSV lub XML. Można również wprowadzić wielojęzyczność, usługi wielowalutowe, łączyć z katalogami produktów w mediach społecznościowych.

Sklep jako katalog produktów.

Drugim popularnym sklepem jest katalog produktów. Tutaj nie podaje się cen, gdyż produkty mają charakter informacyjny, a ich sprzedaż odbywa się drogą telefoniczną lub mailowa. Jest to świetne rozwiązanie dla dystrybutorów czy przedstawicieli, których asortyment może mieć zmienne ceny, zależne np.: od kursu walut, dostępności, ilości. Katalog produktów z zewnątrz posiada wszystkie funkcje sklepu klasycznego poza stroną koszyka czy zamówienia.

Sklep pod dropshipping.

Sklep dropshipping sprzedaje zarówno usługi i produkty. W przypadku sprzedaży produktów fizycznych wyróżnia się tym, iż nie posiada magazynu. Jest on formą pośrednictwa w transakcji miedzy Klientem a producentem, omijając transport do sprzedawcy. W przypadku usług, sklep ten zarabia biorąc procent zysku w ogólnym rozrachunku za wykonaną usługę przez osobę / firmę trzecią. 

Jest to stara forma prowadzenia działalności w e-handlu, jednak obecnie bardzo popularna.

W przypadku sklepów dropshipping`owych warto mieć na uwadze fakt, iż tworzone są bardzo szybko i nie ma tu mowy o budowaniu marki. Ich nadrzędnym celem jest zweryfikowanie czy posiadany produkt zyska duże zainteresowanie, i czy może wygenerować wymierne korzyści. Są to zazwyczaj sklepy jednoproduktowe, ale bywają i takie z tysiącami produktów, które dostarcza  się od hurtowni jednym kliknięciem.

Sklep z subskrypcją.

Sklepy, które bazują na transakcjach subskrypcyjnych, rosną w siłę w handlu internetowym. Ich zaletą jest przewidywalny, ciągły zysk wynikający z planów subskrypcyjnych, które Klienci  opłacają co miesiąc. 

Sklepy z subskrypcją nie występują we wszystkich branżach. Można je dostrzec w branży modowej, sportowej, kosmetycznej, żywnościowej. Mogą służyć jako wypożyczalnie produktów, np.: ubrań, zabawek lub jako katering dietetyczny. Ten sklep umożliwia także rezerwowanie treningów z trenerem personalnym.

Sklepy subskrypcyjne charakteryzuje większa elastyczność. Klient w każdym momencie może dowolnie modyfikować plan subskrypcji w zależności od swojego budżetu czy bieżących potrzeb. Zapewnia to komfort w postaci kontroli, zwiększa współczynnik konwersji. Dodatkowym atutem jest możliwość kreowania marki oraz budowania trwałej relacji między sklepem a Klientem opartej na lojalności.

Sklep z kursami.

Każda strona, która posiada kurs w swojej nazwie, zarabia na ich sprzedaży lub pośrednictwie w obrocie. Sklepy e-learning-owe wyróżniają się specyfiką produktu, gdyż sprzedają produkty cyfrowe. Bez znaczenia czy jest ściągany w postaci pliku, nagrań, tekstu, czy zostaje on nam udostępniony w formie procesu „nauki” kursu krok po kroku. Strony z kursami nie posiadają stanów magazynowych. Posiadają natomiast bramki płatnicze,  systemy zarządzające zamówieniami, zwrotami, oraz rozbudowaną komunikację w postaci chatów, for, grup społecznościowych.

Sklep dedykowany.

To sklep, w którego koszty stworzenia są większe niż w przypadku standardowych rozwiązań. Sklepy dedykowane wymagają większego zaangażowania. Są skrojone na miarę potrzeb. Często posiadają inną funkcjonalność. Wiąże się to z wyższymi oczekiwaniami co do jego funkcjonalności czy optymalizacji.

Sklep Marketplace.

Marketplace to rynek w e-commercowym wydaniu, który zrzesza sprzedawców oferujących swoje dobra. W polskim internecie doskonałym przedstawicielem jest Allegro, a poza naszymi granicami Amazon czy Ebay. 

Każdy z marketplace pośredniczy w transakcjach online.

Aby założyć Marketplace, należy wybrać odpowiednią niszę, gdzie liczba sprzedających jest realna do zarządzania. 

Sklep Marketplace posiada rozszerzony panel administracyjny w porównaniu do poprzednika zwłaszcza jeśli chodzi o kontrolę sprzedawców, korespondencji, transakcji i zamówień.

Można w nim: tworzyć kupony, promować sprzedawców, wybierać formy płatności, zapewniać wsparcie dla klientów, połączyć z mediami społecznościowymi, wdrożyć wielojęzyczność, wprowadzić subskrypcyjne plany członkowskie, wprowadzić godziny otwarcia, łączyć z innymi marketplace`ami. 

Media społecznościowe w e-commerce.

Media społecznościowe są kolejnym motorem napędowym w handlu elektronicznym.

W 2020 roku zysk, które wygenerowały sieci społecznościowe w samym USA wyniósł 45 bilionów dolarów. Prognozuje się, że rok 2025 przyniesie $79 bilionów, więc rentowność niemal się podwoi. Największymi graczami w branży social mediów to Facebook, Instagram i Pinterest. Ich siły dowodzi liczba potencjalnych kupujących w obrębie platformy.

Grupy w Social Media.

Grupy w mediach społecznościowych wyparły większość for w internecie, zarówno dzięki swojej prostocie oraz łatwości do ich dołączenia. Zrzeszają użytkowników o konkretnych zainteresowaniach, pasjach, etapach w życiu (np.: budowa domu). Założyciele grup społecznościowych, dzięki wyselekcjonowanej społeczności, targetują reklamy, posty sponsorowane firm, które oferują usługi / produkty, będące w obrębie zainteresowań użytkowników grupy. Może tutaj nastąpić również forma afiliacji.

