Platformy e-commerce

przez Piotr

Aktualizacja

Czym są platformy e-commerce? Jakie są ich rodzaje, co je różni, co sprawia, że tak trudno wybrać właściwą. Poznaj ich wady, zalety i wybierz optymalne rozwiązanie dla swojego e-biznesu. Poznaj, gdzie są rozbieżności, gdzie są smaczki i haczki. Gdzie szukać rozwoju, niezależności, a gdzie powiążesz się umowami dzierżawiącymi oprogramowanie. Dowiedz się, które z nich są najpopularniejsze i jak wpływają wspólnie na rozwój e-handlu.

Platformy e-commerce

Platformy e-commerce.

Czym jest platforma e-commerce?

Platforma e-commerce to miejsce na zawarcie relacji biznesowych w postaci zakupu czy sprzedaży. Występuje w formie oprogramowania, które umożliwia proces i obsługę transakcji. Potocznie platforma e-commerce kojarzy się wyłącznie ze sklepami internetowymi. Może występować w postaci od prostego formularza kontaktowego do rozbudowanego systemu do rejestracji, rezerwacji szkoleń.

Co to jest e-commerce?

E-commerce to w skrócie transakcje w obrębie internetu. Są to systemy, które pozwalają na dokonywanie zakupu i sprzedaży dowolnych dóbr w formie elektronicznej. W e-commerce są wykorzystywane wiele rodzajów współprac między dwoma podmiotami. Handel elektroniczny jest najbardziej dynamicznym rodzajem handlu obecnie na całym świecie. Jest on częścią tzw. e-biznesu, który reprezentują strony, sklepy internetowe, aplikacje.

Dowiedz się więcej, co to jest e-commerce. Sprawdź, jakie są jego zalety, jaka jest jego przyszłość, trendy, które warto śledzić. I co trzeba zrobić, aby zaistnieć w handlu internetowym.

Typy platform e-commerce.

Do wyboru są trzy typy platform e-commerce. Występują w rozwiązaniach darmowych opartych o open source, abonamentowych oraz dedykowanych.

Darmowe platformy e-commerce.

Platforma darmowa to rozwiązanie, które cieszy się największą popularnością z oczywistego faktu – są darmowe.

Zalety darmowych platform e-commerce:

  • Totalna niezależność w tym, co i jak sprzedajesz.
  • Dowolność w modyfikowaniu kodu źródłowego i jego rozszerzeń.
  • Większa społeczność – większa pomoc.
  • Szybsze rozwiązywanie problemów.
  • Niskie ceny w stworzenia sklepu.
  • Szybkie wdrożenia celem analiz potrzeb rynku.
  • Ogrom darmowych dodatków.

Wady darmowego oprogramowania:

  • zarządzaniu sklepem pod względem programistycznym i serwerowym
  • dbaniu o szeroko rozumiane bezpieczeństwo

W open source wszystko jest w Twoich rękach i na Twoich barkach. Jest to miecz obosieczny. Jedni kochają, a inni unikają. Istnieją, oczywiście usługi, wspierające sklepy internetowe pod każdym możliwym względem jak np.: wsparcie woocommerce.

Platformy e-commerce w modelu subskrypcji.

Platforma subskrypcyjna charakteryzuje się tym, że płacisz za usługę korzystania z jej możliwości w abonamencie miesięcznym. Nazywa się ona software as service (SaaS). Kod źródłowy jest nieudostępniony, nie możesz stać się właścicielem sklepu. Posiadasz bezpieczeństwo systemu, które zapewnia firma, która jest twórcą danej platformy. Nie możesz sprzedawać tutaj wszystkiego. Każda z platform e-commerce w tym modelu ma konkretne obostrzenia w tej materii.

Zalety platform subskrypcyjnych:

  • Relatywnie tanie stworzenie sklepu.
  • Szybka realizacja sklepu celem sprawdzania rynku.
  • Bezpieczeństwo w pakiecie.

Wady platform subskrypcyjnych:

  • Płacisz, nawet jeśli nie masz sprzedaży.
  • Nie ma możliwości wpływania na rozwój platformy.
  • Możesz pozyskać wyłącznie płatne dodatki.
  • Nie masz własnego sklepu z jego technologią (dzierżawisz wyłącznie usługę).

Platformy e-commerce z licencją.

Platformy oparte o licencje służą jako wstęp do profesjonalnego zarządzania sklepem na najwyższym możliwym poziomie. Są ograniczone licencjami, a więc ich oprogramowanie nie może być dystrybuowane w żaden sposób poza firmami, które je udostępniają. Licencje działają podobnie jak model subskrypcyjny. Różnicą między tą opcją a poprzednią jest możliwość rozbudowy platformy pod wytyczne klienta.

