Jak założyć sklep internetowy?

Jak założyć sklep internetowy?

przez Piotr

Aktualizacja

Czy chcesz założyć sklep internetowy?

Wiedz, że nigdy nie będzie lepszego czasu, aby założyć własny sklep internetowy. Otwarcie w pełni funkcjonującego, przemyślanego e-biznesu wymaga jednak kilku kroków, obok których nie możesz przejść obojętnie.

W tym artykule odpowiem na pytania:

  • Jak wybrać niszę z potencjałem sprzedażowym?
  • Jak przeanalizować rynek?
  • Jaki wybrać model biznesowy?
  • Jak wybrać właściwą platformę dla sklepu internetowego?
  • Jak i czy warto założyć działalność, aby prowadzić sklep internetowy?
  • Jak zabezpieczyć, rozwijać, analizować i reklamować sklep w internecie?
Spis treści:
  1. 1 Czy chcesz założyć sklep internetowy?
  2. 2 Dlaczego warto założyć własny sklep internetowy?
  3. 3 Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?
    1. 3.1 Mentalność przedsiębiorcy.
    2. 3.2 Pomysł na biznes dla nowego sklepu.
    3. 3.3 Analiza konkurencji.
    4. 3.4 Grupa docelowa.
    5. 3.5 Modele transakcyjne w sklepach internetowych.
    6. 3.6 Modele logistyczne w sklepie internetowym.
    7. 3.7 Wyselekcjonowany asortyment.
    8. 3.8 Polityka cenowa.
    9. 3.9 Platforma dla sklepu internetowego.
    10. 3.10 Forma prowadzenia działalności.
      1. 3.10.1 PKD dla sklepu internetowego.
      2. 3.10.2 Składki ZUS.
      3. 3.10.3 Stawki VAT.
      4. 3.10.4 Obieg dokumentów w e-sklepie.
      5. 3.10.5 Dokumentacja sprzedaży w sklepie internetowym.
      6. 3.10.6 Kasa fiskalna w sklepie internetowym.
      7. 3.10.7 Programy i narzędzia księgowe dla sklepów www.
    11. 3.11 Formy płatności, dostawy i logistyka.
    12. 3.12 Kanały sprzedaży.
    13. 3.13 Nazwa dla sklepu internetowego.
    14. 3.14 Domena i hosting dla sklepu internetowego.
    15. 3.15 Na czym założyć sklep internetowy?
    16. 3.16 Tworzenie sklepów internetowych.
    17. 3.17 Struktura dla nowego e-sklepu.
      1. 3.17.1 Podstrony, które zarabiają:
      2. 3.17.2 Podstrony regulowane prawnie.
    18. 3.18 Wprowadzanie produktów do sklepu internetowego.
    19. 3.19 Optymalizacja sklepu internetowego.
    20. 3.20 Bezpieczeństwo sklepu internetowego.
    21. 3.21 Zarządzenia sklepem internetowym.
    22. 3.22 Otwórz swój sklep.
    23. 3.23 Wsparcie dla sklepu internetowego.
    24. 3.24 Marketing sklepu internetowego.
      1. 3.24.1 Content Marketing w sklepie internetowym.
      2. 3.24.2 Pozycjonowanie sklepu internetowego.
      3. 3.24.3 Reklama dla sklepów internetowych.
      4. 3.24.4 Media społecznościowe, a sklep internetowy.
    25. 3.25 Monitoring skuteczności w sklepie internetowym.
  4. 4 Podsumowanie.

Dlaczego warto założyć własny sklep internetowy?

Do założenia własnego sklepu internetowego przekonuje coraz więcej osób zarówno tych, które posiadają już swój biznes, jak i tych, które chcą wiązać swoją przyszłość z handlem elektronicznym. Poznaj dziesięć powodów, dla których watro otworzyć swój sklep online. Oto one:

Rozwój e-commerce: Prognozuje się, że w 2025 roku e-commerce przejmie 25% handlu detalicznego. Od 2015 roku wartość sprzedaży poprzez internet wzrosła 3 krotnie. Internet to rynek, w którym nie może obecnie zabraknąć współczesnego biznesu ze względu na jego ciągły wzrost.

Otwarte drzwi: Sklep internetowy działa w formule 24/7/365. Poza ciągłą dostępnością oszczędza czas Klientów, np.: dokonanie transakcji bez potrzeby dojazdu do sklepu, a to przekłada się na wzrost sprzedaży, wzrost liczby zamówień i większej liczby zadowolonych Klientów.

Niższe koszty utrzymania: Zakładając sklep internetowy masz pewność niższych kosztów w prowadzeniu działalności. Nie potrzebujesz filii firmy w każdym miejscu, gdzie oferujesz produkty, nie potrzebujesz dodatkowego personelu, koszty pozyskania Klientów są tańsze, nie potrzebujesz nawet biura – wystarczy Ci biurko i komputer.

Łatwiejsze prowadzenie: Nie musisz mieć specjalistycznej wiedzy, ani programistyczno-graficznego wykształcenia, aby prowadzić sklep internetowy. Już dawno minęły czasy, w których bez zespołu programistów i projektantów nie było mowy o zaistnieniu na rynku e-commerce.

Prostsze zarządzanie: Rozwój sklepów prowadzonych online wpłynął na automatyzację procesów w nich występujących. Dzięki temu jego zarządzanie jest prostsze i mniej czasochłonne. Automatycznie generowane faktury, numery zamówień powiązane z formą dostawy i płatności, stany magazynowe i statusy zamówień, które same się aktualizują to norma we współczesnych sklepach internetowych.

Skuteczniejsze działania marketingowe: Mając wiedzę odnośnie tego, czym zainteresowani byli Twoi klienci, którzy nie dokonali zakupu, możesz bezpośrednio docierać do nich poprzez kampanie reklamowe (re-marketing) lub w formie komunikacji mailowej np.: przy porzuconych koszykach.

Mniejszy strach przed marką: Współczesny tradycyjny biznes powinien być wspierany jego wersją online. Jednak nie jest to normą w dzisiejszym świecie. Przejście do internetu, pozwala na uwiarygodnienie się w miejscu, gdzie nie jest już anonimowy. Posiadanie loga, sloganu, jasnego przekazu dającego wartość dodaną do nazwy firmy powoduje większą pewność w podejmowaniu relacji biznesowych, większe zaufanie, większą lojalność.

Prostszy proces rozwoju: Zwiększenie zasięgu w internecie to proces oparty na strategii w skalowaniu biznesu, która to strategia wymaga niewspółmiernie niskich nakładów finansowych i czasowych w porównaniu do tradycyjnego biznesu. Dzięki szybszemu i precyzyjnemu mierzeniu potencjału branży, skalowanie jest bardziej przewidywalne, bezpieczniejsze, a tym samym mniej ryzykowne.

Błyskawiczna możliwość zmian: E-biznes wyróżnia się tym, że wszelkie zmiany, lifty lub całkowite zmiany koncepcji odbywają się w szybkim tempie, są tańsze i mniej czasochłonne od tradycyjnej formy. E-biznes pozwala na większy margines w popełnianiu błędów.

Decyzje zakupowe odbywają się poprzez internet: Handel tradycyjny powoli staje się archaiczną formą prowadzenia biznesu. Proces zakupu towarów z biegiem lat się zmieniał. Teraz Klienci szukają w internecie. Jeśli mają możliwość zakupu za pośrednictwem internetu, to to uczynią.