Serwisy streamingowe.

Doskonałym przykładem jest YouTube. W 2021r. więcej niż 500 filmów było publikowanych co minutę. W roku 2022 w Polsce korzysta z niego 27.20 miliony użytkowników. To ponad 70% populacji – dowód.

Najbardziej znaną formą zarabiania w serwisach streamingowych są reklamy, które wyświetlają się w osi czasowej nagrania, drugą to wideo sponsorowane, trzecią to wspieranie Twórcy dzięki Patreon lub prywatnym dotacjom, które występują np.: na Twitch.

Rynek aplikacji w e-commerce.

Nie można nie pominąć aplikacji w e-biznesie. Można je kupić z każdego urządzenia, które posiada w swojej nazwie smart. Występują w dwóch wersjach – bezpłatnej, która zarabia na reklamach i płatnej. Można je pobrać z wielu miejsc w internecie. Najbardziej znane z nich to Google Play, które zarobiło na pośrednictwie w sprzedaży aplikacji $22 miliardy zapewnia Bloomberg i App Store od Apple, które w 2020 roku zarobiło $60 bilionów – źródło . W obydwu przypadkach wszystkie  transakcje odbywają się wyłącznie za pomocą płatności elektronicznych.

Modele sprzedażowe w e-commerce.

Sprzedaż produktów fizycznych: Obrót produktami bez pośredników. Klasyczna sprzedaż znana z realnego świata.

Sprzedaż produktów cyfrowych: Gdzie możesz sprzedawać kursy, pliki, książki, plakaty, obrazy, zdjęcia, programy, gry, produkty działające w chmurze. Jest to model, dzięki któremu odbywa się duży procent transakcji internetowych.

Hurt: sprzedaż produktów odbiorcom masowym, detalistom, dystrybutorom, którzy sprzedają  produkty Klientom.

Usługi: sprzedaż usług cyfrowych. Doskonałym przykładem jest marketing internetowy.

Dropshipping: jest to forma pośredniczenia w sprzedaży. To sprzedaż produktów, których nie ma się na stanach magazynowych, lub usług, które są wykonywane przez osoby trzecie dla Twoich Klientów.

Afiliacja: jest to model opanowany przez blogi. Polega na zamieszczaniu linków afiliacyjnych w treściach blogów lub dodawaniu produktów afiliacyjnych, które przekierowują użytkownika zainteresowanego zakupem do miejsca, w którym można je nabyć.

Subskrypcja: jest to bardzo popularny model zwłaszcza w branży beauty i żywnościowej. Opłaca się subskrypcje na określony czas i co miesiąc otrzymuje się nowe produkty. Jest to świetny model biznesowy, który potwierdza tezę iż taniej i 7 razy łatwiej jest utrzymać Klienta niż go pozyskać.  

Crowdfunding: jest to model finansowanie projektów przez społeczeństwo zainteresowane zakupem przyszłego produktu. Oprócz tego daje kapitał startowy na jego realizację. Kiedy niezbędna pula się uzbiera, to produkt jest wpuszczany na rynek.

Omnichannel: jest to obrót towarów i usług w oparciu o pełną spójność oferty kierowaną we wszystkie kanały sprzedażowe. Zaletą wykorzystania wielu miejsc do dystrybucji jest fakt, iż pozyskiwanie Klienta odbywa się w jego środowisku w miejscu, w którym w danym momencie przebywa. Czyli na jego warunkach. Czy będzie to sklep marki, czy media społecznościowe, czy sklep stacjonarny nie ma to znaczenia. Ważne jest to, że ten typ sprzedaży przynosi większe zaufanie kupującego do marki, którą widzi na każdym kroku.

Jak internetowy handel zmienił rzeczywistość?

E-commerce totalnie zmienił rzeczywistość, w jakiej żyliśmy. Nasza mentalność uległa całkowitemu przeobrażeniu. Dziś jesteśmy w stanie kupić wszystko wszędzie, nie wychodząc z domu. Coraz więcej ludzi dokonuje transakcji w internecie. Urządzenia mobilne oraz komputery stały się coraz tańsze, bardziej dostępne, a umiejętność posługiwania się nimi jest coraz powszechniejsze. To właśnie zmieniło całkowicie handel detaliczny zmuszając sprzedawców dla zmiany myślenia w prowadzeniu swojego biznesu.

Aby biznes był prawdziwym biznesem musi się rozwijać, nie może pozostać w tyle. Dlatego przedsiębiorcy decydują się na przeniesienie swoich biznesów w formę stron internetowych. Do tego bardzo częstą praktyką jest posiłkowanie się portalami aukcyjnymi jak, np.: Ebay, Amazon czy nasze „polskie” odpowiedniki – Allegro, Ceneo.

E-commerce udostępnił wielu małym i średnim firmom możliwość dotarcia do szerszej grupy Klientów. Obniża koszty ich pozyskania, usprawniają dystrybucję towarów, pozwala na nie inwestowanie w wynajm lub kupno lokalu będącego miejscem sprzedaży. Sprawił, że produkty czy usługi, można jednym kliknięciem zakupić z wysyłką do domu. Najbardziej popularną formą e-commerce są sklepy internetowe i strony internetowe.

E-commerce w liczbach.

Wszystko sprowadza się do matematycznych zestawień. To one stanowią dowód prawdziwej wiedzy o transakcjach tego świata. Dlatego też warto pochylić się nad statystykami w e-commerce, aby zrozumieć jego potęgę.

Sprzedaż detaliczna od początku istnienia e-commerce wyniosła 4.9 tryliona dolarów amerykańskich. W ciągu najbliższych 5 lat ma wzrosnąć o 50%. zapewnia źródło.

