Ile kosztuje strona internetowa?

przez Piotr

Aktualizacja

Stronę internetową jest w stanie stworzyć każdy. Czas realizacji może wahać się od 1 godziny do nawet roku. Ceny stron zaczynają się już od 50 zł do kwot wielomilionowych. Dlaczego jest taka rozbieżność? Co sprawia, iż strony internetowe mimo bliźniaczego briefu różnią się cenowo? Co finalnie wpływa na koszt strony internetowej? W tym artykule dowiesz się, ile kosztuje strona internetowa i co ma wpływ na jej wycenę.

Nie masz czasu na przeczytanie artykułu? Napisz do nas – otrzymasz wycenę w 12 godzin.

Ile kosztuje strona internetowa w 2024r.?

Spis treści:
  1. 1 Ile kosztuje strona internetowa w 2024r.?
  2. 2 Strona internetowa — cena to pojęcie względne.
    1. 2.1 Jak Twoje oczekiwania kształtują koszt strony www?
  3. 3 Jak rodzaje stron wpływają na cenę?
  4. 4 Jak sposoby realizacji wpływają na cenę stron internetowych?
    1. 4.1 Ile kosztuje stworzenie strony internetowej stworzonej na gotowych szablonach?
    2. 4.2 Ile kosztuje strona internetowa oparta o builder?
    3. 4.3 Jak wyceniane są profesjonalne strony internetowe?
  5. 5 Jak przeznaczenie stron internetowych wpływają ich koszt?
  6. 6 Jakie elementy wpływają na finalny kosztorys strony?
  7. 7 Ile kosztuje strona internetowa? Cena strony internetowej zależy od ich wykonawcy.
    1. 7.1 Cena strony www zależy od marki.
    2. 7.2 Cena strony internetowej zależy od lokalizacji.
  8. 8 Jak koszt stron internetowych kształtuje marketing?
    1. 8.1 Czarny marketing – realny wpływ na ceny stron internetowych.
    2. 8.2 Branżowe czary-mary w „wymyślaniu” cen stron internetowych.
      1. 8.2.1 Ile kosztuje strona internetowa wykonana przez Freelancera i jakie są jej zalety?
      2. 8.2.2 Ile kosztuje strona internetowa wykonana przez agencję interaktywną? Jakie są jej zalety?
    3. 8.3 Jak sztuczne konkurencje „tworzą” realne ceny stron internetowych?
  9. 9 Na co należy zwracać uwagę przy wycenach stron internetowych?
    1. 9.1 Ile kosztuje strona internetowa z pozycjonowaniem?
  10. 10 Ile kosztuje strona internetowa? Podsumowanie.
    1. 10.1 Ile kosztuje strona internetowa wykonana indywidualnie? Podsumowanie kosztów.
    2. 10.2 Ile kosztuje strona www oparta o builder / gotowy szablon? Podsumowanie kosztów.
      1. 10.2.1 Ps. Co się komu bardziej opłaca?

Strona internetowa — cena to pojęcie względne.

Aby dobrze zrozumieć, jak wycenia się strony internetowe, na początku musisz oddzielić dwa pojęcia: strona internetowa i cena, a między nie wduś pojęcie wartość. Temat jest wtedy mniej drażniący oczy i portfel.

Nie patrz na to, jakbyś kupował chleb w Biedronce, ani jakbyś rezerwował lot na Marsa. Po prostu zmień myślenie.

Zastanów się, czy, ktoś kiedykolwiek użył stwierdzenia: ile kosztują strony jak Facebook, Google, Pinterest? Są natomiast setki artykułów o tym: ile są one warte, jaką wartość przedstawiają, jakie dziedzictwo ze sobą niosą. Na tej podstawie i setek innych czynników są dopiero wyceniane… i to w sposób sztuczny. Według mnie wartości tak dużych projektów nie da się wycenić na kalkulatorze. Finalną cenę zawsze podają ich właściciele, z którymi się negocjuje.

Tu nie chodzi o języki programowania ani graficzną finezję, ani mega uzdolnione zespoły je tworzące, ani cenę roboczogodziny i zyski, które przynoszą. Tu chodzi o coś więcej.

Zrób nam przyjemność i zadaj sobie pytanie: Ile warta będzie moja strona internetowa i jaką korzyść ma mi i innym finalnie przynieść? Gdy będziesz znał odpowiedź, zrobisz wielki krok dla swojej świadomości, osuszysz pot z czoła i portfel będzie mniej stresującym gadżetem.

Jak Twoje oczekiwania kształtują koszt strony www?

Wszystko rozpoczyna się od rozmów. To ile będzie kosztować strona internetowa, zależy od Twoich oczekiwań, inspiracji, a ich doprecyzowanie wyznacza drogowskazy dla wykonawcy, który określi sposób realizacji Twojej witryny.

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie: czego właściwie potrzebujesz? Czy oczekujesz tworzenia stron internetowych w najlepszych praktykach, będące swoistą inwestycją? Czy możesz iść na ustępstwa, jeśli cena będzie niższa i potraktujesz wykonaną stronę jako projekt przejściowy?

Jak rodzaje stron wpływają na cenę?

Ile kosztuje projekt strony internetowej?

Rodzaje stron internetowych:

  1. Strona statyczna – jej modyfikacje odbywają się wyłącznie za pomocą kodu i charakteryzuje się brakiem panelu administracyjnego. Minimalna cena to 1500 zł.
  2. Dedykowana strona internetowa, której cała funkcjonalność jest skrojona na miarę, nad którą pracują zespoły programistów, grafików. To portale typu Amazon, Allegro, Facebook, Etsy, 500px. W przypadku niewielkich realizacji tego rodzaju serwisów ceny rozpoczynają się od 30 000 zł. Wszystkie wymagają stałego zaplecza programistycznego, które podnosi jej miesięczny koszt utrzymania.
  3. Strona oparta o CMS, w której występuje panel administracyjny – gdzie możesz zarządzać swoimi użytkownikami, artykułami, usługami. Tu ceny kształtują się od 500 zł do 1000000 zł. To ogromny przedział cenowy, który w dalszej części artykułu rozłożę na czynniki pierwsze.