Dowiedz się więcej – zobacz co to jest e-commerce.

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

Mentalność przedsiębiorcy.

Odpowiednia mentalność jest kluczem zainicjowania własnego biznesu. Są 3 typu mentalności, które można podzielić na 3 grupy:

  • Młody przedsiębiorca: ma nic lub niewiele i chce lub staraja się mieć więcej pieniędzy.
  • Stary przedsiębiorca: to ten, który ma pieniądze, a jego celem jest ich pomnożenie.
  • Milioner: to ten, który nie interesuje się pieniędzmi, fascynuje go ich obrót.

Każda osoba z tych grup może odnieść sukces w internecie. Wszystko zależy jednak od podejścia do roli pieniądza w jego życiu. 

Czy chcesz  dorobić do budżetu domowego, pomnożyć swoje dochody, a może masz obojętny stosunek do pieniędzy – interesuje Cię proces, w którym ich obrót jest bardziej satysfakcjonujący niż zysk.

Od Ciebie zależy, w której grupie się znajdziesz, jakie masz potrzeby, możliwości i jak postrzegasz handel. To jak określisz swoje horyzonty, na co jesteś gotów, co możesz zaoferować swojemu e-biznesowi, aby mógł zrealizować Twoje cele, będzie definiowało Twój biznes.

Pomysł na biznes dla nowego sklepu.

Pomysł każdy jest dobry do momentu jego weryfikacji. Niewiele osób miało to szczęście, aby pierwszy pomysł na biznes odniósł sukces. Wynika to przeważnie z braku wiedzy, braku danych, braku chęci, braku czasu, braku możliwości weryfikacji informacji. 

Dlatego priorytetem jest możliwie jak najszybsze skonfrontowanie pomysłu z rzeczywistością, nawet tą wirtualną. Im więcej analiz wykonasz, tym bardziej będziesz utwierdzony w swoim wyborze. Wiedz, że nie każdy pomysł jest dobry, dlatego twórz wiele alternatyw aż wyłonisz najlepszą z nich.

Analiza konkurencji.

Im mniejsza konkurencja, tym łatwiejszy start. Pierwszym etapem w weryfikacji idei na biznes jest analiza konkurencji – zwaną analizą branży. Od jej ilości, wiekowości, budżetów na promocje, pozycji zależy sensowność wybranego pomysłu. To etap na zadanie sobie kluczowego pytania: 

  • Ile czasu lub pieniędzy mogę zaoferować abym mógł się przebić?
  • Czym mogę wyróżnić się na tle konkurencji?
  • Gdzie są luki w branży, które mogę wypełnić?
  • Kto odgrywa tu pierwsze skrzypce?
  • Ile czasu zajmie mi dogonienie konkurencji pod względem treści, linków, artykułów sponsorowanych, zaplecza?
  • Jak działa konkurencja?
  • Kto, gdzie i jak przyciąga ruch?
  • Co mi się nie podoba w konkurencji a co uważam za dobrą praktykę?
  • Co bym polepszył jeśli chodzi o UX i UI w stosunku do konkurencji?
  • Na czym się skupia konkurencja?
  • Czy konkuruje z markami czy z firmami?
  • Czy są eksperci w branży?
  • Jak Ty oceniasz swoją wiedzę w porównaniu do konkurencji?

Grupa docelowa.

Kolejnym krokiem, który jest niezbędny do założenia sklepu, jest wybór grupy docelowej, którą należy prześwietlić od A do Z. Musisz poznać swojego potencjalnego Klienta. Poznaj:

  • Jego zachowania i przyzwyczajenia
  • problemy, które chce rozwiązać
  • decyzje, które wpływają na zakup
  • dane demograficzne, które wpływają przedstawienie oferty.
  • Rodzaj persony (osoba prywatna, firma, organizacja, rząd)

Im więcej wiesz o swojej niszy, tym większe masz szanse na otwarcie lukratywnego biznesu.

Modele transakcyjne w sklepach internetowych.

Kiedy już wiesz komu chcesz oferować swoje produkty czy usługi, masz przed sobą kilka typów relacji biznesowych, które będziesz zawierał lub łączył ze sobą. Oto najpopularniejsze z nich: 

B2C: kiedy jako firma sprzedajesz osobie fizycznej. Jest to najczęstszy typ zawierania transakcji.

B2B: będąc firmą oferujesz innemu biznesowi swoją ofertę lub usługi. 

D2C: występuje wtedy, gdy jesteś producentem i kierujesz swoją ofertę do Klienta bez pośredników.

Ich wybór lub połączenie będzie później stanowić dodatkową funkcjonalność w Twoim nowo założonym sklepie. Jeśli zdecydujesz się wykorzystywać obydwa rozwiązania, będziesz musiał zapewnić możliwość dodawanie opcjonalnej formy zawierającej NIP i REON dla firm, które są niezbędne do wystawiania faktur. Możesz również dzięki temu stworzyć określone typy Klientów, które ze względu na grupę, w której są, mogą mieć zniżki, dostęp do wybranych produktów, inne wizualizacje listy produktów itd.

Dowiedz się jakie są rodzaje e-commerce.

Modele logistyczne w sklepie internetowym.

Wybierz model logistyczny, w którym chcesz prowadzić swój sklep. Przemyśl jak i czy chcesz go zaopatrywać w produkty z pełną kontrolą nad stanami magazynowymi, czy chcesz wyłącznie pośredniczyć w ich sprzedaży nie posiadając magazynu. Czy wybierzesz pośrednictwo w sprzedaży jakim jest dropshipping, czy zapewniasz sobie magazyn – wiedz, że każda droga posiada swoje wady i zalety. Często jednak model sprzedaży jest uwarunkowany rynkiem i nie będziesz miał tu wyboru, jeśli chcesz być konkurencyjnym.

Wyselekcjonowany asortyment.

Nie wszystko złoto co się świeci. Nie wszystkie produkty się sprzedają, jedynie wybrane mają potencjał sprzedażowy. Krok w wyborze produktów z potencjałem, to ważny element całej układanki. Jak je wybrać? Sprawdź opinie, liczbę komentarzy – oceń ich wiarygodność. Zobacz, które produkty są powiązane. Sprawdź na liście produktów czy występuje opcja filtrowania od najbardziej popularnych lub bestsellerów. Sprawdź, które produkty są na stanie cały czas, które są promowane. 

Polityka cenowa.

Polityka cenowa ma dwa oblicza. Pierwsze to takie, w jaki sposób wycenisz produkty, które sprzedajesz i jakie elementy zawrzesz w ich wycenie. Do finalnej ceny produktu należeć będą koszty: 

  • zakupu,
  • transportu i logistyki,
  • magazynu per produkt, 
  • przygotowania produktu,
  • utrzymania pracowników, księgowych, doradców podatkowych.

Dodatkowo cena produktu może zależeć od :

  • dostępności, np.: gdy produkt, może dopiero dotrzeć za 3 tygodnie
  • oryginalności – gdy produkowany jest na zamówienie
  • jakości – to w jaki sposób został przygotowany, jakich materiałów użyto podczas jego produkcji.

Platforma dla sklepu internetowego.