Sprzedaż detaliczna poprzez smartfony rośnie. Od 2021r. sprzedaż wyniosła 3.56 tryliona dolarów  z użyciem urządzeń mobilnych (Statista). Dlatego od lat standardem jest posiadanie responsywnej strony (dopasowanej do wszystkich urządzeń). 

58.4% osób serfujących po internecie dokonuje zakupu co tydzień. Najwięcej sprzedaje się w dwóch branżach – elektronice ($998.4 biliona) i modzie ($904 biliony) – dane tutaj.

Chiny wygenerowały ponad $331 bilionów zysków z e-commerce. To dziesięć razy więcej niż USA i 27 razy więcej niż Polska – dowód.

Marketing w e-commerce w procentach.

Wartość reklamy w mediach społecznościowych wzrośnie o 21% miedzy 2021 a 2022 rokiem – dowód.

71% procent firm przeznaczy więcej na finansowanie budowania świadomości marki – sprawdź.

78% przedsiębiorców uważa, że posiadanie marki jest kluczowe bardziej niż kiedykolwiek dla rozwoju biznesu zobacz źródło.

E-commerce w Polsce.

W Polsce e-commerce swoją historię rozpoczął w roku 1994. Prekursorem była księgarnia internetowa Nepo. Kolejnym internetowym wydarzeniem było powstanie sklepu Terent, który powstał 3 lata później. W jego ślady w 1999r. poszły takie marki jak Merlin oraz Empik. Obecnie polski e-commerce jest już dojrzałą formą e-handlu. W przedziale lat 2017 – 2025 wartość sprzedaży za pośrednictwem e-handlu w Polsce szacuje się na 20 miliardów dolarów. W naszym kraju na rok 2021 odnotowano 375 tysięcy e-sklepów, a liczba zarejestrowanych sklepów w latach 2016-2021 wzrosła dwukrotnie.

Najwięksi gracze e-commerce w Polsce na rok 2021, ze względu na ilość kupujących wedle Statista.

Średnie roczne wydatki na zakupy online w milionach Polsce w latach 2016-2020 w euro (€):

  • 2016 – 226
  • 2017 – 344
  • 2018 – 2019 – 419
  • 2020 – 456

W przeciągu zaledwie 4 lat wartość e-zakupów w kraju nad Wisłą wzrosła prawie dwukrotnie. Jest to wynikiem większego zaufania do sprzedawców, lepszej jakości e-usług, dostępności urządzeń oraz wzrostu płac.

Zalety i wady e-commerce.

Jak mówi znana fraza: „Tylko niebyć można doskonale”. Każda branża ma swoje wady i zalety. E-commerce nie jest czymś odmiennym. Daje ogrom możliwości, ale i posiada wiele ograniczeń.

Korzyści e-commerce.

Dostępność o każdej porze:  e-commerce jest dostępny 24 godziny, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Pracuje cały rok. Nawet gdy śpisz, obchodzisz urodziny czy święta, lub gdy prawo zabrania handlu, np: w niedziele.

Brak ograniczeń w zasięgu prowadzenia działalności: Główną zaletą prowadzenia e-handlu jest brak granic geograficznych w poszukiwaniu klientów, a tym samym w przedstawieniu im swojej oferty. W Polsce z łatwością możemy sprzedawać na innych kontynentach. Z fizycznym sklepem jest to niemożliwe. Z e-commerce cały świat stoi przed Tobą otworem. 

Szybszy proces zakupowy: W sklepie stacjonarnym, aby Klient mógł dokonać zakupu, musi wykonać szereg zmian w swoim harmonogramie dziennym, rezygnując z innych zadań. W dobie gdzie czas to pieniądz, e-commerce radzi sobie o wiele lepiej. Proces zakupowy w e-commerce odbywa się bez wychodzenia z domu. Klient ma pod ręką wszystko czego chce. Sam zakup jest bezstresowy, szybki, nie wymagający stania w kolejce. W e-commerce Klient jest zawsze pierwszą osobą do kasy.

Możliwość porównywania cen: Wyłącznie w e-commerce zarówno Klient jak i Sprzedawca ma możliwość porównywania cen, celem wypracowania strategii cenowej dla oferowanych produktów lub możliwości zakupu w najtańszej cenie . Kiedy cena wpływa w 100% na decyzję zakupową to ogromny plus. Daje to pewność, że nie przepłaca się za produkt. Do tego służą porównywarki cen jak np: Ceneo.

Więcej metod płatności: Każdy z nas spotkał się w swoim życiu z sytuacją, gdy sprzedawca nie świadczy metod płatności, z których korzystamy,  np.: płatność kartą, co utrudnia zakup. W świecie e-commerce ten problem nie występuje, gdyż z łatwością można dodać dowolną formę płatności dedykowaną krajowi lub najbardziej popularną wśród Klientów, których posiadamy. Dodatkowo nie musimy wiązać się umową ze wszystkimi systemami e-płatności. Często jest tak, że podpisując umowę z jedną firmą np.: Stripe, automatycznie posiadamy 10 bramek płatności z obsługą wszystkich kart dostępnych na rynku.

Mniejsze koszty po obu stronach: Koszty prowadzenia stacjonarnej działalności są ogromne w porównaniu do e-commerce. Dzierżawa, wynajem, kupno lokalu wiąże się ze stałymi bądź jednorazowo ogromnymi kosztami w jej prowadzeniu. To ogranicza budżet każdej małej i średniej firmy. E-commerce nie wymaga posiadania własnego lokalu. Wystarczy komputer, wygodne krzesło i coroczne opłaty za domenę, hosting, certyfikat ssl. Można więc przeznaczyć większą kwotę na rozwój biznesu.