Jak sposoby realizacji wpływają na cenę stron internetowych?

WordPress w Polsce przejął już 93% rynku i nadal poszerza on swoją ekspansję. Daje on poczucie przyjemności w obsłudze Klientowi i wolności w tworzeniu wykonawcy. Cena stworzenia strony internetowej jest zależna od sposobu realizacji. Masz tutaj 3 typy wykonania. Każdy z nich to inne poczucie wolności. Jak widzisz, to ile kosztuje zrobienie strony internetowej, od początku nie wynika z tego, na co możesz się zgodzić, a z czego będziesz rezygnował.

1. Strony oparte na gotowych szablonach premium lub free.

Ten typ ogranicza najbardziej wykonawcę w pierwszym etapie, w kolejnych właściciela.  Strony, te są oparte na predefiniowanych ustawieniach dających złudną wolność w ich tworzeniu i modyfikacji. Tu wykonawca jest uzależniony od firmy, która stworzy ów gotowy szablon, i / lub od firmy, która jest twórcą buildera, na którym ten szablon „stoi”. W takich okolicznościach nie można mówić nawet o elementarnym rozwoju. Szablon bowiem jest tu synonimem skostnienia. Odrzuca a priori wszelką inwencję twórczą. Tu optymalizacja graniczy z cudem. Prędzej czy później pojawi się problem bezpieczeństwa, modyfikacji, rozbudowy.

Musisz mieć świadomość, że takich samych stron klonów w internecie są tysiące. Nie polecamy tego rozwiązania temu, kto poważnie myśli o finalnym produkcie dla siebie. Niemniej jednak wykorzystujemy tę metodę, kiedy cena i czas realizacji mają priorytetową wagę.

Ile kosztuje stworzenie strony internetowej stworzonej na gotowych szablonach?

Ceny takich rozwiązań wahają się od 500 zł do 1500 zł za wdrożenie + cena motywu. Czas realizacji do 10 dni.

2. Szablony / gotowe motywy oparte o buidery.

Takie rozwiązanie występuje najczęściej. Tu strony buduje się za pomocą wspomnianych builderów, gdzie czas realizacji jest relatywnie krótki, a poziom modyfikacji częściowy. Zależność występuje „tylko” do firmy, tworzącej builder. I tutaj również szybko pojawi się problem z rozwojem strony, modyfikacją, optymalizacją. Odczuwa się tu częściową wolność w przestawianiu kafelków… i na tym koniec.

Ile kosztuje strona internetowa oparta o builder?

Widełki cenowe zaczynają się od 2500 zł do o 4000 zł, czas realizacji do miesiąca.

3. Indywidualnie realizacje.

To profesjonalne strony internetowe opierają się na projekcie graficznym tworzonym od podstaw, a ich forma w 100% jest ściśle związana z inspiracjami, rozmowami, oczekiwaniami. Masz wpływ na każdy piksel projektu. Jej optymalizacja, rozbudowa, modyfikacja przebiega bez problemów zarówno podczas tworzenia, jak i w przyszłości. To raj dla wykonawcy, którego ogranicza wyłącznie wyobraźnia i umiejętności. Stworzenie strony internetowej w tej wersji — to w 2024 roku prawdopodobnie jedyne rozwiązanie, które wirtualnie przynosi realne korzyści.

Jak wyceniane są profesjonalne strony internetowe?

Finalny koszt zależy od technologii, typu strony, i jej funkcjonalności. Możesz tutaj liczyć na kwoty od 7500 zł do sky is the limit.

Ceny profesjonalnych stron internetowych rozpoczynają się od 4500 zł. Ta cena zawiera wyłącznie zakodowanie strony i wdrożenie jej na serwer – nic poza tym.

To ile będzie ona kosztować, zależy od występowania, chociażby jednego z poniższych etapów:

1. Poszukiwania – reaserch – analizyw telegraficznym skrócie to analizy konkurencji, profilu Twojego Klienta, analizy wolumenów fraz kluczowych. To wszystkie działania poza stroną, za które odpowiada audyt SEO. Cena tego etapu zależy od rodzaju branży, ilości konkurencji, zasięgu działalności. W zasięgu lokalnym startuje od 1300 zł.

2. Projekt graficzny strony internetowej wyceniany jest od 1700 zł do 12 000 zł. Zawiera tworzenie szkiców, makiet, wizualizacji, renderów. Jego finalna cena jest zależna od przeznaczenia, skomplikowania, ilości podstron, brandingu.

3. Zawartość – płatne materiały graficzne w tym zdjęcia, materiały wideo, czcionki, treści.

Jak przeznaczenie stron internetowych wpływają ich koszt?

Strony Wizytówki – jak sama nazwa wskazuje to internetowe niewielkie witryny. Nie można wiele od nich wymagać, choć świetnie się sprawdzają w mikro niszach o niskiej konkurencji. To proste strony, które w skrócie opisują działalność firmy i zawierają dane kontaktowe. 

Ile kosztuje strona wizytówka?

Można już kupić od 1000 zł w przypadku gotowych rozwiązań i od 4500 zł, gdy oczekujesz profesjonalnych realizacji.

