WordPress.com vs WordPress.org

przez Piotr

Aktualizacja

Czy wiesz, że WordPress.com i WordPress.org to dwie różne platformy? Niefortunnie nazywają się tak samo, wprowadzająć większość początkujących w błąd. Co sprawia, że jeden jest bardzo popularny, a drugiego nikt nie poleca w wyborze platformy blogowej? W tym artykule dowiesz o dwóch produktach cyfrowych firmy Automattic –  WordPress.com i WordPress.org, które zrewolucjonizowały internet.

Porównanie WordPress.com do WordPress.org.

Aby móc precyzyjnie opisać różnicę miedzy obydwoma produktami, zdecydowaliśmy się przedstawić je osobno, aby w obiektywnie ukazać ich mocne i słabe strony.

WordPress.org

To ten właściwy WordPress, który przejął 40% stron internetowych w całym internecie. Jest darmowy, w pełni modyfikowalny, wymagający samoobsługi, stawiany na serwerach samodzielnie. To on rozkochał w sobie całą blogosferę, ale wykorzystywany jet również do przeróżnych zadań, o czym poniżej.

Zalety WordPress.org 

  • WordPress.org jest bezpłatny.
  • Jest lepszym narzędziem do budowania świadomości marki.
  • Jesteś właścicielem wszystkich danych. Strona nie zostanie wyłączoną, bo komuś może się nie podobać treść, którą dystrybuujesz (chyba, że robisz coś nielegalnego). Masz pełną kontrolę nad swoją witryną.
  • Możesz publikować dodatki jakie chcesz, zarówno z repozytorium WordPress`a jak i ze stron niezależnych twórców.
  • Możesz modyfikować wygląd swojej strony bez ograniczeń, wykorzystując płatne / darmowe motywy, czy zlecić tworzenie stron WordPress pod specjalne wytyczne.
  • Możesz dowolnie zarabiać na ruchu na swojej stronie, wykorzystując kampanie reklamowe dowolnych firm, wykorzystać subskrypcje do czytania artykułów, możesz stworzyć na niej w pełni funkcjonujący sklep.
  • Możesz śledzić ruch na swojej stronie, analizować konwersje, testować do woli każdy jej element.
  • Możesz stworzyć np.: strony członkowskie, platformy kursowe czy sklep WordPress – WooCommerce.

Wady WordPress.org

Jak każdy CMS, którego hostuje się go (instaluje się na serwerze) samodzielnie, wymaga kilku rzeczy, aby go uruchomić i pokazać szerszej internetowej publiczności.

  • Koszt utrzymania – domena + serwer + certyfikat bezpieczeństwa SSL to podstawowe koszty, z jakimi każda instalacja WordPress się mierzy. Koszty utrzymania mogą różnić się znacznie, jednak przyjmuje się, że absolutne minimum obecnie przy założeniu zakupu domeny z końcówką .pl i zakupu optymalnego serwera to koszt 200 ~ 500 zł na rok.
  • Musisz sam zainstalować i skonfigurować WordPress`a. Choć wiele już firm hostingowych ma automatyczne instalacje wdrożone w obrębie swoich usług, to my jednak nie polecamy tych rozwiązań. Powinieneś sam nauczyć się, jak instalować WordPress`a na każdym hostingu, aby mieć 100% pewność, że zaczynasz od czystej (nieobandowanej) wersji.
  • Wybierając tego WordPress`a, musisz się liczyć z odpowiedzialnością związaną z bezpieczeństwem Twojej witryny. Biorąc pod uwagę użytkowników i prawo. Dlatego musisz sam aktualizować swoje wtyczki czy motywy do najnowszych wersji, jak najszybciej. Wiedz, że WordPress daje Ci obecnie możliwość automatycznych uaktualnień, co może być obosiecznym mieczem. To niewątpliwie wygoda w zarządzaniu witryną. Musisz jednak wiedzieć, że każda z aktualizacji może rozsypać Twoją stronę. Dlatego powinieneś mieć nad tym kontrolę.
  • Aktualizacja samego WordPress`a i śledzenie zmian, które mogą niekorzystnie wpłynąć na Twoją witrynę to podstawa w jego zarządzaniu. Każdy upgrade może powodować różne skutki dla Twojej witryny. Dlatego posiadanie go wymaga bieżącego wsparcia i śledzenia informacji o jego rozwoju.
  • Odpowiedzialność za kopie zapasowe. Posiadając swoją stronę, musisz zabezpieczyć ją przed wszystkimi możliwymi scenariuszami okresowymi backupami. To Twój obowiązek. Powinieneś to wykonywać dodatkowo przed każdą aktualizacją samej platformy i każdej wtyczki.