Z drugiej strony ceny towarów są niższe. W ich cenie nie zawierany jest koszt utrzymania lokalu jak opłaty za paliwa stałe, opłaty za wynagrodzenie pracowników czy koszty logistyczne. Dodatkowo Klienci nie ponoszą kosztów dojazdów i nie tracą swojego bezcennego czasu.

Szybsze znajdywanie produktów: Możliwość błyskawicznego wyszukiwania produktów to domena e-sklepów. Dzięki wyszukiwarkom internetowym czy sklepowym jesteś w stanie wyszukać wszystko w ułamku sekundy. Wyobraź sobie to, będąc w ogromnym sklepie, szukając produktów z wielu kategorii. Dodatkowo w e-commerce możesz je dowolnie filtrować, porównywać dane techniczne w kilku klikach. Taką oszczędność i wygodę znajdziesz tylko w internecie.  

Specyfikacje techniczne: Skoro jesteśmy przy danych technicznych, to wiedz, że takiej bazy dostępnych informacji odnośnie produktów nie znajdziesz w żadnym sklepie stacjonarnym.

Komunikacja do konkretnego targetu: Najważniejsze to rozpoznanie potrzeb swojego Klienta. Analizy osób przebywających na stronie internetowej w oparciu o dane, które po sobie zostawili, jest ogromnym atutem w e-commerce. Dzięki posiadanym informacjom, które możesz na bieżąco weryfikować, możesz jasno określić swoją grupę docelową z podziałem na wiek, płeć, zainteresowania, co umożliwi Ci łatwiejszą komunikację. Dodatkowo dzięki nowym technologiom możesz wysyłać odpowiednie informacje do konkretnych osób, które np.: nie dokończyły zakupu lub były zainteresowane danym produktem i nie dokonały dalszych akcji, lub są w sprecyzowanych przez Ciebie grupach osób.

Tańszy marketing: Jeśli już o targetowaniu mowa, to wiedza, którą nabędziesz i celność reklam jest nieporównywalna z wiedzą sprzedawców prowadzących biznes fizyczny.  Dzięki e-commerce możesz celować reklamy do wyselekcjonowanych osób, wiedząc o ich bieżących potrzebach. Dzięki temu nie tracisz funduszy na reklamę, która może okazać się bezużyteczna.

Mierzalność efektów: Dzięki dostępnym narzędziom do mierzenia efektów kampanii reklamowych, masz pewność odnośnie skuteczności lub braku działań, które prowadzisz. Dzięki temu możesz łatwo korygować je, nie tracąc pieniędzy na nietrafione decyzje biznesowe.

Recenzje produktów: E-commerce daje możliwość oceniania i recenzowania. Nigdzie indziej tego nie znajdziesz. Dzięki ogólnie dostępnym recenzjom czy ocenom, Klient jest w stanie wyrobić sobie zdanie odnośnie wybieranej usługi czy wyszukiwanego produktu. Jego obawy mogą być rozwiane w błyskawiczny sposób, przyczyniając się do decyzji zakupowej.

Większe profity ze sprzedaży: Koszty związane z wynajmem lokalu, rachunkami, utrzymaniem personelu są ogromne. Fakt ten wpływa na finalny zysk od sprzedaży. Gdy tych opłat brak, zysk naturalnie wzrasta.

Skalowalność: e-commerce można łatwo skalować – tzn poszerzać jego zasięg. Dziś może on obejmować miasto, jutro województwo a za kilka dni na cały świat. Nie uzyskasz tego nigdy w modelu tradycyjnym.  

Łączenie produktów: W e-commerce można tworzyć zależności miedzy produktami.Dzięki temu zwiększa się wartość koszyka. Jest to sprzedaż komplementarna, z której e-commerce słynie, gdyż skupia się na maksymalizacji wartości transakcji.

Więcej znaczy taniej: więcej sprzedawców online to więcej towarów i usług. Im więcej konkurencji, tym atrakcyjniejsze ceny.

Łatwość wejścia w sprzedaż: Dzięki wszystkim zaletom, które opisałem wyżej, widać jak łatwo bez budżetu prowadzić biznes w e-commerce. Nic lub niewiele Cię on kosztuje. To przyciąga mnóstwo nowych osób chcących sprawdzić się w tej przestrzeni.

Wady rynku e-commerce.

Ograniczona bezpośrednia sprzedaż: E-commerce nie umożliwia sprzedaży i prezentacji produktu w sposób bezpośredni. Nikt nie może zaprezentować nam funkcjonalności, czy sposobu obsługi produktu face to face. Pośrednim rozwiązaniem są czaty na stronach. Karna (rodzaj płatności) umożliwiła dodanie czatu, gdzie sprzedawca może przedstawiać nam zdjęcia, nagrania produktów, jak równie wskazać nam inspiracje czy powiązane produkty. Dodatkiem do tego rozwiązania jest zaimplementowana wideorozmowa, która staje się namiastką bezpośredniego kontaktu.

Czas oczekiwania na produkt: To bolączka e-commerce. Dziś tylko wielkie firmy, jak np: Amazon, są w stanie zapewnić swoim klientom dostawę następnego dnia i to w niektórych krajach. Mǎ Yún – właściciel Alibaba, AliExpress jako najważniejszy problem współczesnego e-commerce określa właśnie transport / dostawy – możesz zobaczyć tutaj

Brak realnie dosłownego kontaktu z  produktem: Mimo najbardziej szczegółowych zdjęć, filmów, zdjęć 3d czy w 360 stopniach, mimo rozbudowanych danych technicznych nie będziemy mogli poczuć produktu.  Nie możemy go dotknąć, posmakować, powąchać ani zobaczyć.