Platformy sprzedażowe e-commerce

To, jaką platformę wybierzesz, będzie zależało od Twoich funduszy i pomysłu na biznes. Istnieje wiele platform, które odróżniają się modelem biznesowym. Oto one:

Platforma otwarta: to platforma stworzona dla wszystkich, jest oparta na wolnym oprogramowaniu (open-source). Pozwala ona na wykorzystanie jej do wszelkich możliwych aktywności, bez jakichkolwiek regulacji prawnych. Co jest najbardziej kuszące to to, że jest darmowa. Wyborem w tym przypadku są: sklep WooCommerce, Prestashop, Magento Community. Jeśli cenisz niezależność, to miejsce dla Ciebie.

Platforma zamknięta: jest ona stworzona na potrzeby indywidualne. Jest skrojona na miarę potrzeb. Wyróżnia ją nieograniczony rozwój i dowolne technologie. Nie jest ona jednak kierowana dla wszystkich. Aby móc wejść w jej posiadanie, należy mieć duży budżet na jej stworzenie.

Platforma subskrypcyjna: oparta jest o model, w którym dzierżawisz oprogramowanie. Nigdy nie będziesz jej właścicielem. Oparta jest ona na Saas (Software as a Service).  Posiada ona jedną zaletę – kwestię bezpieczeństwa. Utrzymanie i funkcjonowanie sklepu jest ściągnięte z Twoich barków. Aby z niej korzystać, co miesiąc opłacasz ją w formie abonamentu. Do wyboru masz Shopify, Wix, BigCommerce.

Wybór platformy do sprzedaży na pewno nie jest prosty, więc należy każdą przeanalizować zarówno pod względem opłacalności, funkcjonalności, rozwoju jak i bezpieczeństwa. 

Wybór ten jest kluczowy w dalszych krokach.

Forma prowadzenia działalności.

Założenie sklepu internetowego w Polsce nie wymaga założenia firmy. Istnieją dwie formy prawne regulujące tę kwestię.

  • działalność niezarejestrowana
  • w pełni funkcjonująca firma

Działalność niezarejestrowana ma swoje ograniczenia co do ilości zysku, który można wygenerować w danym miesiącu – jest to 1505zł. Poza ograniczeniem zarobkowym wiąże się również z wieloma niedogodnościami w nawiązaniu współpracy handlowej np.: z dostawcami, producentami, aplikacjami płatniczymi. Niemniej jednak jest to bardzo popularny model na założenie pierwszej funkcjonującej formy działalności.

Firma w pełni funkcjonująca nie posiada ograniczeń co do wysokości maksymalnej kwoty, którą może uzyskać. Wiążą się jednak z nią dodatkowe koszty jak ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Każdy pomysł na biznes należy przetestować, a testowanie nie wymusza zakładania żadnej działalności. Nie zapożyczaj się celem stworzenia czy promowania swojego sklepu.  Nie przepalaj pieniędzy na marketing, wybierz drogi do bezpłatnego reklamowania się w sieci.

PKD dla sklepu internetowego.

Polska Klasyfikacja Działalności w skrócie PKD dzieli wszelkie rodzaje biznesów w Polsce na grupy w formie ciągu pięciu znaków. Dla sklepu internetowego podstawowym kodem decydującym o jego działalności jest 47.91.Z. Kolejnymi kodami, które muszą zaistnieć w Twojej działalności są te, które są przypisane produktum, które będziesz sprzedawał. I tak np.:

  • PKD dla sklepu internetowego z meblami będzie miał kod 47.59.Z.
  • PKD dla sklepu z zabawkami będzie pod kodem 47.65.Z.
  • Sklep internetowy czy hurtownia oparta o dropshipping będą miały analogicznie PKD 47.91 i PKD 46.1.

Pełna lista kodów PKD znajduje się tutaj – https://www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd.

Składki ZUS.

Stawki ZUS dzielą się na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne. Wysokość stawki zdrowotnej jest taka sama dla wszystkich i wynosi  335,94zł, natomiast wysokość stawki za ubezpieczenia społeczne zależą od Ciebie, jednak nie mogą być niższe niż: 1644.61zł. Jeśli rozpoczynasz swą pierwszą działalność, możesz skorzystać z dwóch ulg – „mały Zus” i „ulgi na start”. Dowiedz się więcej tutaj https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/skladki/wysokosc-skladek-na-ubezpieczenia-spoleczne

Stawki VAT.

Stawki VAT są zależne od tego, jakie produkty bądź usługi oferujesz. Być osobą oferującą usługi bez VAT opłaca się wyłącznie, gdy:

  • Masz małe obroty.
  • Sprzedajesz własne produkty
  • Oferujesz swoją ofertę w B2C, którzy nie odliczą sobie VAT-u.

Obieg dokumentów w e-sklepie.

Obieg dokumentów musi być dla Ciebie logiczny, w pełni kontrolowany. Od momentu powstania dokumentu, np.: paragonu lub faktury, powinieneś mieć możliwość generowania ich w locie, bez zbędnego czasu na ich tworzenie. Automatycznie lub półautomatycznie np.: raz w tygodniu powinny być wysyłane do Twojej księgowej lub księgowane w programie, który uznasz za, najlepszy a zarazem zintegrowanym z Twoim sklepem. W kwestii obiegu dokumentów nie ma żartów.

Do pozostałych dokumentów, poza czysto sprzedażowymi, należą kopie rachunków, kopie i oryginały faktur, dokumenty zgłoszeniowe, rozliczeniowe i ZUS, których obieg reguluje prawo, które należy ściśle przestrzegać. Dlatego warto już na tym etapie wybrać biuro rachunkowe, które odciąży Cię od wielu obowiązków.

Dokumentacja sprzedaży w sklepie internetowym.

Jakie dokumenty będzie generował Twój sklep, zależy od tego, komu będziesz oferował produkty, iod kogo i w jaki sposób będziesz je kupował. 

Dokumentacja w dropshipping: Dokumentacja sprzedaży w przypadku dropshipping jest tworzona na poziomie dwustrefowym. Tzn. Jest automatycznie generowana przez Twój sklep i przekazywana do realizacji u producenta, z którym posiadasz umowę. W określonym przedziale czasowym producent wystawia Ci fakturę pośrednictwo w sprzedaży. Ten proces może się również odbywać półautomatycznie, gdzie zamówienia będziesz ręcznie wpisywał w Panel B2B firmy, z którą współpracujesz. Wystawiona faktura za pośrednictwo powinna być przekazywana do księgowej i trzymana 5 lat przez Ciebie.

Dokumentacja w B2C: Dokumentacja sprzedaży kierowana dla osób fizycznych przede wszystkiem opiera się na paragonach, które są dołączane w momencie sprzedaży produktów. Od Ciebie będzie zależało, w jaki sposób będziesz je przekazywał – np.: dołączone do wysyłek, generowane do e-mali informujących od finalizacji sprzedaży lub dołączone do konta Klienta.

Dokumentacja w B2B: W tym przypadku wchodzą w grę wyłącznie faktury. Należy je generować automatycznie albo zbiorczo. W zależności od rodzaju e-handlu i potrzeb Klienta.

Wszystkie dokumenty sprzedaży powinny być rozliczane przez biuro rachunkowe, z którym współpracujesz. Dokumenty rachunkowe, w tym księgi rachunkowe i inne pozostałe dowody księgowe należy przetrzymywać 5 lat.