WordPress.com

WordPress.com to platforma stworzona w formie Saas, gdzie płacisz za użytkowanie oprogramowania. Jest na serwerach firmy Automattic. To oprogramowanie, w którym dzierżawisz własność firmy. Wiedz, że WordPress.com występuje też w wersji darmowej.

Występuje w 2 wersjach:

  1. Darmowa – Jest ograniczona pod każdym względem.
  2. Płatna – Kosztuje 65zł / miesiąc.

Zalety WordPress.com

  • W wersji darmowej możesz przestudiować CMSa, aby się nauczyć, jak z niego korzystać.
  • Nie interesują Ciebie aktualizacje i backupy.

Wady WordPress.com

  • Wersja darmowa nie nadaje się do niczego, co można by było wykorzystać jako bazę do jakiejkolwiek strony internetowej.
  • Darmowa wersja posiada reklamy firmy Automattic, które szpecą witrynę.
  • Nie możesz posiadać własnych reklam lub nawiązywać relacji biznesowych z innymi reklamodawcami
  • Nie możesz dodawać innych pluginów niż te, które są w repozytorium.
  • Nie możesz modyfikować motywów ani wgrywać spersonalizowanych pod Ciebie. Lista motywów premium jest bardzo ograniczona. Możesz wyłącznie zmieniać style CSS.
  • Nie możesz analizować swojej strony, np.: w Google Analytics czy Hotjar.
  • Masz ograniczony wpływ na optymalizację.
  • Masz obandowaną domenę w planie darmowym – np twojanazwadomeny.wordpress.com
  • Mogą wykasować Twoją stronę, jeśli przekroczysz ich warunki korzystania z serwisu.
  • Nie możesz stworzyć stron członkowskich, kursów itp.

WordPress.com czy WordPress.org – który jest lepszy?

Jeśli robisz to typowo hobbistycznie i nie zależy Ci na zarabianiu na swojej twórczości, i nie przejmujesz się wizualizacją strony, jeśli nie chcesz aktualizować zawartości, nie masz ochoty na zarządzanie witryną, chcesz skupić się wyłącznie na pisaniu –  to WordPress.com  w wersji darmowej powinien Ci wystarczyć.

Jeśli jednak cenisz niezależność, chcesz stworzyć projekt, który będzie przynosił Ci wynagrodzenie, cenisz sobie wygląd i jakość prezentowanych treści, jesteś w stanie zainwestować swoje pieniądze i  nie boisz się wyzwań, to WordPress.org jest właśnie dla Ciebie.

Według nas, jako ekspertów oferujących projektowanie stron WordPress, zdecydowanie najlepszą platformą jest WordPress.org, na którą każdy bloger, właściciel małej czy dużej firmy ( np: Sony) powinien się skusić wyłącznie na WordPress.org.

WordPress.com vs WordPress.org – Podsumowanie

Wszystko zawsze sprowadza się do Twoich preferencji. Chcesz być niezależny i realnie wpływać na  każdy etap rozwoju, być motorem napędowym swojego pomysłu, czy wolisz dzierżawić czyjąś własność, godząc się na liczne ograniczenia. Dla nas odpowiedź jest oczywista. My wybraliśmy WordPress.org. Mamy nadzieje, że artykuł był pomocny, i że przedstawiliśmy wszystkie różnice między WordPress.com a WordPress.org. Życzymy Ci powodzenia i wybrania spełniającej Twoje wymogi platformy blogowej.

+48 727 677 100