Bezpieczeństwo: Jest o problem wielu firm działających w branży e-commerce. Najbardziej uważać należy na: wycieki danych, źle skonfigurowane CMSy, wykorzystanie rozwiązań z pirackich stron, brak poczucia odpowiedzialności prawnej, zależność od zbyt wielu firm współtworzących dany projekt.

Awarie: Każdy z nas doświadczył awarii na stronie internetowej. Przez takie sytuacje tracimy pewność co do sprzedawcy, u którego chcemy dokonać płatności. Brak monitorowania takich sytuacji i niewyciągnięcie wniosków z ich występowania zamknęło niejeden biznes w internecie.

Brak poczucia prywatności: niestety dla e-commerce to duży problem. Musimy podawać niezbędne dane (zbyt dużo danych), aby móc zrealizować zamówienie. Nr telefonu, email, imię i nazwisko itd. To odstrasza od zakupów i zmniejsza konwersje.

Kwestie prawne: O ile sprzedaż odbywa się w państwie, którego prawo znasz, nie jest to problemem. Wszystko zmienia się, gdy musisz dostosować się do prawa lokalnego danego kraju, w którym chcesz sprzedawać i w którym niekoniecznie sprzedajesz. Wymaga to wiedzy prawniczej, aby nie popaść w prawne zawirowania. 

Kwestie podatkowe: Wysokość podatku wiąże się z krajem, w którym Klient dokonał zakupu. Ważne jest też czy Klient jest osobą prawną czy firmą. Wszystkie te rzeczy należy mieć pod kontrolą i warto poradzić się doradcy podatkowego.

Strach przed płatnością:  W czasach zdominowanych przez sklepy stacjonarne występuje strach przed zakupem w internecie. Wydajemy przecież ciężko zarobione pieniądze, które wędrują gdzieś, gdzie nie mamy możliwości dojechać, ani zweryfikować sprzedawcy. Handel elektroniczny wciąż budzi wielkie obawy wśród Klientów.

Dodatkowy koszt za operacje płatnicze: Płatność online wiąże się z dodatkowymi kosztami za transakcje. Firmy tworzące aplikacje płatnicze czerpią korzyści z każdej operacji. Często również mając jedną aplikację płatniczą, która zrzesza wiele bramek płatniczych, płaci się podwójnie, np. za utrzymanie aplikacji i poszczególnych integracji. To wada płatności bezgotówkowych.   

Utrzymanie personelu: O ile prowadzisz swój ecommerce sam – „jesteś sterem, żaglem, okrętem”, lub nie potrafisz skalować. Gdy ecommerce wymaga uwagi wykwalifikowanych specjalistów, tu zaczynają się dużekwoty w jego prowadzeniu i utrzymaniu.

Konkurencyjność:  To, że e-commerce nie posiada granic, ma swoją podstawową wadę – nie jesteś już jedną e-firmą w mieście z tym samym asortymentem czy pakietem usług.  W świecie handlu elektronicznego jest spora konkurencja, zresztą jak w każdej możliwej branży.

E-Commerce – jak zacząć?

Jak zacząć w branży e-commerce? Najważniejsze to przełamać opór. Sam e-commerce nie gwarantuje prostej drogi do sukcesu. Oferuje natomiast łatwość dogłębnego poznania  jego istoty. E-handel będzie coraz trudniejszy, będzie wymagał coraz więcej pracy, więcej nakładów finansowych i mniej miejsca na popełnianie błędów. Wynika to z szybkiej ekspansji dużych firm, większej liczby nowych działalności skoncentrowanych wyłącznie na e-commerce. Rosnąca w siłę konkurencja w czasach gdzie każdy chce spróbować w e-commerce, jest dużym wyzwaniem.

Dla kogo jest e-commerce?

E-commerce jest dla wszystkich. Minęły już czasy, gdy służył on wyłącznie firmom z dużym kapitałem. Ewoluował do takiego stopnia, że znajdywanie, sprzedaż i kupowanie produktów, jest proste, szybkie, intuicyjne. Zarówno niezależni freelancerzy, małe jednoosobowe działalności, jak i firmy ze średniej i wysokiej półki czynnie korzystają z jego dobrodziejstw, obracając swoimi produktami czy usługami na skalę, która przedtem nie była możliwa w handlu z modelem tradycyjnym.

Od czego zacząć w e-commerce?

Łączenie teorii z praktyką to jedyna droga. Posiadanie własnego sklepu internetowego czy innej formy e-commerce jest złożonym procesem. Najważniejszy jest model biznesowy, w którym nakreśla się mapę myśli, ustala strategię na pozyskiwanie Klientów, obiera branżę, sprawdza konkurencję, określa plany i cele, wyznacza budżety na stworzenie e-biznesu, na jego promocje i rozwój.

Rozpoczęcie działań w e-commerce krok po kroku.

Krok 1: Poszukiwanie swojej niszy.

Przed rozpoczęciem działalności musisz wiedzieć, co chcesz sprzedawać – jakie usługi czy produkty. Przeanalizuj, jak są one prezentowane, ile kosztują. Sprawdź rynek i dowiedz się, jak wygląda konkurencja. Przyjrzyj się grupie docelowej. Poznaj swojego przyszłego Klienta. Wybadaj jego potrzeby zarówno w internecie jak i poza nim. Dowiedz się, czego oczekuje on od Ciebie. Im bardziej go poznasz, tym lepiej będziesz mógł zaprezentować swoją ofertę.

Krok 2: Wybór platformy sprzedażowej.

Poznaj platformy, w których możesz wystartować ze swoim e-biznesem. Testuj je i wybierz tą, która najbardziej Ci odpowiada.

Krok 3. Wybranie formy działalności i jej nazwy.