Kasa fiskalna w sklepie internetowym.

Kasa fiskalna jest obowiązkowa gdy Twoim Klientem są osoby fizyczne. Nie jest natomiast wymogiem, gdy sprzedajesz swoje dobra firmom lub organizacjom. Gdy jednak kierujesz ofertę zarówno firmom jak i osobom prywatnym i przekroczysz limit 20.000zł,  musisz zainwestować w kasę fiskalną.

Sprzedaż w internecie bez kasy fiskalnej może mieć miejsce, gdy:

  • Dostarczasz towary za pomocą poczty, bądź kurierów.
  • Płatność za towar musi odbywać się za pomocą poczty lub bank.
  • Przygotowana dokumentacja sprzedaży musi być jasno określona – Kto, co i za ile kupił towar.
  • Płatności kartą (pomijając terminal)
  • Szybkie płatności np.: Blik

Sprzedaż w internecie z kasą fiskalną jest obligatoryjna, gdy:

  • Towar zakupiony w internecie wymaga od Klienta odbioru w punkcie sprzedaży.
  • Nie posiadasz możliwości przekazywania produktu za pomocą poczty polskiej lub kurierów.

Sklep w formule dropshipping w tym przypadku niczym się nie różni od sklepu internetowego prowadzonego metodą tradycyjną.

Oczywiście istnieje wiele zależności dodatkowych, które decydują o obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Najlepszą drogą jest skonsultowanie tego z księgowym.

Programy i narzędzia księgowe dla sklepów www.

Programy księgowe w e-commerce to ogromne odciążenie od obowiązków dla przedsiębiorcy. Pozwalają one na tworzenie dokumentów sprzedażowych, prowadzenie ksiąg podatkowych, dokumentacji magazynowej oraz analizę ww dokumentów. Do najpopularniejszych z nich należą Subiekt w wersji Nexo lub GT, iFirma, inFakt, wFirma, Fakturownia.

Formy płatności, dostawy i logistyka.

Proces wyboru płatności, dostaw i logistyki wyznacza funkcjonalność, a zarazem daje możliwość automatyzacji tych 3 filarów występujących w każdym sklepie internetowym. Nowe sklepy mają z tym problem, gdyż możliwości integracji są ogromne a tym samym nie jasne.

Aplikacje płatnicze: Podstawową kwestią w wyborze firmy fintechowej, która tworzy aplikacje pozwalające na szybkie płatności czy płatność kartą, powinno być rozważeni jakiej wysokości prowizji wymagają od każdej płatności. Kolejną jest to w jakim stanie posiadają integracją z wybranym przez Ciebie sklepem internetowym. Tego dowiesz się częściowo od nich, częściowo na forach czy grupach dedykowanych sklepom internetowym. Kolejną rzeczą są aplikacje, które posiadają większe ilość płatności – warto sprawdzić ich możliwości. Następną kwestią jest szybkość transakcji i czy są blokowane w jakiś sytuacjach.

Kurierzy / Dostawcy:

Do elementów, które powinny być decydujące w wyborze kurierów, należą przede wszystkim: koszt dostaw, maksymalny czas dostaw, termin ostatniej wysyłki w dniu, ubezpieczenie przesyłek, przesyłki wielkogabarytowe, ulgi w przypadku dużych liczb wysyłek. Dodatkowo różnice mogą wystąpić nie tylko na tle oferty, ale również miasta, w którym mieszkasz, np.: masz większą szansę na zrealizowanie wysyłki do godziny 14 w Warszawie niż w mniejszym mieście. Wybór przewoźnika jest zawsze indywidualny.

Logistyka: To równie ważny punkt, w którym nie może zabraknąć Twoich analiz, zwłaszcza jeśli posiadasz swój magazyn, ale również kwestie logistyczne występują w „dropie”. System logistyczny musi być dopięty na ostatni guzik. Nie ma tu miejsca na popełnianie błędów. Zaopatrzenie magazynu, odpowiednie ustawienie regałów, łatwe sortowanie produktów, proste odnajdywanie, klarowny proces wysyłkowo-magazynowy – to obowiązek.

Poza kwestią logistyki sensu stricte, wiedz, że ma ona duży wpływ na wycenę produktów. Im bardziej zautomatyzujesz ten proces tym częściej możesz zaoferować tańsze produkty, stając się bardziej konkurencyjny. Twój biznes będzie jednocześnie tańszy w utrzymaniu.

Kanały sprzedaży.

Najlepszą i najbardziej popularną formą dystrybucji swoich towarów jest omnichannel – sprzedaż wielokanałowa. Jednak nie zawsze jest to właściwym rozwiązaniem. Od Ciebie zależeć będzie, gdzie chcesz kierować swoją ofertę. Do wyboru masz:

  • Własny sklep internetowy
  • Porównywarki cenowe
  • Portale aukcyjne
  • Platformy e-handlowe
  • Media społecznościowe
  • YouTube

Im więcej kanałów, tym lepiej, ale jakość obsługi i asortymentu ma tu ogromne znaczenie. Twoje możliwość i i znajomość własnych Klientów będą miały ogromny wpływ na jakość i siłę perswazji Twoich kanałów. 

Nazwa dla sklepu internetowego.

Warto przejść niejedną burzę mózgów, która wyłoni nazwę dla Twojego biznesu. Nazwa musi być jasna, prosta, lekko wymawiana, łatwo zapamiętywana, oryginalna. Pamiętaj, że wszystko co będziesz robił, będzie budowało siłę nazwy, którą wymyślisz. Zmiana jej w przyszłości może Ciebie wiele kosztować, nie tylko finansowo.

Domena i hosting dla sklepu internetowego.

Nazwa dla sklepu internetowego musi być odzwierciedlona w nazwie domeny. Czyli jeśli nazwą Twojego biznesu brzmi „Zabawki Zosi”, domena analogicznie powinna się nazywać zabawkizosi.pl. Nie powinieneś szukać końcówek typu .com.pl net.pl net itp. gdyż same w sobie nie brzmią profesjonalnie i zawsze możesz liczyć się z tym, że konkurencja może posiadać końcówkę dedykowaną krajowi, w którym sprzedajesz. Jeśli chcesz prowadzić sklep na innym rynku niż polski, musisz posiadać końcówkę dedykowaną danemu krajowi i tak analogicznie w Niemczech .de, Wielkiej Brytanii co.uk, Francji .fr czy światowe (globalne) .com.

Hosting dla sklepu internetowego powinien być szybki, nie ograniczony żadnymi regulacjami. Najlepiej wybierać VPS albo rozwiązania w chmurze. W przypadku małych sklepów można również posilić się hostingami standardowymi – shared.

W obrębie hostingu warto wykupić adres IP, CDN. Firewalla i SSL dla poczty i domeny. Zawsze warto wybierać hosting, który funkcjonuje w kraju, w którym sprzedajesz, gdyż zazwyczaj jest szybszy niż z obcych krajów.

Na czym założyć sklep internetowy?