Strony Landing Pages – to strony lądowania, które spełniają konkretne cele biznesowe. Są one niewielkich rozmiarów (nie myl z proste). Bardzo często przybierają one jednostronicowy wymiar będący kontynuacją kampanii reklamowych. Są one jednymi z najbardziej wymagających dla wykonawcy projektów.

Jakie widełki cenowe są dla stron Landing Pages?

Wyceniane są od 1500 zł za gotowe projekty i od 4500 zł za wersje szyte na miarę. Dowiedz się więcej, jak tworzymy landing page.

Strony One Page – jak sama nazwa wskazuje to witryny jednostronicowe. Spełniają swoją funkcję dla tych, którzy posiadają w ofercie jedną usługę. Charakteryzują się swoją długością oraz sposobem nawigacji, która dzieli je na poszczególne sekcje.

Cenowo nie różnią się od w/w LP.

Strony typu Blog – Blogi wycenia się od 1000 zł za wdrożenie gotowego szablonu z jego podstawową optymalizacją i od 4500 zł za dedykowany motyw. Dowiedz się, jak tworzymy bloga.

Profesjonalne strony dla firm – to rozbudowane strony, które poza wizualizacją usług, są skoncentrowane na storytelling i komunikację z Klientem. Często zawierają firmowe blogi. To strony, które odpowiadają w znacznej mierze za realizacje celów biznesowych.

Ile kosztują typowe strony dla firm?

Strony firmowe wyceniane są od 2250 zł w przypadku gotowych szablonów i od 5500 zł w przypadku spersonalizowanej wizualizacji. 

Strony premium – mają inną funkcjonalność niż wyżej wymienione. Mogą to być serwisy produktowe, portale z kursami, portale internetowe.

Zobacz też co powinna zawierać strona firmowa.

Ile kosztuje strona internetowa typu premium?

Serwisy produktowe są wyceniane od 2500 zł w przypadku gotowych rozwiązań oraz od 7000 zł w indywidualnych realizacjach. Serwisy z kursami wyceniane są od 2000 zł za wdrożenie i użycie gotowego szablonu. Indywidualne projekty rozpoczynają się od 7000 zł. Portal internetowy wdrażany jest w cenie od 5000 zł, a tworzony od podstaw od 12000 zł.

Jakie są dodatkowe koszty ich utworzenia?

Istnieją również dodatkowe koszty w postaci płatnych dodatków, które są niezbędne w ich realizacji. Ich koszt nie jest wpisany w cenę witryny.

Elementy projektu a koszt strony www

Jakie elementy wpływają na finalny kosztorys strony?

Wybór środowiska.

Strony internetowe wspiera się różnymi CMS-ami (systemami zarządzania treścią). Najpopularniejszy z nich jak już wiesz to CMS WordPress. Poza nim strony powstają również na Jooma!, Drupal, concrete5, Ghost i wielu, wielu innych rozwiązaniach, które mają procentowy poziom zainteresowania w Polsce i na świecie, co również wpływa na ceny.

Można zatem odważnie stwierdzić, że tworzenie stron na podstawie CMS wynika albo z osobistych preferencji wykonawcy (tu cena spada) lub Klienta (tu cena wzrasta), albo z potrzeby uzyskania funkcjonalności, którą zapewnia wyłącznie wybrany CMS (tu cena wzrasta). Dlatego to ile kosztuje strona internetowa, zależy również od:

Wielkość projektu.

Mały, standardowy projekt zazwyczaj wykonuje jedna osoba, jeśli natomiast projekt wymaga pracy całego zespołu, to cena strony internetowej jest naturalnie wprost proporcjonalnie wyższa. 

Animacje, wizualizacje, wodotryski.

Wizualizacja strony jest jednym z czynników znacząco wpływających jej na odbiór a tym samym na jej cenę. Pełne animacji strony oparte na, np.: Canvas są wielokrotnie droższe niż te, które wykorzystują animację w CSS. Wersje premium skryptów, które poszerzają możliwości ich wykorzystania przy animacji elementów w witrynie, również podkręcają cenę.

Języki programowania.

Choć nie dotyczy to bezpośrednio CMS-ów warto dodać, że zrobienie strony internetowej w C++, Ruby, Python, JavaScript np.: Node + React będzie wielokrotnie droższa od tej, która jest oparta wyłącznie na HTML + CSS + JS. Koszt pozyskania developera specjalizującego się w językach programowania wyższego poziomu jest zupełnie inny niż wynagrodzenie osoby specjalizującej się w html. Tym samym koszt stworzenia strony internetowej przez te osoby będzie się kolosalnie różnił.

Oryginalność projektu.

Oryginalne pomysły wymagają większego nakładu pracy, przez co wycenia się je drożej – to logiczne. Zaskoczę Cię tym, że czasami bywa inaczej. Możesz spotkać się z sytuacją, gdzie cena będzie niższa od zakładanej przez Ciebie, a finalna jakość wykonania będzie bardzo dobra. Jak to możliwe?

Musisz spełnić jedynie dwa wymagania:

  • Musisz mieć oryginalny pomysł.
  • Wykonawca chce poszerzyć swoje portfolio o ten właśnie projekt.

Optymalizacja strony.

Optymalizacja to temat nr 1 w naszej branży. Od 30 lat tworzono strony, które nie zakładały powyższej usługi. Wynika to oczywiście z faktu, iż większość stron jest zrobiona tanio… lub w myśl „byle by była” – Klient i tak był zadowolony. Ten trend utrzymuje się od lat 90 do dnia dzisiejszego. Ogromna ilość słabej jakości stron zalewających internet sprawiła, iż Google zaczyna grymasić i najzwyczajniej nie ma mocy przerobowej, aby móc je poprawnie i szybko indeksować. Dlatego też optymalizacja strony, która powinna być standardowym utworzenia strony internetowej, naturalnie podwyższa jej cenę.

