Jak założyć bloga WordPress

Jak założyć bloga WordPress?

przez Piotr

Aktualizacja

Czym jest blog?

Blog to miejsce na bycie sobą, to narzędzie do realizacji zamierzonych celów, to doskonały środek komunikacji. Unaocznia plany, pomysły i nasze wizje. Blog to strona internetowa, której głównym założeniem jest pisanie artykułów przez właściciela. Jak założyć bloga na WordPress? To artykuł, który pomoże Ci profesjonalnie wejść do blogosfery. Jeśli oczekujesz profesjonalnej realizacji, zobacz, jak projektujemy blogi WordPress.

Dlaczego warto założyć bloga na WordPress?

Powodów do założenia bloga jest mnóstwo. Każdy z nas chce go użyć w realizowaniu konkretnych celów. Opracowano już mnóstwo sposobów, aby prowadzącemu blog przyniósł wymierne korzyści. Oto najważniejsze z nich:

  • Zarabianie poprzez blogowanie. Każdy z nas marzy o posiadaniu bloga, który stanie się głównym filarem naszego budżetu. Dróg do zarabiania w internecie jest wiele… Najciekawsze z użyciem bloga przedstawię Ci w głębi artykułu.
  • Opowiadanie historii – Najczęściej to blogi rodzinne, podróżnicze, lifestylowe – które przyciągają publikę swoją szczerością i wielowarstwowością. Blog pozwala Ci dzielić się swoją historią poprzez uwiecznienie wszystkich  / wybranych chwil Twojego życia. Blog gwarantuje łączność między Tobą a światem. Akcentuje Twoją indywidualność. Może działać terapeutycznie, wzmacniając Twoje poczucie wartości, mobilizując do systematycznego prowadzenia bloga, ucząc zdrowych nawyków i rytuałów tak istotnych w mikrobiologii życia.
  • Dzielenie się wiedzą -bądź ekspertem w swojej branży. Jeżeli masz plan na siebie, by być zauważonym w swojej branży i wejść w nią z przytupem, warto zacząć od pisania bloga, który ma podkreślić i uwydatnić Twoje umiejętności,  mocne strony poprzez ekspertyzy, badania, case study. To świetny pomysł na budowanie CV, ale i też obecnie najbardziej skuteczny sposób na pozyskiwanie leadów.
  • Tworzenie społeczności – poszukujesz grupy, która rozumie Twoje pasje i wzajemnie się wspiera? Chcesz stworzyć społeczność wokół Twoich zainteresowań? Chcesz dzielić się nią swoim światem i jednocześnie wzbogacając go dzięki kontaktowi z użytkownikami. To miejsce na zacznie się od bloga.

Jak założyć bloga na WordPress krok po kroku.

Aby założyć bloga na WordPress, na pewno potrzebujesz pomysłu na niego, strategii i konsekwencji. Będziesz się jednak mierzyć z podstawowymi zagadnieniami w momencie gotowości na jego założenie (to zmory początkującego blogera :)). Oto one:

Krok 1. Zadbaj o odpowiednią platformę do blogowania.

Kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniej platformy. Istnieje jednak pewien problem, kiedy skusisz się na WordPress. Problem tkwi w nazewnictwie.

WordPress.com kontra WordPress.org.

Do wyboru masz dwie zupełnie różne platformy, które nazywają się identycznie.

Jedna z platform znajduje się na stronie wordpress.com. Jest oparta o model SaaS’owy, w którym dzierżawisz miejsce na blog, nie jesteś właścicielem. Możesz założyć tu bloga zupełnie za darmo – co jest kuszące lub w wersji premium z miesięczną opłatą.

Obojętnie którą z opcji wybierzesz, musisz liczyć się z wieloma ograniczeniami, zależnością i problematyczną migracją na jakąkolwiek inną.

Plusem jest cena, brak potrzeb związanych ze wsparciem technicznym.