Krokiem szczególnym dla e-biznesu jest wybór platformy sprzedażowej – zwanej sklepem internetowym. Wybór nie jest oczywisty i zawsze wymaga indywidualnego podejścia wynikającego z potrzeb. Do najpopularniejszych sklepów internetowych należą:

  • WordPress + WooCoommece.
  • Prestashop
  • Magento
  • Shopify

My postawiliśmy na najbardziej popularne rozwiązanie, wykorzystywane przez większość sklepów internetowych i wybierane najczęściej przez nowych przedsiębiorców – Sklep WordPress – WooCommerce.

Sprawdź, co to jest WooCommerce.

Tworzenie sklepów internetowych.

Zaprojektowanie sklepu internetowego wymaga wiedzy dotyczącej UX i UI mimo istniejących narzędzi do tworzenia sklepów w postaci występujących w postaci kreatorów czy builderów. Co prawda uproszczają one ten proces, ale nie uwalniają Ciebie z obowiązku posiadania wiedzy odnośnie trendów w projektowaniu skutecznych konwertujących rozwiązań. Projektowanie sklepów od podstaw z należytym smakiem, estetyką i jakością poszczególnych elementów to obowiązek. Masz dwie drogi:

Zrób to sam. Stwórz własny sklep internetowy za darmo jeśli, posiadasz wiedzę z zakresu projektów e-commerce, które są skoncentrowane na najlepszych praktykach w budowaniu, projektowaniu, tworzeniu wysokojakościowych rozwiązań, które dają oczekiwane rezultaty- droga wolna.

Zleć to nam. Jeśli natomiast brakuje Ci wiedzy, czasu, możliwości – warto skierować swój projekt do najlepszych w branży. Tworzenie sklepów www to od dekady nasza praca i pasja. Jesteśmy w stanie wykonać każde zadanie w obszarze e-commerce w najlepszych praktykach. Wiedz, że podejmując z nami współpracę, będziesz częścią naszego zespołu i nic Ciebie nie ominie podczas całego procesu.

Struktura dla nowego e-sklepu.

Kolejnym ważnym etapem jest dobranie odpowiedniej struktury w obrębie sklepu internetowego. Czym jest struktura – to podstrony, które muszą lub mają zawrzeć się w obrębie sklepu wraz ze strukturami wewnątrz tych stron. O ile zgodnie z regulacjami prawa pewnie znasz, są też inne które powinny być w zależności od typu biznesu lub muszą być zgodne z regulacjami prawa. Musisz rozważyć rozpisanie najważniejszych podstron z punktu widzenia zarówno użytkownika jak i Google. Najistotniejszymi dla biznesu podstronami są lista produktów, strona produktu, koszyk lub zamówienie i czasem strona główna. To na nich odbywa się cały proces zapinający sprzedaż.

Podstrony, które zarabiają:

Do najważniejszych podstron, które generują sprzedaż w każdym sklepie internetowym, należą:

Strona główna: to miejsce na marketing i nadanie poszczególnym podstronom wagi. Strona główna ma nie sprzedawać, a zachęcać, być formą informująca i komunikacyjną nadającą tempo biznesowi. Jest ona z punktu widzenia marki najważniejszą podstroną.

Strona kategorii: To strona będącą listą produktów, która ma za zadanie promować i wpływać na widoczność i ruch witryny. Musi mieć bardzo dobry opis, w którym łączy się kategorie tego samego rzędu i powiązanych najważniejszych tagów (o czym później). Dodatkowo poza wysokiej jakości treści powinna zawierać:

  • Filtrowanie w liście produktów: odpowiada, jak sama nazwa wskazuje, za możliwość filtrowania produktów pod względem najczęściej ich typu, prezencji, wymiarów, rozmiarów i ceny. Łatwość w i intuicyjność tej funkcjonalności jest kluczowa dla użytkownika – tworząc jego pozytywne doświadczenia.
  • Stronicowanie: tu masz do wyboru albo zwykłe stronicowanie, albo „infinite scroll” – podobnie jak na Facebooku, gdzie kolejne widoki listy dogrywają się automatycznie. NIe jest to wybór jedynie kosmetyczny, ma on wpływ na widoczność.
  • Informacje o promocjach: zarówno na początku strony jak i w kaflach produktów. Również objęte są możliwością filtrowania.

Strony tagów: to w większości strony funkcjonalności produktów w formie listy produktów powiązanych tagiem, będącym atrybutem produktu. Np.: wszystkie produkty o rozmiarze XL w przypadku sklepu odzieżowego. Strony tagów są doskonałym miejscem na pozyskiwanie użytkowników z „długiego ogona” – czyli łatwiejszego i mniej konkurencyjnego.

Strona produktu: To najważniejsza strona, której celem jest przejścia do koszyka. To dzięki przedstawieniu produktu w najkorzystniejszej formie Klient dokonuje decyzji zakupowej. Strony produktów różnią się od siebie w zależności od niszy – typu Klienta. Różnią się zarówno pod względem wizualnym jak i funkcjonalnym. Tutaj przeprowadzone wcześniej analizy tworzą jej layout zarówno w wersji mobilnej jak i desktopowej. Ważne jest kierowanie się zarówno standardami webdevelopmentu, trendami w branży jak i zdrowym rozsądkiem opartym o architekturę informacji.  Do najważniejszych – decydujących elementów stron produktowych należą:

  • Opisy produktów: Oryginalna treść to podstawa. Nie dość, że treść musi być unikatowa, to ma zawierać dodatkowo słowa, zwroty przedstawiające produkt językiem korzyści. Opisując produkt, należy skupić się na jego najważniejszych cechach, prezentując je wyłącznie w formie zalet.
  • Zdjęcia / filmy produktów: Zdjęcia są warte więcej niż tysiąc słów, filmy posiadają dziesiątki zdjęć w jednej sekundzie. Udowodniono, że dodanie graficznej formy zwiększa konwersje wielokrotnie, a dodanie opcji 360 ° zwiększa ją o 250%. Dodanie filmu staje się obecnie standardem, gdy tworzymy markę albo zakładamy sklep jednoproduktowy. Zawsze jakość zdjęć jest priorytetem. Produkt pokazywany jest z każdej możliwej perspektywy.
  • Jasna informacja cenowa: cena powinna być widoczna, jasna, wyświetlana przed lub po promocji.
  • Przycisk dodaj do koszyka: powinien być to wyróżniający się element na stronie produktowej, musi występować po cenie i galerii produktu.
  • Oceny, recenzje, opinie: Social proof jest niezwykle ważny, to on zwiększa współczynnik konwersji. Klienci polegają na opiniach innych. W nich znaleźć można informacje co do jakości produktu, nie retuszowanych zdjęć – które są bardziej wiarygodne.
  • Powiązane produkty: połączenie produktów podobnych lub dodatków. Ten blok znajduje się zazwyczaj pod produktem, pod dodaniem do koszyka, jeśli są to uzupełniające ofertę dodatki.
  • FAQ: są to krótkie pytania i odpowiedzi, które w jasny sposób odpowiadają na obawy Klientów co do produktu, dostawy, zwrotów, kosztów wysyłki. Mogą one również zawierać filmy.

Strona koszyka, zamówienia: To ostatni etap w finalizacji transakcji. Tutaj, poza ostatecznym graficznym szlifem, który ma być prosty w minimalnej formie niezbędnej do realizacji zamówienia, będą nieustannie testowane widoki pod względem konwersji i potencjalnego zwiększenia wartości koszyka. Optymalizacja tejże strony jest procesem, który ma zapobiec porzuconym koszykom. Zadbaj o to, aby nie było zbędnych informacji, o podstawy bezpieczeństwa. Pamiętaj, im prościej tym lepiej. Stwórz linki do polityk prywatności i regulaminu sklepu, który nie pozwala użytkownikowi na wyjście ze strony koszyka. Zadbaj przede wszystkim, aby wygląd i układ tych stron nie rozpraszał uwagi.