Czas realizacji.

Ilości poświęconych godzin jest oszacowywana i wyceniana indywidualnie. Zależy to od wszystkich czynników, które wymieniłem powyżej. Przykładem może coś zupełnie przeciętnego jak wielojęzyczność, która zwiększy koszt strony o 20%, wydłużając tym samym czas realizacji.

Usługi dodatkowe.

Usługi jak identyfikacja firmy projektowanie graficzne, naming, copywriting, wsparcie techniczne, prowadzenie strony internetowej, czy wreszcie usługi marketingu internetowego znacząco zwiększają koszt witryny.

Ile kosztuje strona internetowa? Cena strony internetowej zależy od ich wykonawcy.

Wykonawca a cena stron internetowych

Czy wybór wykonawcy (agencja interaktywna – freelancer) ma znaczenie w kwestii wysokości cen i jakości usług? Nie ma i nigdy nie miało. Rozszerzenie tego tematu znajdziesz w sekcji marketing. Występują jednak elementy, które mają wpływ na wyceny stron www, gdy wybieramy wykonawcę, a nie frazę. Do najbardziej pożądanych cech wykonawcy należą:

Doświadczenie i komunikacja.

Ten, który zaproponuje Ci strony o zastanawiająco niskiej cenie, nie ma doświadczenia – dopiero je nabiera. Twoja strona w najlepszym przypadku jest eksperymentalnym obszarem lub kolejną kopią kopii z innych często cudzych realizacji to tu znajdziesz oferty typu „tanie strony internetowe cennik”.

Wieloletnie zawodowe doświadczenie wykonawcy, który sprawdził się w boju przy wielu zadaniach, w różnych branżach ma wpływ na jego wybór i odpowiednio jest również wynagradzane. Sprawdzona agencja interaktywna czy profesjonalny freelancer mają umiejętności nabyte latami pracy w prawdziwych projektach, a te procentują i dają gwarancję, że jesteś w dobrych rękach. Poza stricte technicznym „skillem” równie ważne są umiejętności miękkie. To one odpowiadają za komunikację, radzenie sobie ze stresem, zarządzanie czasem, zrozumienie potrzeb Klienta. To przede wszystkim odpowiedzialność, wrażliwość. To w dużej mierze to właśnie one decydują o wyborze wykonawcy strony internetowej, który żąda odpowiednio więcej za przystąpienie do współpracy.

Model biznesowy.

Model biznesowy ma kluczowe znaczenie w wycenie stron przez ich twórcę. Model ten może być dwojaki i występuje on w każdej branży. Albo robimy coś tanio na dużą skalę (szeroki), albo robimy coś dobrze (wysoki) dla wąskiego grona odbiorców.

Każdy z nas ma inny portfel na realizacje swoich planów. Wybór należy zawsze do Ciebie, którego wykonawca powinien edukować, informować o tym, co w danej cenie może otrzymać, a czego nie da się zrealizować w danym budżecie.

Szczerość i otwartość to fundament dobrych relacji, które niekoniecznie muszą wiązać się przecież z finalizacją umowy.

Outsourcing.

Kiedy zabraknie mocy przerobowych na wykonanie strony pojawia się  outsourcing usług. W kuluarach dzieje się to na zasadzie wynajmu dodatkowych freelancerów przez agencje albo freelancer proponuje innemu freelancerowi lub agencji możliwość wykonania strony. Tutaj koszt pośrednictwa sprzedaży wchodzi w cenę strony.

Gotowość na wyzwania.

Parafrazując powiedzenie „duży projekt duży problem, miały projekt mały problem”. W przypadku skoncentrowaniu się wyłącznie na duże realizacje wykonawca będzie się mierzył z brakiem popytu, podaży, a duże ryzyko wynikające z ich charakterystyki winduje finalną cenę. W naszej branży niewiele jest agencji czy freelancerów, którzy podejmują się wykonania profesjonalnych stron, gdyż uznają je za zwyczajnie nieopłacalne.

Dlaczego?

Niewielu stać na taką odpowiedzialność, a ryzyko utraty dużego projektu w kulminacyjnym momencie jest przerażające i bardzo bolesne w skutkach, o czym się już wielokrotnie słyszało.

Dlatego zarówno agencje, jak i freelancerzy próbują chronić się pobocznymi, tańszymi usługami, które najzwyczajniej nadają im płynność finansową i spokój psychiczny.

Im mniej jest wykonawców (a jest coraz mniej), którzy wykonują ambitne projekty stron, tym cena rośnie. Czas realizacji przeciętnie trwa do 3 miesięcy, ale może znacznie się wydłużyć.

Cena strony www zależy od marki.

Choć to mogłaby się wydawać kontrowersyjna praktyka, koszt wykonania strony internetowej zależy od marki. Cena tworzenia stron www może się różnić, nawet jeśli ma ona podobną funkcjonalność, zbliżoną ilość podstron i obydwie opierają się o ten sam system zarządzania treścią. Wszystko zależeć może od maki – wagi Klientów.

Koszt stworzenia strony dla Startup’u jest niższy niż dla firmy o ugruntowanej pozycji na rynku.

Od czego to zależy?

Wyceniając stronę internetową, poza wyglądem jest to, ile „przyniesie” Klientów, ile zarobi, jak poszerzy grupę odbiorców Twoich towarów czy usług. Dlatego szacowanie ceny jest wyliczane od tego, ile mogą przynieść Ci zysku.

Jeśli strona przyniesie Ci 20~40% zysk w ciągu roku, to ile byś za nią zapłacił ?

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na inne czynniki, które regulują ceny jak odpowiedzialność, elastyczność współpracy, ograniczenia prawne.