Drugą platformą, również z nazwą WordPress jest wordpress.org. To ten jest wykorzystywany przez znakomitą większość blogerów. Jest on oparty w modelu open sorce – czyli wolnym oprogramowaniem, z którym możesz zrobić, co chcesz.  To doskonała platforma zarówno dla blogerów, jak i twórców szablonów. Niezależność i dowolność modyfikacji to najlepsze cechy systemu, który podąży za każdym Twoim następnym celem.

W dalszej części artykułu skupię się wyłącznie na tej doskonałej platformie do blogowania.

Dowiedz się więcej o różnicach między WordPress.com i WordPress.org.

Po zakupie hostingu, domeny i certyfikatu jesteś gotowy do stworzenia swojego bloga. Etap ten odbędzie się w formie instalacji na serwerze i podpięciu go pod Twoją domenę. Szczegółowo opisałem ten proces w artykule jak zainstalować i skonfigurować WordPress’a na serwerze.

Krok 2. Wybierz nazwę swojego bloga – mądrze.

Domena to nazwa strony. Kupując nową domenę, automatycznie rejestrujesz ją (rozpoczynając jej żywot w internecie). Nie zawsze jednak kupisz nową, dziewiczą domenę. Często możesz zostać właścicielem domeny z tzw. historią – czyli tą, która ktoś już kiedyś zarejestrował.

Jak to sprawdzić? Możesz użyć do tego Wayback machine.

Możesz również zakupić świadomie domenę z historią, której nazwa będzie idealna pod Twoją niszę blogową.

Domenę prawdopodobnie nową kupisz na stronach firm hostingowych.

Ile będzie ona kosztować?

Od 0 do 50 zł na pierwszy rok.

Na co musisz zwracać uwagę przy wyborze nazwy domeny?

  • Oryginalność
  • Długość
  • Historię,
  • Łatwość w zapamiętywaniu
  • Łatwość w wymowie

Wybór nazwy domeny powinien być ściśle powiązany z Twoim odbiorcą.

Już wyjaśnię…

Jeśli jej nazwa jest w języku angielskim, a Twoi odbiorcy to ludzie, którzy znają wyłącznie j.polski – to zły pomysł. Bo każdy z nich będzie ją wypowiadał inaczej. Trudniej będzie polecić ją, trudniej znaleźć. Przez to trudniej będzie Ci realizować cele.

Nie używaj w niej polskich znaków i staraj się unikać myślników.

Końcówki

Unikaj jak ognia końcówek com.pl. net.pl. net.

Zawsze wybieraj końcówkę domeny z końcówką odpowiadającą krajowi odbiorcy. Polskiemu to .pl, niemieckiemu de. Możesz również prowadzić globalnie swojego bloga i wtedy skup się wyłącznie na końcówce .com czy .eu.

ProTip: jeśli Twoja nazwa domeny jest dostępna w dwóch wersjach np.: .pl i .com – kup dwie na przyszłość, jeśli masz aspiracje do tworzenia czegoś o charakterze globalnym.

ProTip 2: Zawsze sprawdzaj, ile kosztuje przedłużenie domeny na kolejny rok.

Krok 3. Znajdź idealne miejsce dla swojego bloga.

Hosting / serwer  to miejsce na pliki, bazy danych dla Twojej domeny. W telegraficznym skrócie jego cena będzie zależeć od specyfiki technicznej, renomy marki oraz dodatkowych opcji jak np.: wsparcie czy backup. Im lepszy hosting, tym przeważnie droższy. Jakie powinny być Twoje oczekiwania finansowe w wyborze hostingu na prowadzenie bloga – nie większe niż od 200 do 400 zł na rok.

Pamiętaj, że większość firm hostingowych w formie promocji może Ci go zaoferować bezpłatnie na pierwszy rok (co jest super),  lub za kilka złotych. Ważne jest uzyskanie informacji, ile będzie kosztowało przedłużenie umowy na następny rok.