Blog: Wiedz, że żaden współczesny sklep internetowy bez bloga nie istnieje. To on pozyskuje ruch, generuje lojalność, sprawia, iż sklep pozyskuje ruch. Nie jesteś w stanie bez bloga rozpisać wszystkich wątków w obrębie niszy, którą będziesz reprezentował. To on może pozwolić Ci na zaistnienie w roli eksperta w branży, co wzbudzi zaufanie i lojalność przyszłych Klientów.

Kontakt: To ważnastrona, która jest niezbędna w każdym sklepie. Dzięki niej nawiązuje się relacje biznesowe i tworzy się bezpośrednią komunikację marki. Zadbaj o jej przejrzysty i logiczny układ, prosty formularz kontaktowy, którym można obsłużyć każde zapytanie w czytelnej formie.

Podstrony regulowane prawnie.

Regulacje prawne dla sklepu internetowego: Każdy sklep powinien zawierać regulowane prawem polityki i regulaminy, które są obowiązujące w kraju sprzedaży, ale również stanowią niezbędną wiedzę dla potencjalnych kupujących, co też może wpływać na zakup. Wszystkie powyższe strony są rozwojowe, czyli zmieniają się, ewoluują wraz ze sklepem i z prawem. Do najważniejszych obowiązujących dokumentacji w sklepach online w Unii Europejskiej należą: 

Regulamin dla sklepu internetowego: jest formą dokumentacji przedstawiającej wszystkie niezbędne informacje co do firmy, rodzajów dostaw, warunków i bezpieczeństwa zakupów. Tu również podasz informacje o tym, jak zamawiać, od kogo i w jakiej formie. Tworząc regulamin, traktuj go jako umowę miedzy Twoim sklepem a Klientem. Przedstaw więc, jak wygląda procedura zwrotów, reklamacji, metod i kosztów płatności, rodzaju i typu wysyłek, sposobów komunikacji. Opisz cały proces sprzedaży oraz wszelkie działania wspomagające i uzupełniające ten proces.

Polityka prywatności: To obowiązkowy dokument Twojego sklepu internetowego. Prywatność sklepu internetowego to bardzo gorący temat – społeczność i firmy coraz częściej zwracają na nią uwagę. Oprócz tego obowiązuje Ciebie prawo. Prywatność, ochrona, pozyskiwanie, przetwarzanie i usuwanie danych to wątki, które musisz zawrzeć w tym dokumencie, dając Klientom pewność ich wyborów, poczucie bezpieczeństwa i możliwości w zarządzaniu swoimi danymi. Dowiedz się więcej o polityce prywatności w sklepie internetowym.

Polityka cookies: Przedstaw, jak i po co są zbierane informacje z cookies implementowanych do przeglądarek odwiedzających. Przedstaw, kto jest administratorem danych, do czego służą ciastka, jak są przetrzymywane, jak można nimi zarządzać.

RODO: RODO (Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych) w sklepie internetowym jest w skrócie zbiorem zasad, które jasno regulują relacje sprzedażowe. Podstawową zasadą jest wychodzenie z inicjatywą zakupową przez Klienta w celu realizacji umowy kupna / sprzedaży produktu w formie umowy między dwoma stronami, którą określa wspomniany regulamin.

Pozostałe strony sklepu internetowego warte rozważenia to strona dostaw, płatności, zwrotów, śledzenie produktów, faq. Wszystkie mogą być zawarte w regulaminie lub mogą go uzupełniać. Długi i wyczerpujący jednolity dokument jest niepraktyczny. Dlatego zasadność ich stworzenia zależy od Ciebie i oczekiwań Twoich Klientów, które poznasz prędzej lub później.

Wprowadzanie produktów do sklepu internetowego.

Produkty można wprowadzać ręcznie lub importować z plików CSV lub XML danych od producenta, dystrybutora czy hurtowni. Standardowym jest jednak dodanie ich jeden po drugim w z wcześniej przygotowanymi materiałami jak zdjęcia, filmy opisy, ceny, czy atrybutami jak kategorie, tagi, warianty. Czy wykonasz import, czy zrobisz to ręcznie, wiedz, że wszystkie produkty muszą mieć oryginalny opis, zdjęcia opisane tekstem alternatywnym i muszą być pogrupowane w logiczny sposób. W jaki sposób będziesz wykonywał ten proces, zależy wyłącznie od Ciebie i możliwości  technicznych Twoich partnerów w B2B. Każdy współczesny sklep internetowy posiada możliwości importowania produktów od A do Z. Jednakże każdy import zawartości powinien być wzbogacony jego optymalizacją.

Optymalizacja sklepu internetowego.

Optymalizacja sklepu pod względem SEO jest absolutnym standardem tuż przed opublikowaniem witryny. Do podstawowych rzeczy, które musisz wdrożyć przed startem należy sprawdzenie i poprawa jego zawartości. Zadbaj o:

  • użycie słów właściwych słów kluczowych
  • zaimplementowanie atrybutów w zdjęciach i filmach,
  • dodanie danych strukturalnych,
  • oryginalne opisy w meta danych
  • poprawne nagłówki
  • szybkość wczytywania się
  • linkowanie wewnętrzne
  • linki kanoniczne
  • brak zduplikowanych treści
  • małą liczbą zapytań do bazy danych per strona

Od poziomu optymalizacji zależy przyszła pozycja Twojego sklepu w wyszukiwarce internetowej. Skup się na użytkowniku, najlepszych praktykach w UX i UI. Zadbaj o bezstresową obsługę i zarządzanie witryną.

Bezpieczeństwo sklepu internetowego.

Zadbaj o bezpieczeństwo swojego sklepu i potraktuj to jako priorytet. Ty jako właściciel e-biznesu jesteś osobą odpowiedzialną za zapewnienie całej infrastrukturze najlepszych praktyk związanych z bezpieczeństwem cyfrowym. Do tego również obligatoryjnie zobowiązuje Cię prawo. Powinieneś zwrócić szczególną uwagę na: 

Certyfikat SSL: szyfruje dane między przeglądarką a użytkownikiem. Jest on obowiązkiem dla wszystkich witryn internetowych, które wykorzystują karty płatnicze.

Silne hasła: To absolutna podstawa. Silne hasło to długie, skomplikowane z wieloma symbolami, składające się z minimum 12 znaków.

Przetwarzanie danych: w transakcjach internetowych i całym modelu sprzedaży im mniej danych posiadasz, tym bezpieczniejszy czuje się Klient. Równocześnie Twój biznes jest odciążony niepotrzebnych informacji. W przypadku płatności wykorzystaj wyłącznie aplikacje do tego służące, gdyż większość z nich jest bezpieczna i utrzymana w standardach online security.

Aktualizuj platformę i dodatki: to jeden z wymogów RODO – aby mieć witrynę w najnowszych wersjach pozbawionych luk w zabezpieczeniach. Aktualizacje często zawierają poprawki bezpieczeństwa. Dlatego śledzenie wszystkich wykorzystywanych dodatków poza platformą, którą wybrałeś, traktuj jako obowiązek.