Nie oznacza to w żadnym przypadku, że budowie stron www dla mniejszych firm powstaje „na kolanie”. Istnieje tutaj po prostu większa swoboda w sposobie realizacji, wyborze technologii, wizualizacji, elastyczności we współpracy.

Cena strony internetowej zależy od lokalizacji.

Koszty stron internetowych zależą również od tego, gdzie powstają. Zależy to od wielu czynników. Od minimalnej pensji w danym kraju, od średniej pensji osób wykonujących strony internetowe w danym kraju. Od ilości firm konkurencyjnych w danej lokalizacji. Od ilości zainteresowanych Klientów na wykonanie usługi w danym mieście. Programista kosztuje średni 10 razy drożej w Stanach niż w Polsce. Wykonanie identycznej strony w dwóch cenowo wyjdzie zupełnie inaczej. Strony internetowe mogą również różnić się cenowo w zależności od miast. Strony w Warszawie, mogą mieć inne ceny od strony w Szczecinie, lub strony w Krakowie. U nas tak niema, ale takie praktyki istnieją. My tworzymy strony internetowe w tych samych cenach. Obojętnie gdzie jest nasz Klient.

Jak koszt stron internetowych kształtuje marketing?

Wpływ marketingu na ceny stron www

Rynek agencji interaktywnych i freelancerów kwitnie, psuje się, nawzajem niszczy, odradza na nowo. Nasza interaktywna branża jest niezrozumiała, rodzi wiele rozbieżności, kontrowersji, tworzy mity i tematy tabu, tworzy piękne rzeczy i zwyczajne gnioty w różnych cenach.

Wycenianie stron internetowych to temat rzeka, na której nurt silny wpływ ma marketing.

Cena strony internetowej zależy w dużej mierze również od braku wiedzy

Istnieje jeden bardzo silny głos części naszego e-społeczeństwa związany z wyceną stron internetowych, który na stałe wpisał się w branżę interaktywną. To mit o wyborze wykonawcy. Stereotyp ten ma wciąż silny wpływ na ceny stron internetowych w 2024 roku i stanowi silny bodziec decyzyjny dla Klientów.

„Grunt, abyś nie miał pojęcia o tym, co i jak robimy. Ważne byś płacił…”

Czarny marketing – realny wpływ na ceny stron internetowych. 

Ceny stron internetowych zależą od marketingu ich wykonawców.

Nie odkryjemy nic, mówiąc, że marketing internetowy to trudna wieloetapowa, wielowarstwowa praca, której nieodłącznym elementem jest czary pi-ar. Tworzy on stereotypy, które wpływają na decyzje zakupowe w każdej branży.

Wybór wykonawcy ma znaczenie – Czarny Pi-aR.

Choć może zabrzmi to, jak teoria spiskowa 21 wieku, jeśli napiszę Ci, że istnieje grupa ludzi (freelancerów, agencji), która konsekwentnie informuje Cię o zasadności w wyborze wykonawcy. Najważniejszymi punktami programu ich strategii są cena i jakość i wzajemna sztuczna, groteskowa nienawiść.

Poniżej dowiesz się wszystkiego, co zanotowaliśmy w sieci o tych działaniach i jak manipuluje się Twoją opinią.

Dlaczego wedle pewnej grupy freelancerów nie warto wybierać agencji interaktywnych do realizacji stron internetowych??

Agencja interaktywna to fraza. To tylko fraza i nic poza tym. Niedawno nazywała się firmą. Precz z tym archaizmem. Agencja interaktywna brzmi dumnie. Sama jej nazwa podbija niezrozumiały prestiż zarówno w oczach Klientów, jak i właścicieli tychże agencji, którzy są, bądź tak niedawno byli freelancerami. Słowo to potęga. Łaskocze próżność, dodaje poczucia wartości, wprowadza w inny, pięknie wyimaginowany świat.

A prestiż, jak wiesz, winduje ceny.

W oczach tejże grupy freelancerów każda trzepiąca e-portkami agencja to korporacja, a jak wiesz E-Corp to samo zło.

Tam nie ma czasu na rozmowy przy kawie, tam nie patrzą na Klienta i jego potrzeby, bo w głębokim poważaniu mają to, co Klient chce. Rwactwo to priorytet.

Dreszcze powoduje tutaj tylko ile, chce on wydać. „Kasa Misiu” – to wszystko!

Agencyjną praktyką jest „gotowiec, w cenie custom’a”.

Zaryzykujesz oszczędności swojego życia?

Agencje chcą tylko się szybko, na bogato nachapać. Przecież trzeba jakoś utrzymać te szklane domy, garnitury i sportowe bryki z fabryki.

Agencje interaktywne mają problem z werbowaniem nowych pracowników, dlatego na ich stronach zawsze znajduje się zakładka praca.

Nieważne tam doświadczenie, znajomość czegokolwiek. Od juniora do seniora w pół roku Panie!

Prawdziwi programiści nie pracują w agencjach!

Dlatego każdy szanujący się freelancer nie chce i nie będzie tam pracować mimo licznych sportowych suwenirów i pizza day’ów.

Wszechobecne „lojalki” i brak pracy zdalnej w komunistycznych molochach odzierają free… z wolności – a przecież każdy pragnie wolności. Czyż nie?

Czy chcesz płacić komuś za wyzysk i niewolnictwo?

Próbujemy uchronić Cię od cen niewspółmiernie wysokich do jakości, dlatego opanowaliśmy wszystkie media. Znajdziesz nas na grupach mediów społecznościowych, forach, komentarzach pod agencyjnymi blogami, abyś był święcie przekonany, że jest tak, jak my mówimy.

Dlaczego nie warto według niektórych agencji interaktywnych wybierać Freelancerów do stron internetowych?