Kiedy uzyskasz wszystkie odpowiedzi na swoje pytania dotyczące prowadzenia biznesu, musisz dobrać jego formę prawną oraz nazwę firmy.  Załóż działalność, uzyskaj niezbędne dokumenty do jej prowadzenia. Np.: zezwolenia, uprawnienia jeśli będą wymagane, oraz NIP, REGON, NIP Unijny – jeśli będziesz szukał swoich Klientów w granicach Unii Europejskiej poza granicami Polski.

Krok 4. Konfiguracja bramek płatniczych.

Kolejnym krokiem będzie dodanie i skonfigurowanie bramek płatności. Powinieneś założyć witrynę, która będzie umożliwiała dokonywanie płatności, np.: kartą kredytową.

Krok 5. Reklamowanie biznesu.

Użyj jak największej liczby kanałów sprzedażowych, aby móc skutecznie promować swoją firmę.

Wykorzystaj marketing treści, zadbaj o spójną ofertę na mediach społecznościowych i kampaniach reklamowych, wykorzystaj e-mail marketing. Staraj się być wszędzie aktywny – zawsze.

Krok 5. Rozwój e-firmy.

We wszystkim pomoże Ci Internet. Jest on skarbnicą wiedzy. Setki tysięcy case study można w nim odnaleźć i wykorzystać z nich wiele elementów. Pomoże Ci też wybrać właściwe rozwiązania,  zarówno pod względem wyboru platformy sprzedażowej jak i typu użytkownika, który będzie Twoim Klientem. 

Wykorzystuj swoją e-witrynę jako miejsce do testowania, badania, sprawdzania, analizowania potrzeb użytkownika. Wnioski wprowadź w życie za pomocą procesu optymalizacji lub skorzystaj z usług Naszych specjalistów. Naprawdę warto zapewnić sobie e-commerce we współczesnym wydaniu oparty o sprawdzone wzorce i dobre praktyki.

Sprzedaż w internecie to nie jest prosty proces. To wszystko trzeba wypracować. Zobacz również co wpływa na jego finalną cenę sklepu internetowego podczas jego zakładania.

Pozycjonowanie i SEO w e-commerce.

Pozycjonowanie to przyciąganie ruchu do danej strony internetowej celem zwiększenia sprzedaży. Wpływa ono na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, tzw.: SERP-ach. Aby uzyskać wyższe pozycje, należy ciągle optymalizować zawartość strony pod względem występowania słów kluczowych jak i stale sprawdzać i poprawiać konfigurację techniczną sklepu internetowego, aby był przyjazny użytkownikom. Pozycjonowanie jest procesem, nigdy się nie kończy, zawsze wymaga pracy, jasnych strategii, konkretnych działań. W e-commerce pozyskanie ruchu to konieczność by sprzedawać. Jest ono uważane za najważniejszą usługę kierowaną do podmiotów działających w handlu elektronicznym.

Popularne strategie w pozycjonowaniu.

Tworzenie, optymalizacja zawartości: Google najwyżej ceni zawartość – treść, filmy, zdjęcia. Dzięki nim może bardziej zrozumieć obraz strony, na której się je publikuje. Im więcej zawartości, tym lepiej dla biznesu. Im bardziej rozbudowana strona tym większy ruch potencjalnych Klientów, co z pewnością zwiększa sprzedaż. Tu jednak wymagana jest strategia marketingu treści. Tworzona zawartość wymaga optymalizacji zgodnie z oczekiwaniami użytkownika.

Budowanie profilu linków: Jest to pozyskiwanie linków od innych stron powiązanych tematycznie oraz linkowanie wewnętrzne poszczególnych podstron, aby podkreślić obecność najważniejszych w obrębie danej strony. 

Najczęstsze zadania optymalizacji.

Zagadnienia techniczne: Są to wszystkie możliwe scenariusze związane z optymalizacją techniczną jak HTTPS, przyjazność dla urządzeń mobilnych, prędkość strony, indeksowanie, mapy strony.

Doświadczenie użytkownika: Doświadczenia użytkowników determinują pozycję poszczególnych stron w wyszukiwarkach. Strony, które szybciej lub pełniej zrealizują potrzebę użytkownika, są wyżej. W to wlicza się próg wyjścia ze strony, poziom konwersji na stronie, czas obecności na stronie, szybkość wczytywania się strony, przejrzystość strony, łatwość wyszukiwania i filtrowania, prosty proces decyzyjny, dostępność, bezpieczeństwo. Sprawdź ofertę.

Jakie są zalety pozycjonowania i optymalizacji w e-commerce?

Poprawa doświadczeń użytkowników: Dla Google czynnikiem rankingowym jest zadowolenie użytkowników. Im więcej osób znajduje to, czego szukają w obrębie strony, tym wyższa jej pozycja.

Zwiększenie zasięgów: Im więcej treści, tym większy ruch. Im więcej użytkowników, tym więcej realizacji. Im więcej zainteresowanych, tym łatwiej można do nich dotrzeć w kampaniach reklamowych, wykorzystując np: remarketing.

Niwelowanie obaw przed marką: Jeśli strona czy sklep pojawia się użytkownikom częściej w wynikach wyszukiwania, tym większa jej wiarygodność w oczach potencjalnych Klientów. Tym chętniej dokonują transakcji w ich obrębie, darząc je większym zaufaniem.

Redukcja kosztów w pozyskiwaniu Klientów: Dziękioptymalizacji strony sprzedażowej skupionej na wzroście współczynnika konwersji, wydaje się mniej na pozyskanie większej ilości Klientów niż odwiedzających, co wprost proporcjonalnie redukuje koszty ich pozyskania.

To inwestycja długoterminowa: O ile ruch z reklam kiedyś się kończy, to działania zarówno w pozycjonowaniu jak i w optymalizacji pozostawiają trwały ślad po sobie. To inwestycja długofalowa, która generuje ruch miesiącami a nawet latami.