Regularne kopie zapasowe: Aby mieć możliwość kontroli wersji i ewentualnego odwołania się do tej, która działała, musisz zabezpieczyć się kopiami zapasowymi zwanymi backupami. Dzięki nim redukujesz możliwość uszkodzenia swojej całej witryny a zarazem jest to gwarancja ochrony danych przed ich strąceniem. Najlepszą praktyką jest dokonywanie backupów jak najczęściej. Jednak standardową praktyką jest wykonanie go przed aktualizacją jakiejkolwiek wtyczki czy całego systemu. Możesz wykonywać je ręcznie i półautomatycznie.

Zabezpieczenia dodatkowe:  Możesz zabezpieczyć swój sklep rozwiązaniami oferowanymi przez firmy trzecie. Najpopularniejsza jest platforma Cloudflare dająca wiele narzędzi do ochrony przed DDoS, WAF i wiele, wiele innych.

Zarządzenia sklepem internetowym.

Krokiem niezbędnym do prowadzenia nowo założonego sklepu jest umiejętność jego zarządzania od strony panelu administratora. Powinieneś mieć możliwość zapoznania się z nim przed podjęciem decyzji o wyborze platformy. Następnym krokiem jest poznanie jego możliwości i wszystkich funkcji, które są niezbędne do prowadzenia sklepu. Przed otwarciem sklepu musisz wiedzieć, jak tworzyć, edytować, kasować produkty, kategorie, tagi, jak tworzyć kupony rabatowe, jak operować zamówieniami i zwrotami, jak zarządzać wysyłkami i użytkownikami i ich rolami. 

Dodatkowymi obowiązkami w zarządzaniu sklepem są umiejętność integrowanie go z mediami społecznościowymi, nowymi płatnościami, kurierami + ich konfiguracja, pisania artykułów blogowych, łączenie ich kontekstowo i ogólny rozwój nad całą strukturą sklepu.

Otwórz swój sklep.

Po dodaniu wszystkich niezbędnych podstron i całego łańcucha sprzedaży, Twój sklep jest gotowy do startu. Jednak wypada w tym momencie przetestować każdą z funkcjonalności, sprawdzić wszystkie możliwe aspekty, widoki jeszcze raz, aby mieć pewność, że sklep jest dostosowany do najnowszych wytycznych. Po przeprowadzonych testach i ewentualnych liftach możesz otwierać sklep.

Wsparcie dla sklepu internetowego.

Ważną kwestią, którą warto rozważyć przy rozpoczęciu sklepu online, jest zapewnienie wsparcia zarówno w jego rozwoju, zarządzaniu, bezpieczeństwie i grafice. Jest to potrzebne zwłaszcza początkującym przedsiębiorcom, aby mieć za sobą zespół osób wspierających biznes w tak kluczowym momencie jakim jest otwarcie, ale także podczas kolejnych etapów w jego rozwoju. 

Sprawdź wsparcie WooCommerce.

Zobacz, ile kosztuje administracja stron i sklepów WordPress.

Marketing sklepu internetowego.

Następny etap, który czeka na Ciebie, to proces będący doborem odpowiedniej strategii na promowanie swojego biznesu w internecie. Do wyboru masz wiele możliwości, które możesz wykorzystać w formie wielokanałowej lub wspomagającej. Marketing treści, marketing emailowy, pozycjonowanie wraz z optymalizacją (SEO), wykorzystanie mediów społecznościowych i reklam internetowych to drogi, które na swój własny sposób przyciągają Klienta.

Content Marketing w sklepie internetowym.

Stwórz plan na marketing treści w swoim sklepie. Wykorzystaj bloga do tego. Stwórz mapę tematów, które musisz w nim zawrzeć aby całkowicie wypełnić witrynę treścią powiązaną z nią tematycznie. Stwórz klastry tematów, które łączą się ze sobą kontekstem. Idź zgodnie ze swoim planem i wykonuj go krok po kroku. Określ realny czas realizacji. Wiedz, że im więcej artykułów rozpiszesz przed  założeniem sklepu, tym szybciej Google będzie Ciebie indeksował i częściej do Ciebie powracał, aktualizując treść. Konsekwencja w content marketingu to klucz do sukcesu. Bądź zawsze na bieżąco. Zdobądź pozycję eksperta. Dzięki szerokiemu rozpisaniu swojej strony jesteś w stanie pozyskać więcej Klientów niż jakąkolwiek inną metodą marketingu. Poza tym wiedz, że zdobycie wysokich pozycji stron w wyszukiwarce w tej formie, każdego dnia za darmo pozyska Ci ruch, który może się utrzymywać miesiącami a nawet latami. Warto więc w niego zainwestować swój czas lub poświęcić pieniądze.

Poza tworzeniem treści skup się również na jej uaktualnianiu, modyfikowaniu, rozbudowaniu. Google bardzo zwraca na to uwagę. Aktualny kontent jest priorytetem dla każdego przeciętnego użytkownika wyszukiwarki – nie zapominaj o tym.

Poza tworzeniem treści w obrębie swojego sklepu, znajdź kanały do jej dystrybucji. Wymaga to oczywiście poznania persony Twojego Klienta i miejsc, w którym jest obecny. Promuj swoją treść również we wpisach gościnnych na dużych witrynach, wykorzystaj również płatne kanały jak kampanie Google Ads, czy Social Media Ads.

Content marketing to nie tylko treść, a filozofia, którą komunikujesz się z potencjalnym Klientem. Może być to np.:

  • Wideo: najbardziej skuteczna forma pozyskiwania. Dzięki swojej przystępnej formie przyciąga znacznie większą uwagę. Promuj swoją stronę, produkty, twórz webinary, lub zostań Vlogerem.
  • Podkast: jeśli odnajdujesz się w świecie dźwięku, wiedz, że podkast to miejsce dla Ciebie. Ludzie nie mają czasu na przeglądanie internetu, wolą słuchać, bo jest to po prostu wygodniejsze. Przekazuj swoim słuchaczom najważniejsze informacje w Twojej branży, przedstawiaj rozwiązania konkretnych problemów, pochwal się wiedzą, która na pewno kogoś wzbogaci.
  • Ebook: Twórz darmowe ebooki, które stworzą Ci bazę mailową ze swoimi odbiorcami. To świetny kanał na promowanie się, dzięki któremu jednoznacznie zapadniesz w pamięci przyszłych kupujących.
  • Infografika: Masz zmysł graficzny? wUmiesz przedstawiać skomplikowane zagadnienia w prostej formie? Wykorzystaj to twórz infografiki. Zadbaj o ich oryginalność i styl, które wpłyną na rozpoznawalność Twojego biznesu.

Pozycjonowanie sklepu internetowego.

Pozycjonowanie sklepów opiera się na dodawaniu oliwy do ognia do istniejących treści za pomocą linkowania zewnętrznego. Polega ono na pozyskiwaniu linków do Twojej witryny od innych stron, które powiązane są z Tobą tematycznie lub stron z wysokimi statystykami co do ruchu, które mogą Ci serwować. Jest to proces, który po analizie konkurencji, możesz wykonać sam. Możesz również zlecić go specjalistom. To ile pozycjonowanie może kosztować, zależy od niszy, zasięgu, ilości linków, które musisz zdobyć, aby zrównać się z konkurencją. Nie jest to jednorazowa usługa. 