Zalety platformy z licencją:

  • Istnieją dowolne możliwości rozwoju.
  • Sklepy są mniej podatne na ataki hakerskie.

Wady platformy z licencją:

  • Nie możesz sprzedać ani udostępniać tej technologii.
  • Dodatkowe funkcjonalności kosztują fortunę.
  • Długie czasy oczekiwania na zmiany.

Dedykowane platformy e-commerce.

Platforma dedykowana jest wykonywana wyłącznie dla prężnie rozwijających się firm, które są w stanie zapewnić sobie rozwiązanie szyte pod ich potrzeby. Zarówno pod względem technologicznym, jak i funkcjonalnym — nie ma sobie równych. To rozwiązanie nie ma wad poza jedną – ceną.

Rodzaje sklepów internetowych — platform w e-commerce.

Do najpopularniejszych darmowych platform sprzedażowych e-commerce wykonanych modelu open sorce należą:

WordPress + WooCommerce.

Sklep WooCommerce jest to najpopularniejsza platforma sprzedażowa, która zasila większość sklepów internetowych. Jest ona również najczęściej wybieranym rozwiązaniem dla nowych e-biznesów. Jest wspierana przez najbardziej popularny CMS WordPress. Właścicielem zarówno WordPress, jak i WooCommerce jest jedna i ta sama firma. Dlatego też, bezpieczeństwo i rozwój obydwu oprogramowania nie podlega wątpliwości. Daje to poczucie stabilizacji – której każdy potrzebuje.

Fuzja najlepszej platformy blogowej wraz z bardzo szybko rozwijającym się e-sklepem to raj dla programistów. Pozwoliło to na dodawanie nowych funkcjonalności, które rozbudowują ten system jak np.:

  • Serwis z płatnymi artykułami.
  • Stronę do sprzedaży kursów.
  • Platformę handlową jak Allegro.
  • Sklep z modelem subskrypcyjnym.
  • Portal z ogłoszeniami jak AirBnB.
  • Stronę z płatnymi konsultacjami.

Dzięki tak ogromnemu społeczeństwu możliwości rozwoju jest nieskończenie wiele. Warto wiedzieć, że dzięki tej platformie działa ponad 400.000 sklepów na całym świecie. Dowiedz się więcej co może zaoferować WooCommerce.

PrestaShop.

PrestaShop to rozwiązanie typowe sklepowe, które skupia się wyłącznie na sprzedaży i promocji produktów oraz ich obrocie. Natywnie posiada więcej funkcjonalności niż powyższe rozwiązanie, jednak brak szerokiej publiczności mocno hamuje PrestaShop w rozwoju. Nie jest już takim kuszącym rozwiązaniem jak była niegdyś. Nadal jest używana przez wiele sklepów internetowych, jednak coraz częściej widzimy chęć przejścia na wspomniane rozwiązanie. W Polsce wciąż istnieją tysiące sklepów operujących właśnie nią niej.

Zalety PrestaShop:

  • Dobre rozwiązanie dla małych i średnich sklepów.
  • Dobra funkcjonalność w zarządzaniu sklepu.

Wady PrestaShop:

  • Brak nowości, rozwoju.
  • Zbyt mała społeczność.
  • Drogie dodatki.

Magento.

Magento to jedno z najlepszych rozwiązań, jakie istnieją na rynku, za którym stoi firma Adobe. Posiada ono dwie edycje – darmową – Community i płatną – Enterprise. Jest to oprogramowanie, które cieszy się dużą popularnością wśród zaawansowanych sklepów internetowych. Posiada wiele mechanizmów, które wykraczają od wyżej wspomnianych sklepów.

Zalety Magento:

  • Ponadprzeciętne zarządzanie.
  • Logistyka najwyższych lotów.
  • Skierowany do średnich i dużych sklepów.

Wady Magento:

  • Relatywnie duży koszt utrzymania serwerów.
  • Wysoka krzywa „progu wejścia” w zrozumieniu całej infrastruktury.
  • Bardzo drogie rozwiązania rozszerzające jego możliwości.
  • Wysokie koszty dla developerów, którzy mogą wspomóc w jego rozwijaniu i zabezpieczaniu.

ShopWare.

ShopWare, również działa na open source, jednak posiada swoje plany subskrypcyjne. Coraz silniej rozwija się na rynku sklepów internetowych. Jest raczej czymś pomiędzy WooCommerce i Presta a Magento. Dlatego budzi duże zainteresowanie. Tworzony jest w technologiach Symfony i Vue. Ponad 100.000 firm ma na nim swoje e-sklepy.

nopCommerce.

nopCommerce jest podobnym złotym środkiem jak ShopWare. Wykorzystuje .Net.  Jego właścicielem jest Microsoft. Jest to sklep skupiony na zapewnieniu bezpieczeństwa i najlepszych standardach w programowaniu w tej technologi. Posiada własny marketplace i żywą społeczność, która od lat inwestuje swoje zasoby programistyczne, tworząc nowe rozwiązania i integracje.