 Freelancer to wyrobnik projektujący „stronki” metodami chałupniczymi.

Posługuje się swoim starym „Makusiem”, ozdobionym tysiącem naklejek firm, w których chciałby pracować, a nie może… bo nie ma skilla.

Zakochanego w kawie ze Starbuxa, (bo przecież codziennie ma kaca po zakończonym projekcie super taniej strony internetowej) odzianego w przydługą bluzę od „Lumpexego” lub innego projektanta mody, który jest obecnie tani.

Do tego obrazu nędzy i rozpaczy dochodzi zdrowie jegomościa. Jest on bardzo chorowity (gdzie ludzie agencji zdrowi jak konie pociągowe, bo przecież multisport), przez co może się okazać, że nie dokończy dla Ciebie projektu…

Ponadto jest on roztrzepany, niestabilny emocjonalnie, wielowymiarowo rozedrgany. Dlatego nie można powierzyć np.: wsparcia technicznego, administracji lub rozbudowy strony internetowej, którą cudem stworzył.

Przesadą byłoby powierzenie wyprowadzenia na spacer agencyjnego pupila, bo przecież każda agencja kocha zwierzęta, w przeciwieństwie do jegomościa, który kocha je jedynie w rolo.

Powierzyłbyś komuś takiemu swoją stronę?

W oczach szanującej wyłącznie siebie agencji interaktywnej Freelancer to nie bez powodu oczywisty problem, który trzeba jakoś zdyskredytować, stłamsić, poddać publicznemu linczowi, a najlepiej zamieść pod dywan.

Wyrywa on przecież zlecenia jedno po drugim jak sroka złote jajka i psuje branżę niskimi cenami i przeciętnymi realizacjami, z których niewyedukowani klienci są zachwyceni. To wróg publiczny nr 1, bo próbuje wmówić Ci, że jakość nie idzie w parze z ceną. A każda agencja traktuje jakość jako priorytet w dbaniu o biznesy Klientów, z którymi chce dalej przecież współpracować.

Tego typu wpisy na blogach agencji służą przecież, aby chronić Twój biznes przed tym tałatajstwem z odrealnionym systemem jakości. Dlatego w każdym stworzonym przez nie artykule próbują zniżyć freelancera wartość do 0px lub nadać mu pozycję absolutną i wywalić -10000000px poza ekran Twojego monitora, abyś nie musiał ich widzieć ani słyszeć.

Freelancer, wg tych agencji ma jeden plus. Zdziwiony? Jest dobry do małych, nieznacznych zleceń, które absolutnie nie mogą mieć jakiegokolwiek wpływu na Twoją działalność, bo jeśli będą mieć to… no cóż… utopisz, stracisz i finalnie się skompromitujesz.

Branżowe czary-mary w „wymyślaniu” cen stron internetowych.

Jak wygląda walka o Ciebie?

Ile kosztuje strona internetowa wykonana przez Freelancera i jakie są jej zalety?

Dobre, bo tanie strony internetowe.

Niestety jedyną zaletą wykonanej strony jest tutaj, niska cena.

„Nawołujemy Cię, drogi kliencie hasłami będącymi parafrazą naszego ulubionego zespołu Daft Punk –»taniej, lepiej, kup Pan stronę.« ”. Czas realizacji do 14 dni – nieważne, jaka strona – kto by tam się zastanawiał – będzie Pan zadowolony”. Ceny mogą sięgać zawrotnych kwot 50 zł – 500 zł – to wszystko dla Ciebie, mości Panie!

Gwarancja najniższej ceny.

Ja Freelancer wraz z moją freelancerską bracią damy Ci gwarancję najniższej ceny. Poza tym jesteśmy szybsi, lepsi i doskonale rozumiemy, że Twój drogi czas to nasz skromny pieniądz. Jakość idzie u nas w parze z ceną. W internetach jest inaczej – nie rozumiesz? Oj tam, oj tam.

Dlaczego wybrać freelancera jako swojego wykonawcę?

Bo jest bardziej dyspozycyjny, wszechstronny, niezależny. Bo pracuje wtedy, gdy jesteś dostępny, a nie tylko od 8 do o 16, bo w tym czasie przecież musisz zarobić na jego liche gaże, które uniemożliwiają mu posiadanie stałego łącza z internetem, dlatego korzysta on z darmowego  WIFirifi tworząc silną społeczność, która szturmuje kafejki, bary, Starbuxy, gdzie możesz  podpisać lukratywną umowę zakupu taniej strony internetowej przypieczętowaną plastikowym kubkiem ze Starbunia.

No bo gdzie inaczej?

W domu…? No weź…

My Freelancerzy jesteśmy cyfrowymi Robin Hood’ami (spróbuj nas nie pokochać) – zabieramy bogatym agencjom i oddajemy swe usługi biednemu ludowi za bezcen! Godzimy się być Twoim najtańszym pracownikiem, jakiego miałeś i zrobimy wszystko za kubek kawy late – ku chwale Twojego biznesu!

Gwarancja niskich cen stron internetowych kusi – skusisz się i Ty?

Ile kosztuje strona internetowa wykonana przez agencję interaktywną? Jakie są jej zalety?

Z nami możesz wszystko, bo tu stronę tworzy jakość!

Całe nasze agencyjne zespoły grafików, programistów, seo-wców, specjalistów od markietungu, copywriterów – wszyscy w jednam miejscu – skoncentrowani na Tobie i Twoim projekcie. Z pasją i pełnym zaangażowaniem pracujemy nad nim w miesiąc, dwa, trzy – zawsze dla Ciebie dostępni. Pracujemy za dnia i mamy naszych nocnych marków. Oddani, zgrani, przyjacielscy, skoncentrowani nas Twoim biznesie – prawdziwi specjaliści. Z tysiącem papierów na to, by zrobić Ci dobrze i profesjonalnie – tylko brać. W końcu to dream team, którego jesteś członkiem.