Warto ją wspierać nowy sklep wysoką jakością backlinków (linków zewnętrznych), gdyż one pozwolą Ci na szybsze zdobywanie pierwszej 10 w wynikach wyszukiwania.

Reklama dla sklepów internetowych.

Kampanie reklamowe to motor napędowy każdego nowego biznesu. Dzięki nim szybciej pozyskuje się sprzedaż, zaufanie, wiarygodność. Są świetnym narzędziem do zweryfikowania swoich dotychczasowych analiz. Im szybciej uruchomisz reklamy, tym lepiej dla Twojej e-firmy. Gdzie możesz się reklamować:

Google Ads:  to reklamy w wyszukiwarce Google i sieciach partnerskich, które występują w formie tekstowej, obrazkowej, które są wykorzystywane do reklam na kategorie produktowe, akcje promocyjne, budowanie świadomości marki oraz przeznaczone stricte dla sklepów – reklamy produktowe w formie graficznej z wyszczególnioną ceną. Wybór reklam i targetowanie jest największą zaletą reklam od Google. Liczba osób dokonujących zakupu jest największa właśnie w wyszukiwarce Google w porównaniu do innych sieci reklamowych.

Reklamy w Social Media: To kolejna przestrzeń dla reklamowania się, która nie umknie żadnemu współczesnemu e-biznesowi. Możesz się obecnie reklamować na Facebooku, Instagramie, Pinterest`cie. Wybór zależy wyłącznie od tego, gdzie są Twoi Klienci. Tutaj również możesz celować reklamy w wybrane grupy, które są zainteresowane Twoimi usługami czy produktami. 

Influencer marketing: jest to forma wykorzystania zasięgów osób, które są popularne w danych niszach. Koncept ten polega na współpracy z nimi i oferowanie im odpowiednich wynagrodzeń za możliwość umieszczenia reklamy Twojej oferty na ich profilach będących kanałami promocji, sprzedaży czy komunikacji dla Twojej marki. Dodatkowo w odróżnieniu od wszystkich innych kanałów otwierają drzwi do pozyskiwania społeczności zainteresowanych daną niszą w bardziej naturalnym stylu.

Marketplace: najpopularniejszym w Polsce jest Allegro, na świecie króluje Amazon, Ebay, Alibaba. Służą one jako miejsca do wystawiania swoich produktów. Dzięki zasięgom wspomnianych platform sprzedażowych, możesz łatwiej i szybciej zdobyć pierwszą sprzedaż. Tysiące sklepów korzysta z tej formy promocji.

Porównywarki cenowe: Liczba serwisów będących porównywarkami cenowymi jest ogromna, mogą one skupiać się wokół branż lub być kierowane globalnie. Najpopularniejszą w Polsce jest Ceneo. Wybór tego miejsca na przedstawienie oferty zależy wyłącznie od tego czy jesteś konkurencyjny cenowo.

Mailing: Posiadanie newsletterów informujących o promocjach, wydarzeniach, rabatach, nowych artykułach to mus w utrzymaniu i pozyskiwaniu Klienta. To najprostsza i najtańsza forma reklamowania swojego sklepu obok której nie można przejść obojętnie.Do najbardziej popularnych i najczęściej wykorzystywanychnarzędzi należą Mailchimp, MailerLIite, MailPoet. Wszystkie posiadają wersje płatne i darmowe.

Media społecznościowe, a sklep internetowy.

Media społecznościowe traktuj jako narzędzie przede wszystkim do komunikacji marki z Klientami. Bycie w nieustannym kontakcie z istniejącymi i pozyskiwanie nowych Klientów to budowanie rozpoznawalności, którą powinieneś potraktować tutaj priorytetowo. Poza formą komunikacji, social media to doskonale narzędzie do budowania zaufania, wiarygodności, przedstawienia swojej filozofii, priorytetów, planów na przyszłość i obecnych promocji.  

Zapewne jednak najważniejszym dla biznesu elementem jest sprzedaż za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dzięki nim możesz kierować swoją sprzedaż ludziom o konkretnych zainteresowaniach, zamieszkałych w konkretnych miejscach, będących w określonych grupach społecznych z konkretnymi zainteresowaniami dedykowanymi Twojej niszy. Internetową sprzedaż zapewnia: Facebook, Instagram i TikTok.

Monitoring skuteczności w sklepie internetowym.

Aby prężnie rozwijać swój sklep, musisz go monitorować. Istnieje szereg narzędzi, dzięki którym będziesz mógł w pełni analizować ruch w obrębie witryny. Do niezbędnych należą:

Google Analytics: służący do analizy całego ruchu z podziałem na odbiorców, sposób pozyskiwania, ich zachowanie, konwersje. Możesz również dzięki niemu śledzić zachowania użytkowników w czasie rzeczywistym. Ilość danych, które to narzędzie daje, jest ogromna.

Google Search Console: To narzędzie, które monitoruje całą domenę pod względem technicznym oraz pozycje poszczególnych stron, podstron, fraz z podziałem na kliknięcia, wyświetlenia, CTR i średnią pozycję, którą można sprawdzać każdego dnia w przedziale od 7 dni do 16 miesięcy wstecz. To absolutny mus.

Google Planer:  otrzymujesz po opłaceniu pierwszej kampanii w Google Ads. Pomoże Ci on poznać konkretne dane co do konkurencyjności fraz, miesięczne liczby zapytań na dane frazy. 

HotJar: to rozwiązanie, które nagrywa zachowania użytkownika w obrębie witryny. Dzięki temu widzisz, jak faktycznie użytkownik porusza się w witrynie, co sprawia mu trudność, co powoduje mniejszą konwersję. Jest to doskonałe narzędzie do poprawiania układów stron w witrynie celem polepszenia współczynnika konwersji. HotJar występuje w wersji płatnej i darmowej.

Ubersuggest: To narzędzie jest świetnym uzupełnieniem powyższych. Pozwoli Ci ono na analizę Twojej strony oraz konkurencji w postaci ich linków zewnętrznych, kluczowych stron i ich pozycji.  Pomoże Ci również w podstawowych problemach co do SEO.

Wszystkie wspomniane narzędzia są absolutnie niezbędne do prowadzenia sklepu internetowego i powinny być używane od samego początku jego istnienia. Pomogą Ci zrozumieć Klienta, poznać jego zachowania i przyzwyczajenia, poznać go lepiej, pod względem danych demograficznych, a tym samym zwiększyć sprzedaż i współczynnik konwersji – czyli skuteczność Twojego biznesu. 

Podsumowanie.

To jak założyć sklep internetowy zależy od wielu czynników. Proces otwarcia własnego sklepu jest relatywnie prosty – można go uruchomić w kilku krokach. Droga, która ma doprowadzić Twój pomysł do szeroko rozumianego sukcesu, jest trudna, kręta, wymagająca konsekwencji i ciągłych analiz. Jeśli chcesz stworzyć swój własny sklep internetowy, który wyróżni się jakością, optymalizacją i spersonalizowaną grafiką i funkcjonalnością, napisz do Nas. 

Dowiedz się również ile kosztuj założenie sklepu internetowego.

+48 727 677 100