Saleor.

Saleor jest całkowicie darmowy. Wykorzystuje CMS Django. Jego back end jest napisany Pythonie, natomiast front end jest w React. Ta platforma e-commerce oparta jest o technologie head less z użyciem GraphQL. Można go również oprzeć o technologię Cloud w formie płatnej, gdzie kosztuje on odpowiednio 695, 1795, 6795 dolarów / miesiąc w zależności od wybranego pakietu.

Do najpopularniejszych sklepów internetowych w modelu SaaS należą:

Shopify.

Shopify to najbardziej rozpoznawalna platforma w tym modelu. Skierowana dla osób, które chcą skoncentrować się wyłącznie na sprzedaży bez zagadnień techniczno programistycznych. Skoncentrowanie na nietechnicznych osobach pozwoliło platformie zyskać duże zainteresowanie. Posiada 14-dniowy darmowy plan oraz 3 plany cenowe – 29, 79, 299 dolarów za miesiąc.

BigCommerce.

BigCommerce posiada identyczny plan cenowy jak poprzednik. Jest równie znaną platformą sprzedażową, która posiada dwie wersje – enterprise i essentials.

Shopper.

Shopper to najpopularniejsza platforma sprzedażowa w tym modelu w Polsce, ze względu na jej rodzime korzenie. Zaimplementowany został w przeszło 30 tys. sklepów internetowych w Polsce. Występuje w wersji testowej 14 dni. Występuje w 4 wariantach cenowych. Kosztuje 39, 49,119 i od 499 miesięcznie.

Warto wspomnieć, że w Polsce znane są również rozwiązania takie jak: AiA, Sote, Sky-shop oraz Cstore, który znany jako platforma e-commerce B2B. Natomiast do światowych e-sklepów w modelu SaaS należą również SquareSpace oraz WIX.

Wady i zalety sklepów w SaaS`ie są niemalże takie same. Kluczową kwestią w wyborze odpowiedniej platformy jest przejrzystość panelu zarządzania, koszt miesięczny oraz sposób prowadzania marketingu. Ten, który bardziej do Ciebie przemówi i zapewni lepsze integracje, powinien znaleźć się na Twoim radarze.

Salesforce.

Salesforce znany niegdyś z nazwy Demandware. Jest dobrze znanym CRM`em, który wspomaga biznes wieloma dedykowanymi rozwiązaniami. Zapewnia doskonałe zarządzanie Klientem i budowaniu relacji w wielu formach kontaktu. Kierowany jest zarówno do B2B, jak i B2C. Jest znany w wykorzystywaniu AI do personalizowania ofert, zarządzania magazynem. Jest wyborem marek, które potrzebują kompleksowych zaawansowanych technologii w obrębie swojego e-sklepu.

Najlepsza platforma e-commerce.

Jaka platforma e-commerce? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wybór zależy od Twojego poziomu biznesu, funduszy, filozofii rozpoczynania i rozwijania swojej działalności. Opcji jak widzisz, jest dużo. Są popularne rozwiązania jak WooCommerce, PrestaShop, Magento, Shopify. Pojawiają się jednak nowi gracze, którzy przyciągają rzesze przyszłych przedsiębiorców i developerów zarówno językami programowania, jak i zaawansowaniem systemu.

Na co zwrócić uwagę w wyborze platformy:

Funkcjonalność.

Analiza funkcji platformy powinna być rozpatrywana na samym początku. To ona wskazuje możliwości czystej formie. Twoje sprecyzowane oczekiwania muszą być w pełni odzwierciedlone w funkcjonalności e-sklepu oraz prezentacji dla przyszłych Klientów. Warto tutaj sprawdzić rozwiązania konkurencji, które powinieneś traktować jako przykład, a mowa tu o:

  • Zarządzaniu użytkownikami.
  • Zarządzaniu sprzedażą.
  • Komunikowaniu się z Klientem.
  • Bezpieczeństwie w przechowywaniu i przetwarzaniu danych.
  • Zakresie działań marketingowych.

Możliwość modyfikacji.

Elastyczność platformy do zmian wyglądu każdego elementu jest ważna z punktu widzenia sprzedaży, a zarazem z pewnością będzie wymogiem w zależności od branży, typu klienta, potrzeb biznesu. Tutaj Magento, PrestaShop i WooCommerce pozwolą Ci na dowolne zmiany w ich obrębie.