Krok 4. Daj swoim czytelnikom minimum bezpieczeństwa.

Protokół bezpieczeństwa – certyfikat SSL daje minimum bezpieczeństwa w postaci szyfrowanego połączenia. W momencie założenia każdej strony to absolutne minimum, o które musisz zadbać.

Przeważnie jest oferowany i aktywowany za darmo w ramach wykupu domeny i hostingu u jednego operatora.

Można się jednak spotkać z dodatkowymi opłatami od 50 do o 120 zł i dodatkową konfiguracją.

Nie martw się 🙂

W takich przypadkach można pozyskać darmowy certyfikat SSL i samodzielnie go wdrożyć.

Krok 5. Zadbaj o wygląd i funkcjonalność.

Jedną z pierwszych rzeczy, które powinno Cię interesować o wygląd i funkcjonalność Twojego bloga. Za nie odpowiadają motywy i wtyczki WordPress, które w tej części precyzyjnie wyjaśnię. Zobacz, jak projektujemy blogi na WordPress.

Co to jest motyw, a co to jest szablon?

Istnieje błędne przekonanie, że motyw to szablon i odwrotnie. Motyw to cała „skórka” odpowiadająca za wygląd, funkcjonalność, której częścią jest właśnie szablon.

Przykład:

Szablon to opcja wyświetlania się strony w dwóch wersjach:

  • Wide – czyli szerokiej strony od rogu do rogu przeglądarki.
  • Boxed – posiadającą określoną maksymalną szerokość.

Jakie są rodzaje motywów:

  • Darmowy – możesz taki ściągnąć z repozytorium motywów – jest ona całkowicie za darmo, bez kosztów ukrytych
  • Freemium – częściowo darmowy, część jego funkcjonalności możesz wykupić.
  • Premium – płatny – możesz je kupić na themeforest.net
  • Dedykowany – profesjonalny szablon bloga WordPress – pisany wyłącznie pod Ciebie możesz znaleźć u nas.

Jaki wybrać motyw na bloga?

To najczęstszy problem początkujących blogerów. Setki, tysiące motywów mogą powodować zawrót głowy. Wszystko zależy od Twoich funduszy, preferencji, inspiracji, funkcjonalności. Warto skupić się konkretnie na swoich potrzebach, nie szukać motywów all in one – które z natury są wolne, niezoptymalizowane.

Jak zainstalować motyw?

Instalacja motywów może być wyzwaniem. Wszystko zależy od tego, jaki motyw próbujesz ściągnąć. Jeśli jest to motyw z repozytorium motywów WordPress’a, to instalacja jest bezproblemowa. Wyszukujesz motyw, klikasz, instaluj i aktywuj.

W przypadku motywów premium instalujesz motyw ze swojego dysku, wybierając najczęściej spakowany zipem katalog.

Natomiast w przypadku dedykowanych, profesjonalnych rozwiązań wszystko za Ciebie robią specjaliści od WordPress, np.: sprawdzona agencja interaktywna. To przerost formy nad treścią. Skup się na tym, na czym naprawdę Ci zależy, rozpisz swoje potrzeby i oczekiwania.

Krok 6. Wykorzystaj dodatki, nadaj funkcjonalności.

Wtyczki to moduły służące do nadania dodatkowych funkcjonalności na Twoim blogu. WordPress ma ich miliony – każdy znajdzie coś dla siebie. Możesz je znaleźć w repozytorium wtyczek. Znajdziesz tu rozwiązania od zarządzania użytkownikami, wielojęzyczności, po przyciski do social media.

Jak je zainstalować?

Instalacja wtyczek przebiega w bardzo prosty i intuicyjny sposób.  Wystarczy wpisać nazwę, nacisnąć zainstaluj, następnie aktywuj. Dodatkowo może nastąpić konfiguracja.

Na co warto zwracać uwagę przy ich wyborze?