Dlaczego ceny stron agencji interaktywnych są droższe?

Wyższa cena ma tutaj sens, bo sama agencja musi opłacić podstawowe rzeczy, aby mogła funkcjonować i co najważniejsze pięciu oddelegowanym pracownikom, których Cię przedstawi i którzy w pełni zajmą się Twoim projektem. To od 6 do 18 tysięcy złotych na pracownika (w zależności od tego, gdzie agencja się znajduje i pozycji pracownika w korporacyjnej hierarchii).

Normalne jest to, że agencje liczą na uczciwy zarobek – więc nie dziw się wyższym cenom.

Przecież chcesz, abyśmy dopieścili Twój projekt na maksa, za którego zapłacisz ciężkie 5k.

Matematyka nie musi się przecież zgadzać…

No co, nie skusisz się na odrobinę luksusu?

Jak sztuczne konkurencje „tworzą” realne ceny stron internetowych?

Nie żyjemy w próżni. Tworzenie sztucznej konkurencji jest normą. Wszyscy siebie analizujemy. Obojętnie więc po jakiej strony barykady stoimy, możemy relatywnie szybko stworzyć konkurencję sobie samemu, szukając różnego typu Klientów, którzy albo chcą wydać mało, albo interesuje ich jakość. Dlatego też pojawiła się już stara praktyka, kiedy agencje interaktywne tworzą serwisy, które pozycjonują się na frazy, np.: „tanie strony internetowe” czy strony internetowe już w 5 dni itp. Tak samo freelancerzy tworzą sztuczne strony agencyjne i windują ceny swoich usług.

Szczerość w wycenie stron jest naszym obowiązkiem. Abyś miał szerszy obraz naszej branży, musimy wprowadzić Cię w świat, przedstawić Ci, jakie panują tutaj reguły, relacje, współprace, zależności.

Kim jest tak naprawdę Freelancer dla Agencji Interaktywnych?

Freelancer to programista, grafik, copywriter, który poszukuje zleceń na własną rękę. Działa sam lub w grupie, często jest wynajmowany przez agencje interaktywne, reklamowe, marketingowe do konkretnych zleceń na zasadzie B2B, w których się specjalizuje. Freelancer ma firmę (powinien mieć) i płaci podatki. Może stworzyć grupę swoich pobratymców, np.: do dużych i skomplikowanych projektów na zasadach B2B, gdzie wymagane jest większe zaplecze techniczne, programistyczne, graficzne i tym samym tworzy ad hoc agencję interaktywną cyfrowych nomadów. Freelancer również może zlecać agencjom interaktywnym projekty, współuczestniczyć w nich, lub po prostu pośredniczyć w ich realizacji wyłącznie finansowo.

Czym jest agencja interaktywna dla Freelancera?

Agencja interaktywna to firma, którą tworzy zespół opłaconych programistów, grafików, copywriterów (bardzo często freelancerów). Działa na zasadach B2B (w większości), a jej pracownicy pracują w dużej części poza siedzibą agencji, bo praca zdalna daje poczucie wolności, którą tak bardzo ceni ich kolega, wspólnik, pracownik, często również szef Freelancer.

Chciałoby się powiedzieć, jesteśmy tacy sami, ale ktoś stworzył mur między nami…

Na co należy zwracać uwagę przy wycenach stron internetowych?

Na co należy zwracać uwagę przy wycenie stron internetowych?

Profesjonalny wykonawca ma obowiązek uświadomić Cię podczas wstępnych rozmów o tym, że:

  • Nie każdy projekt da się wdrożyć za pomocą płatnych szablonów czy popularnych buiderów.
  • Każdy projekt oparty o gotowe rozwiązania będzie Ciebie ograniczał
  • Przy wyborze realizacji strony w oparciu gotowe rozwiązania wykonawca jest zobowiązany podać Ci linka do zakupu licencji szablonu / buildera i innych płatnych gotowych rozwiązań –  tylko Ty musisz być ich właścicielem.
  • Wykonawca nie będzie miał wpływu na rozwój strony, która stworzy na podstawie ww rozwiązań. Każde dodatkowe zmiany wykraczające poza możliwości szablonu będą wiązały się z jego hakowaniem i utratą licencji lub maskowaniem jego „ułomności” setkami pluginów.
  • Projekty indywidualne będą pod każdym względem zależeć od ustalonych efektów rozmów. Rozmowy nakreślą treść umowy, która będzie punkt po punkcie informować jak będzie ona realizowana i jakie funkcjonalności będą w niej zawarte.
  • Każda profesjonalna strona internetowa może przejść poszczególne fazy – poszukiwania > strategie > projektowanie > tworzenie > wdrożenie. Każda z nich będzie wyceniana od kwoty minimum 4500 zł, nawet jeśli nie będzie potrzeby wykonania jakiejkolwiek z ww faz np.: gdy poszukiwania i strategie są jasno ustalone przez  Ciebie, a projekt graficzny makiet będzie wykonany przez innego wykonawcę.

Na czym możesz się złapać?

Jeśli wykonawca nie daje Ci linków do płatnych szablonów / builderów, z których będzie korzystać podczas wdrożenia.

Dlaczego tak może być?

W najlepszym przypadku boi się, że sam wykonasz sobie ją sam 🙂

W gorszym – wdroży Ci projekt i zablokuje możliwość jego aktualizacji, bo będziesz działał na jego licencji.