Wyzwania dla SEO i pozycjonowania w e-commerce.

Brak jakościowej treści:  Największym problemem jest brak treści wyróżniającej się jakością. Większość stron i sklepów internetowych zawiera treści napisane na zasadzie: oby więcej, oby szybciej. W e-commerce jakość treści to pieniądz. Nie można przekopiowywać treści od producentów. Treść powinna się komponować z resztą zawartości. Treść, która nie jest tworzona z dobrymi praktykom SEO: jest krótka, brakuje w niej informacji, nie zadowala potrzeb odbiorcy, więc nie będzie umiała sprzedawać.

Brak wiedzy technicznej: Większość osób nie posiada technicznego zaplecza. Brak wiedzy, brak czasu na naukę lub brak umiejętności często skazuje na porażkę ich e-firmy.

Trendy w e-commerce.

Analizując liderów w branży, widzimy wiele wspólnych elementów, które wyznaczają nowe standardy w internetowym handlu. Przyjrzyjmy się największym trendom w e-commerce, które rozwijają i rewolucjonizują e-handel.

1. Automatyzacja procesów zakupowych.

Automatyzacja procesów, które następują w całym procesie sprzedaży znacząco przyspiesza rentowność biznesu, dodatkowo wpływając na zadowolenie Klientów i budowanie świadomości marki. Automatyzacja pozwala na szybsze i tańsze skalowanie biznesu.

2. Rzeczywistość rozszerzona (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR).

Zarówno AR ( Augmented reality ) jak i VR (Virtual reality) to dwa motory napędowe w elektronicznym świecie. Dzięki swojej technologii pomagają w decyzjach zakupowych. Kupujący widzą przedmiot, którym są zainteresowani. Mogą „wstawić” go do swojego domu. Korzystają z tego branże meblowe, modowe czy wystroju wnętrz. Klienci mogą wyobrazić sobie rozmiar przedmiotu dzięki jego wizualizacji w 3D, wiedzą, jak będzie on wyglądał w ich domach. AR i VR rozwiewają wątpliwości co do zasadności zakupu.  

3. Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML).

AI (Artificial Intelligence) dzięki ML (machine learning) analizuje potrzeby kupującego. Zbiera dane o nim na podstawie jego wyborów. Dzięki temu dopasowuje produkty / usługi na podstawie jego zachowań na stronie. Sztuczna inteligencja pozwala na spersonalizowany proces zakupowy.

4. Czat boty.

Około 80% stron e-commerce posiada czat jako przystępniejszą formę komunikacji. Dlatego rozwój czat botów będzie kluczowy w najbliższych latach. To one będą jednymi z najskuteczniejszych w pełni zautomatyzowanych narzędzi do prowadzenia klienta wprost do koszyka czy nawiązania kontaktu. Ich rozwój, a zwłaszcza AI, przyniesie wymierne korzyści dla branży e-commerce.

5. Blockchain.

Technologia Blockchain jest wykorzystywana przez przemysł żywnościowy. Służy do ochrony kupujących przed zakupami towarów wątpliwej jakości i pochodzenia. Blockchain dzięki swojej specyfice nie pozwala na modyfikowanie danymi dotyczącymi zamówień. Dlatego Kupujący ma pewność, iż nie zostanie oszukany podczas transakcji. Nie będzie mu wysyłany towar niezgodny z zamówieniem. Możliwe, że już wkrótce przemysł modowy zaimplementuje to rozwiązanie. Wtedy Blockchain wejdzie do e-commerce`owego mainstreamu. 

6. Materiały wideo.

Zdjęcie warte jest więcej niż 1000 słów, ale to wideo przedstawia produkt w 24/30/60/120/240 zdjęciach na sekundę. Wideo przykuwa uwagę, bardziej angażuje i edukuje oglądającego, przedstawiając zastosowanie produktu czy sposób realizacji usługi. Jest najbardziej skutecznym medium spośród standardowych form przekazywania obrazu. Wykorzystywanie jego potencjału to wciąż silnie rosnący trend w 2022r.

7. Modele naturalnych kształtów.

Prawdziwego obrazu świata nie tworzą sylwetki top modelek i modeli. Konsumenci wymagają wizualizacji produktu na „naturalnych” osobach. Dlatego coraz więcej marek modowych chętniej promuje osoby różnego wzrostu, różnej wagi, różnego wieku i modelu sylwetki do swoich kampanii promocyjnych, przedstawiając je na swoich kartach produktów.

8. Personalizacja produktów.

Klienci wymagają coraz więcej od finalnego produktu. Oczekują możliwości dostosowania usług / produktów do swoich potrzeb. Tu konfiguratory wychodzą naprzeciw rosnącym oczekiwaniom w personalizacji oświadczeń. Marki w branży modowej, meblowej, gamingowej, żywnościowej motoryzacyjnej najczęściej korzystają z takich rozwiązań. My również jesteśmy dumni ze stworzenia takiego rozwiązania: Oto ono:

9. Optymalizacja konwersji.

Zdobyć duży ruch to jedno, zachęcić do zakupu to drugie. Firmy próbują zwiększyć konwersję na swoich stronach, badając zachowania użytkownika. Dopasowują layouty podstron sprzedażowych, produktowych i usługowych.  Proces zakupowy oraz strona koszyka są również poddawane częstym liftom.  Sprzedaż wielokanałowa to kolejna metoda na uzyskanie lepszego współczynnika  konwersji, gdyż przyzwyczajenie użytkownika do Twojej firmy daje poczucie bardziej wiarygodnej marki, co jest kluczem w generowaniu sprzedaży. 