Gdy zamierzasz ściągnąć wtyczkę czy moduł, po pierwsze koncentruj się na ilości osób, które używają tego dodatku, ilości ocen i średniej ocen.

Sprawdź ostatnią jego aktualizację, zbadaj ilość wątków na forum i tych zakończonych sukcesem.

Sprawdź, jak szybko się na nie odpowiada jego Twórca.

ProTip: im mniej dodatków w postaci wtyczek użyjesz na swoim blogu tym lepiej. Jest to związane z kwestiami optymalizacji, bezpieczeństwa i zależności od zbyt dużej ilości ich wykonawców.

Krok 7. Zadbaj o system komentarzy.

Możesz wybrać kilka rozwiązań do komentowania Twoich artykułów. Możesz również całkiem z nich zrezygnować. Pierwszym, wg mnie, najlepszym jest ten, który masz w standardzie. Możesz jego formę dowolnie modyfikować i przystosowywać do norm np.: w Schema.org. Możesz nim dowolnie zarządzać, nadając mu priorytety i określoną funkcjonalność. Ma on realny wpływ na SEO.

Są jednak dwie wady:

  • Spam – jeśli nie masz wykonanej implementacji z Google reCAPTCHA w wersji trzeciej..
  • Zwiększa objętość bazy danych.

Zewnętrzne firmy:

Systemy komentarzy zewnętrznych operatorów typu DisqusFacebook. Nie powodują obciążeń w Twojej bazie danych. Ich dane są przetwarzane i przetrzymywane na osobnym systemie. W darmowej wersji nie masz wpływu na nic, dodatkowo reklamują się u Ciebie inne serwisy. W wersji premium masz możliwość administrowania komentarzy.

Zalety:

  • 0 spamu.

Wady:

  • Brak realnej modyfikacji i optymalizacji.
  • Twój odbiorca musi mieć konto w danej platformie.
  • Graficznie nigdy nie będzie pasował do wyglądu Twojego bloga.
  • Zależność.

Krok 8. Pisz artykuły — wykaż się.

Jeśli już wiesz, jak założyć bloga. Zaczynamy od jego istoty — artykułów. Aby napisać dobry artykuł, musisz się skupić na poszukiwaniu tematu oraz przeprowadzić analizę tego, co Twój odbiorca wyszukuje i w jaki sposób – nazywa się to z angielskiego search intent.

Jakie są rodzaje artykułów w WordPress?

  1. Eksperckie, długie, wyczerpujące temat w 200% obszerne publikacje, które są regularnie aktualizowane, np: Ile kosztuje strona internetowa? czy ile kosztuje sklep internetowy?
  2. Krótkie, zwięzłe posty, np.: co to jest landing page?
  3. Galeria zdjęć (świetnie spisujący się w blogach modowych).
  4. Lista np: produktów w promocji, usług, z krótką recenzją.
  5. Koncentrujące się na wizualizacji danych z użyciem np.: map, wykresów.
  6. Event, przepis.
  7. News – post w formie informacji.
  8. Artykuł typu wideo.

Jak publikować artykuły?

W WordPress, po napisaniu artykułu wystarczy, nacisnąć przycisk opublikuj, aby Twój post był widoczny dla odbiorcy. Możesz zautomatyzować ten proces, dając możliwość artykułom samoistnego publikowania o określonych porach dnia. Jest to świetna opcja, dzięki której przyzwyczajasz swojego czytelnika do tego, kiedy może się spodziewać nowej publikacji. Zobacz, jak można zaplanować harmonogram publikacji nowych wpisów w WordPress.

Jakie są formaty wpisów w WordPress?

Każdy blog posiadać powinien kilka formatów wpisów, które różnić się będą szatą graficzną, ułożeniem poszczególnych elementów oraz ich przeznaczeniem – za to odpowiada motyw.

Absolutnie nie oznacza to jednak, że będziesz ze wszystkich w pełni korzystać, a jedynie z tych, które będą dla zaspokajały Twoje poczucie estetyki.