Rodzaj Klienta.

Warto mieć na uwadze, kto jest Twoim finalnym odbiorcą. Możesz sprzedawać produkty w wielu modelach. Najpopularniejsze z nich to B2C i B2B. Wszystkie sklepy e-commerce nastawione są na sprzedaż do osób fizycznych. Przy ich rozbudowywaniu można również sprzedawać dla firm. Niektóre jednak z nich są skierowane wyłącznie do segmentu B2B, gdzie nie wymagają dodatkowych kosztów w ich rozbudowie.

Społeczność programistów.

Jednym z istotnych argumentów decydującym o wyborze platformy jest społeczność wokół niej. Im większa, tym lepiej, gdyż dzięki niej masz pewność rozwiązywania swoich problemów w mgnieniu oka, oraz daje to poniekąd gwarancje ciągłego rozwoju. Największą społeczność tworzą programiści wokół platformy WordPress + WooCommerce z prostego faktu – to najpopularniejsza platforma sprzedażowa na świecie.

Tworzenie sklepów internetowych.

Możesz mieć preferencje co do technologii, w jakiej są wykonane platformy. Proces tworzenia może odbyć w stacku technologicznym np: w RoR, Python, PHP od strony back endu. Front end może być wspierany przez React, Vue, Angular, GraphQL. Coraz częściej wykorzystuje się technologię head less. Zobacz, jak my tworzymy sklepy internetowe.

Koszty założenia i prowadzenia sklepu.

Koszty utrzymania i prowadzenia sklepu jest równie istotny. W zależności od wybranej platformy może diametralnie się różnic. Ceny mogą być jednorazowe jak w przypadku platform dedykowanych lub zerowe jak w open source oraz jako miesięczny koszt prowadzenia sklepu jak w przypadku SaaS. Niemniej jednak koszty utrzymania i założenia każdego ze sklepów w każdej platforma istnieją.

Dowiedz się, ile kosztuje założenie sklepu internetowego.

Pozycjonowanie platform e-commerce.

Możliwości zarówno optymalizacji, jak i pozycjonowania platform e-commerce są różne. Optymalizacja platform SaaS`owych jest niemalże niemożliwa. Na wszelkie zmiany usprawniające funkcjonowanie zarówno pod względem UX, UI i SEO czeka się długo. W przypadku platform darmowych czy dedykowanych jest to kwestią chwili, gdyż każdy element można poddać optymalizacji ,co przyczynia się na sprawniejsze pozycjonowanie a tym samym wyższe pozycje w wyszukiwarce.

Integracje dla platform e-commerce.

Poza standardowymi rozwiązaniami, jakie oferują wszystkie platformy, ważnym elementem są możliwości rozbudowy lub całkowitej zmiany ich funkcjonowania. Do tego potrzebna jest duża społeczność, o której wspominałem, a więc duży rynek, który oczekuje niestandardowych rozwiązań. Wszystkie platformy posiadają wiele integracji, jednak niekwestionowanym liderem jest WordPress z WooCommerce oferujący tysiące dodatków od darmowych, płatnych i wersji freemium.

Najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce.

W Polsce do najpopularniejszych platform w Polsce należą WordPress + WooCommerce, Shopper oraz PrestaShop. Razem obsługują ponad 60% polskiego rynku e-commerce. Ta wielka trójka jest świadomym wyborem dla w większości małych i średnich biznesów, których naturalnie jest najwięcej i łączą je oczekiwania co do przystępnych kosztów prowadzenia swoich działalności.

Jak zacząć w e-commerce?

Nie istnieje jedna droga do zaczęcia firmy w e-commerce. Jest to wielowarstwowy proces, który opiera się na analizach, badaniach, ocenach, planowaniu. Najważniejsze są Twój silnie sprecyzowany proces budowania biznesu.

Stworzyliśmy dedykowany artykuł, który odpowie Ci jak założyć sklep internetowy, krok po kroku.

Platformy e-commerce – Podsumowanie.

Platformy e-commerce to oprogramowania, które wspomagają sprzedaż oraz procesy jej zarządzania. Różnią się szczeblem zaawansowania, przeznaczeniem, ceną. Nie ma jednego oczywistego wyboru, który zadowoli wszystkich. Każda z nich ma swoje wady i zalety. Aby dokonać wyboru odpowiedniej platformy, musisz przygotować sobie listę funkcjonalności i oczekiwań, które są kluczowe dla Twojego biznesu. Musisz dokonać wyboru, który spełni Twoje oczekiwania dziś i w przyszłości, tak aby nie narażać się na kosztowny proces przejścia. Podejście strategiczne i długofalowe finalnie doprowadzi Cię do właściwego wyboru platformy e-commerce.