W najgorszym – ściąga szablony z niepewnych źródeł, które są hakowane, zablokowane i posiadają ogromną ilość backdoorów. To skrajnie niebezpieczne praktyki – dość często stosowane. Pewnie zastanawiasz się, czy takie realizacje są tymi najtańszymi? Niekoniecznie. Z naszego doświadczenia wynika, że takie realizacje są sprzedawane od 200 zł do 3000 zł lub traktowane są przez „wykonawców” jako profesjonalne realizacje.

Dlaczego tak jest?

Z niewiedzy.

Ile kosztuje strona internetowa z pozycjonowaniem?

Strona internetowe połączona z usługą pozycjonowania wyceniana jest w dwóch płaszczyznach. Jedna oczywista już 🙂 druga to usługi SEO. Pozycjonowanie to proces – niejednorazowa usługa. Dlatego wiążą się z opłatami miesięcznymi. Jakie to mogą być koszty? To zależy od Twojej branży, konkurencji, zasięgu i rodzaju prowadzonej przez Ciebie działalności. Ceny pozycjonowania stron w Google rozpoczynają się od 800 zł / miesiąc w przypadku pozycjonowania lokalnego w niewielkiej niszy.

Czy to dobre rozwiązanie zlecać wykonanie strony internetowej z pozycjonowaniem u jednego wykonawcy?

Jeżeli wykonawca tworzy przeciętne lub tanie strony internetowe to odradzamy – stracisz tu ogrom czasu, nerwów i pieniędzy.  Natomiast jeśli wykonawca jest specjalistą od SEO, to naprawdę warto powierzyć mu swoje zlecenie. Wykonawca zna najlepiej Twój projekt i jest on w stanie najszybciej reagować na zmiany.

Ile kosztuje strona internetowa? Podsumowanie.

  • Szukanie najtańszych ofert jest ogromnym ryzykiem.
  • Brak wiedzy jest ogromnym ryzykiem.
  • Nikt nie zrobi Ci profesjonalnej strony za 2000 zł ~ 4000 zł.
  • Jakość zawsze idzie w parze z ceną.
  • Ceny indywidualnych projektów rozpoczynają się od 4500 zł wyłącznie za zakodowanie i wdrożenie.
  • Strony w przedziale 2 – 4000 zł nie będą projektem indywidualnym.
  • Mniejsza cena (1000 – 3000 zł) ma swoje plusy wyłącznie, gdy masz ograniczony budżet, lub czas realizacji jest kluczowy w podjęciu współpracy.

Wpływ na to ile kosztuje strona internetowa, mają czas realizacji, technologia, system zarządzania treścią, języki programowania, sposób tworzenia, dodatkowe usługi, produkty cyfrowe, niestandardowe funkcjonalności.

Finalny koszt strony internetowej zależy również od doświadczenia, umiejętności twardych (skillów) i miękkich, modelu biznesowego i mocy przerobowych wykonawcy. Jak również od momentu, w którym podejmiemy współpracę.

Cena natomiast nie ma znaczenia w przypadku czy jest to freelancer, czy agencja interaktywna.

Marketing internetowy znacząco wpływa na wyceny stron www.

Ile kosztuje strona internetowa wykonana indywidualnie? Podsumowanie kosztów.

Rodzaj stronyForma realizacjiCzas realizacjiCena
Strona Landing PageProjekt indywidualny30-90 dniod 4500 zł
Strona One PageProjekt indywidualny30-90 dniod 4500 zł
BlogProjekt indywidualny30-90 dniod 4500 zł
Strona FirmowaProjekt indywidualny30-90 dniod 5500 zł
Strona MultisiteProjekt indywidualny30-90 dniod 7500 zł
Serwis produktowyProjekt indywidualny30-90 dniod 9500 zł
Portal informacyjnyProjekt indywidualny30-90 dniod 12500 zł

Ile kosztuje strona www oparta o builder / gotowy szablon? Podsumowanie kosztów.

Rodzaj stronyForma realizacjiCzas realizacjiCena
Strona Landing Pagegotowy szablon / builderdo 10 dniod 1500 zł
Strona One Pagegotowy szablon / builderdo 10 dniod 1500 zł
Bloggotowy motyw / builderdo 10 dniod 1000 zł
Strona Firmowagotowy szablon / builderdo 10 dniod 2250 zł
Strona Multisitegotowy szablon / builderdo 15 dniod 2500 zł
Serwis produktowygotowy motyw / builderdo 10 dniod 2500 zł
Portal informacyjnygotowy szablon / builderdo 10 dniod 2500 zł

Cenniki lub ceny, które tutaj zamieszczę, będą jedynie przykładem. Nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 par. 1 Kodeksu Cywilnego, a jedynie podpowiedzią, jakich kwot możesz się spodziewać podczas wyceny Twojej strony internetowej.

Ps. Co się komu bardziej opłaca?

Czy lepiej jest wykonywać proste i tanie strony internetowe? Czy tworzyć drogie profesjonalne realizacje?

Które z nich sprawią, zaspokojenie potrzeb Klienta, które wykonawca zamieści w portfolio?

Czy lepiej jest wykonać 10 stron, czy jeden projekt w tym samym okresie za tą samą kwotę?

Z punktu wyłącznie biznesowego lepiej budować tanim koszem strony, nie myśleć o ich optymalizacji, jakości, oryginalności. Ich efektem będzie zadowolony nieświadomy (do czasu) Klient i błagające o litość Google, które od lat piętnuje strony wykonane metoda taniej = lepiej.

Z punktu widzenia Klienta cena strony internetowej jest istotna bardziej niż jej jakość. Brak świadomości Klientów jest zatrważający i to wina wyłącznie naszej branży.

Dlatego to ile kosztuje strona internetowa, a ile za nią zapłacisz, zależy w dużej mierze od Twojej wiedzy. Dlatego warto edukować, edukować i jeszcze raz edukować.