W przyszłości będziesz analizować współczynnik konwersji Twojego celu na podstawie wspomnianej różnorodności w ich wizualizacji oraz dodatkowej funkcjonalności. Dlatego warto zawsze eksperymentować i testować, aby uzyskiwać lepsze efekty realizowanego celu.

Do podstawowych formatów wpisów należą:

  • Domyślny – standardowy.
  • Zdjęcie – post ze zdjęciem.
  • Notatka – przypomina zwyczajny post, ale jest bez tytułu.
  • Galeria – post w formie galerii zdjęć.
  • Link – post jako link do innej strony.
  • Cytat.
  • Wideo – post z wideo.
  • Audio post z audio.

Krok 9. Wybierz model biznesowy.

Już wiesz, jak założyć bloga. Teraz pozostaje Ci wybrać model biznesowy. Prowadzenie działalności blogowej jako biznesu może odbywać się wielorako.

  1. Możesz działać, nie myśląc o monetyzacji, traktując swój blog jako prywatne / intymne /  miejsce, gdzie chcesz zapisywać własne przemyślenia, historię, traktując go jako typ bloga non profit 🙂
  2. Możesz założyć, bloga dzieląc się swoją wiedzą z danej dziedziny. Może on być świetnym dodatkiem do Twojego CV lub rozsławić Cię w branży. Głównym jego założeniem może być pozyskiwanie klientów lub kreowanie wokół siebie opinii specjalisty – personal branding.
  3. Możesz mieć kilkanaście blogów, które ocierają się o różne nisze. Już wyjaśnię… W dawnych czasach mówiono, że jeśli jesteś w stanie stworzyć jedną stronę, która zarabia 1zł dziennie, to jesteś w stanie stworzyć takich stron 100 i więcej.
  4. Możesz zarządzać blogiem, który ma na celu uwiarygodnienie marki. Wiarygodność to jedna z najcenniejszych walut na rynku.
  5. Możesz mieć ambicje prowadzić profesjonalny portal, z wieloma współautorami.

Pomysłów na biznes jest wiele, jeśli chodzi o content marketing.

Krok 10. Zarabiaj na swoim blogu.

Każdy blog na WordPress może przeobrazić się w duży portal, platformę LMS do e-learningu, czy posiadać wewnątrz swojej struktury sklep internetowy woocommerce.

Poniżej znajdziesz listę w kwestii opłacalności / wysokości zysków proporcjonalnie do ilości wyświetleń.

1. Sprzedaż produktów.

Jeśli zamierzasz wprowadzić produkt czy usługę w ekosystem Twojego bloga to wiedz, że to najskuteczniejsza i najbardziej opłacalna forma zarabiania, jaka jest dostępna.

Nie ważne czy jest to plik w formie filtru do Instagrama, e-book, lub realny przedmiot, którego jesteś producentem czy pośrednikiem – to zdecydowanie najlepsza forma zarabiania.

2. Sprzedaż usług.

Jeśli zamierzasz sprzedawać swoje usługi, powinieneś prowadzić bloga, który promuje Ciebie jako eksperta, dzięki profesjonalnym wpisom, wiedzy, aktualności informacji. Rozpoczynając tę formę działalności, warto zaznajomić się z algorytmem EAT, który zakłada w swojej nazwie ekspertyzy, autorytet, rzeczowość.

3. Współpraca / artykuły sponsorowane.

Jest to najstarsza forma współpracy z blogerami, celem promocji produktów i usług firm trzecich. Współpraca może być wielomiesięczna lub z określoną liczbą artykułów + promowanie ich w mediach społecznościowych.

4. Linki afiliacyjne.

W telegraficznym skrócie działają tak. Po zapisaniu się do programu afiliacyjnego otrzymujesz konkretny link produktu, który umieszczasz w artykule na blogu. Na podstawie ilości sprzedanych produktów z tego konkretnego linku, otrzymujesz odpowiednio wynagrodzenie.