10. Zmiany w sektorze B2B.

Sektor B2B był od lat archaiczny, ze względu na utrudniony kontakt. Skomplikowane formularze zamówień, e-maile zakupu spisywane na kartce jak na targu za komuny. To się zmienia. E-handel B2B zaczyna na nowo kwitnąć i to w bardzo szybkim tempie. Firmy, zwłaszcza nowe, przyzwyczajone są do szybkich płatności, szybkiego wyboru, jasnej i prostej formy zamówień. To gwarantują swoim Klientom. Tego samego oczekują od swoich pośredników, dostawców, producentów. Firmy B2B robią teraz wszystko aby zrealizować potrzeby i przyzwyczajenia swoich partnerów biznesowych.

11. Bycie Eko.

To trend wykorzystywany przez wszystkie branże, w których opakowania wykonane są z materiałów ekologicznych – przeważnie papier / karton. Ekologia jest modna i kreuje markę jako dbającą o świat.

12. GPT3 i GPT4.

Sztuczna inteligencja o nazwie Generative Pre-trained Transformer stworzona przez laboratorium badawcze OpenAI. Jest to przyszłość dla każdej formy e-biznesu. GPT3 tworzy w pełni zrozumiałe zdania lub całe fragmenty tekstów, odpowiada na zadawane pytania, wykorzystując naturalny język ludzki. Jest to forma sztucznej inteligencji, która sama się uczy i  rozwija swoje umiejętności. 

GPT-3 posiada 175 miliardów parametrów, które obsługuje w celu realizacji zadań. Został przetestowany na forach internetowych, pisał artykuły, gdzie treść, którą wygenerował została przyjęta z dużym uznaniem, a ilość osób, która odróżniała go od człowieka była marginalna.  

Czy GPT rozpocznie nową erę w marketingu treści. Być może już niebawem boty internetowe będą mogły w pełni naturalnie porozumiewać się z człowiekiem zwiększając sprzedaż w sklepach internetowych. Z pewnością w przyszłości wirtualny asystentem sprzedaży, będzie miał bardziej ludzką formę, a copywriter będzie jedynie edytorem treści wygenerowanej przez GPT.

GPT4 już nas słucha i ma posiadać 500 razy więcej parametrów, które zawiera jego preprocesor, czyli 1 trylion.

GPT będzie przyszłością, która zrewolucjonizuje rynek e-commerce. Spowoduje ona to, iż czas na kreowanie treści będzie krótszy, a tworzenie kiedyś niemożliwych lub skomplikowanych w pełni wyczerpujący temat artykułów będzie możliwe dla każdego. Z pewnością pozwoli to na oszczędzenie funduszy na copywriterów, których finalnie wyprze z rynku. GPT będzie używany przez różne narzędzia, które wykorzystają go w inny sposób niż tworzenie treści – np.: analityczny, bankowy, programistyczny.

E-commerce – ciągły wzrost.

E-commerce przyspiesza. Według badań i prognoz eMarketera handel internetowy co roku średnio zwiększa swoje zyski o około 1 miliarda dolarów. Szacuje się, że granicę 7 miliardów dolarów zysku przekroczy on w 2025r – zobacz dowód. Według Statista zysk z całej branży e-commerce na rok 2021 wyniósł 4,9 miliarda dolarów, natomiast ilość zawartych transakcji w 2025 wyniesie o 24.5% w całej sprzedaży detalicznej, gdzie w porównaniu z rokiem 2015 było to 7.4%.

Trzykrotny wzrost sprzedaży w e-commerce
https://www.statista.com/statistics/534123/e-commerce-share-of-retail-sales-worldwide/

W ciągu 10 lat e-commerce potroił swój udział w światowym handlu – to ogromy wzrost.

Ostatnie statystyki ecommerce, które przedstawiają wzrost tej dziedziny handlu i zmianach wynikających z mentalności i preferencji zarówno kupujących i sprzedających:

Sprzedaż w e-commerce w roku 2022 wyniesie 21% handlu światowego.

Według drip.com ilość kupujących na rok 2021 wyniosła 2.14 biliona osób.

61% ruchu w obrębie sklepów internetowych odbywa się poprzez urządzenia mobilne (ale najwięcej zawartych transakcji zawiera się wciąż za pomocą komputerów ) – źródło.

Dla 42% Klientów priorytetowymi punktami decydującymi o zakupie są dostępność towarów i szybkość wysyłki wskazuje Statista.

Według Shopify produkty w 3D uzyskują średni 250% wzrost konwersji.

Płatności za pomocą portfeli cyfrowych – PayPal, Apple Pay, Google Pay stanowią 45% transakcji online.

Forester wskazuje, że e-commerce w sektorze B2B przekroczy w 2023r 1.8 tryliona dolarów.

E-commerce rozwija się na arenie światowej w bardzo szybkim tępie. Aby zwiększać sprzedaż w świecie e-handlu należy na bierząco śledzić i wdrażać najnowsze trendy nie zapominając o standardach jakich oczekują Klienci, które pomagają im w realizacji zamówień.

E-commerce – Podsumowanie.

Co to jest e-commerce? E-commerce to motor napędowy światowej gospodarki. To handel elektroniczny, który wspiera sprzedaż informacji, towarów i usług za pomocą internetu. Pionierzy na rynku wymuszają konkretne zachowania wśród detalistów, wpływając na rozwój e-handlu w błyskawicznym tempie na każdej płaszczyźnie.  E-commerce oferuje ogrom możliwości i szans dla współczesnych firm i nowych działalności, których nigdy nie oferował handel tradycyjny. W większości branż jest podstawą prowadzenia skalowalnego obrotu. Jeśli zastanawiasz się czy uruchomić swoją stronę e-commerce, to wiedz, że warto zacząć od rozeznania branży i analiz konkurencji. Warto wybrać wąską niszę, by mieć możliwość rozwoju i realnej kontroli nad e-biznesem.

+48 727 677 100