5. Sprzedaż miejsca reklamowego.

Możesz również sprzedawać miejsca reklamowe na Twojej stronie poprzez odpowiednie wtyczki. Wynagrodzenie zależy wyłącznie od ceny, której oczekujesz.

6. Reklamy Google Ads.

Twój blog może być skonfigurowany pod wyświetlanie się reklam z Google Ads, które pojawiają się na podstronach, artykułach. Kliknięcia w reklamy powodują zysk.

Krok 11. Zadbaj o pozycjonowanie.

Pozycjonowanie bloga to nieustanny proces jego prowadzenia. Wymaga od Ciebie strategii. Możesz zrobić to na wiele sposobów. Najważniejsze jednak jest to, abyś działał konsekwentnie i nie bał się eksperymentów.

Główne działania promocyjne będą dzielić się na dwie główne dziedziny:

Marketing internetowy

  • Social Media – umieszczanie wpisów na swoim fanpage.
  • Reklama w Google i Facebook.
  • Email marketing.
  • Re-marketing.

Budowanie pozycji

  • Komentarze na blogach w Twojej niszy
  • Aktywność na forach powiązanych tematycznie
  • Wpisy gościnne
  • Tworzenie wizytówek

Możesz również tę usługę zlecić profesjonalistom.

Krok 12. Rozwijaj i zabezpieczaj.

Administracja bloga WordPress.

Jeżeli jesteś na bakier z technologią i potrzebujesz administracji w postaci okresowych backupów, aktualizacji, zabezpieczeń, instalacji motywów i wtyczek – nie martw się. Zapoznaj się z cennikiem administracji stron WordPress.

Wsparcie bloga WordPress.

Usługa stałej opieki specjalisty nad blogiem WordPress jest coraz częściej proponowana zarówno nowym, jak i doświadczonym Blogerom. Warto zapewnić sobie pomoc specjalisty (grafika, programisty, pozycjonera, copywritera), którzy wesprą Twój blog od strony merytorycznej, graficznej, bądź też nadadzą mu nową funkcjonalność.

Sprawdź również nasze wsparcie stron WordPress.

Ile czasu zajmuje założenie bloga WordPress?

Czas na stworzenie bloga na serwerze zależy od doświadczenia agencji interaktywnej czy freelancera. Sama instalacja zajmuje nie więcej niż 15 minut natomiast konfiguracja WordPress’a i jej weryfikacja trwa do 2 godzin (w zależności od czasu odpowiedzi serwera) + wgranie gotowego, prostego motywu. Przeważnie jednak jest to krócej. Dla amatora ta praca trwa do kilku dni i niema ona nic wspólnego z profesjonalizmem.

Ile kosztuje tworzenie bloga WordPress?

Koszt wdrożenia bloga zależy od sposobu wdrożenia, inspiracji, oczekiwań, funkcjonalności, rodzaju motywu. Są to kwoty od 0 zł (gdy zrobisz to sam) do 10 000 zł. Zobacz, jak przebiega tworzenie bloga WordPress w naszym wykonaniu oraz jak wycenia się strony internetowe w tym roku. 

Jak założyć swojego bloga na WordPress – podsumowanie.

Już wiesz, że to jak założyć bloga WordPress jest relatywnie prostym zadaniem. Natomiast prowadzenie go to trudna, mozolna, wielopłaszczyznowa praca. Blog jest inwestycją  długofalową, której zamierzony efekt jest zależny od strategii, modeli biznesowych, celów, które podejmiesz. Najważniejsze jest jednak to, aby dawał on Tobie satysfakcję, poczucie wolności, spełnienia, niezależności i możliwości rozwoju. Ze względu na wiele sposobów jego monetyzacji, prowadzenie i tworzenie bloga WordPress stało się swoistą pełnoetatową pracą, pomysłem na biznes, koniem napędowym dla nowych marek.

+48 727 677 100