E-commerce jak zacząć

E-commerce jak zacząć?

przez Piotr

Aktualizacja

E-commerce jak zacząć? Każdy z nas pragnie być szefem dla siebie samego. Początek w biznesie na rynku e-commerce to ekscytujące przedsięwzięcie. Jeśli uważasz, że masz żyłkę handlowca, mentalność skrojoną na sukces swojego projektu, nie boisz się wyzwań i nowych technologii to e-commerce może być dla Ciebie doskonałym pomysłem na biznes.

Nie podlega wątpliwości fakt, że e-commerce rośnie w bardzo szybkim tempie. Jednak zauważamy wiele e-biznesów, które nie uzyskują odpowiedniego zainteresowania swoimi usługami czy produktami. Wykorzystaj ten artykuł jako kierunek, który należy obrać do prowadzenia sklepu internetowego czy strony z usługami we właściwy sposób. Pamiętaj – zawsze dbaj o bezpieczeństwo swoje i swoich użytkowników, o płynność finansową i bądź głodny wyzwań.

Spis treści:
  1. 1 E-commerce – definicja.
  2. 2 Czy jest za późno, aby zacząć biznes w e-handlu?
  3. 3 Dlaczego warto zacząć w e-commerce?
    1. 3.1 E-commerce jest prostszy niż kiedykolwiek.
    2. 3.2 E-commerce jest tańszy niż kiedykolwiek.
    3. 3.3 Wiedza o e-commerce jest nieograniczona.
    4. 3.4 Internet daje zasięg, którego tradycyjny handel Tobie nie zapewni.
    5. 3.5 Klienci są bardziej otwarci.
    6. 3.6 Istnieją niewykorzystane grupy docelowe.
    7. 3.7 Płatności są szybsze i bardziej bezpieczne.
    8. 3.8 Dostawa jest szybsza i prostsza.
  4. 4 E-commerce jak zacząć – krok po kroku?
    1. 4.1 1. Zadbaj o nastawienie.
    2. 4.2 2. Wybierz pomysł na biznes.
    3. 4.3 3. Zrób mapę myśli.
    4. 4.4 4. Rozpoznaj rynek.
      1. 4.4.1 4.1 Rozpoznanie branży.
      2. 4.4.2 4.2 Potencjał produktów lub usług.
      3. 4.4.3 4.3. Ocena dystrybutorów, producentów, hurtowni.
    5. 4.5 5. Zbadaj modele biznesowe.
    6. 4.6 6. Przemyśl zakup towarów i dystrybucje usług.
    7. 4.7 7. Zadbaj o sposób dostawy.
      1. 4.7.1 7.1. Analiza dostawców.
      2. 4.7.2 7.2. Prowizja za płatności elektroniczne.
    8. 4.8 8. Zweryfikuj asortyment na platformach handlowych.
    9. 4.9 9. Analizuj trendy sprzedażowe w e-commerce.
    10. 4.10 10. Wyszukaj grupy docelowe w Social Media.
    11. 4.11 11. Zrób dobry biznesplan.
    12. 4.12 12. Wybór strategii.
    13. 4.13 13. Wybierz platformę e-commerce.
    14. 4.14 14. Wybierz budżet na rozpoczęcie e-commerce.
      1. 4.14.1 1. Mały budżet w e-commerce.
      2. 4.14.2 2. Duży budżet w e-commerce.
    15. 4.15 15. Wymyśl doskonałą nazwę.
    16. 4.16 16. Załóż działalność gospodarczą.
  5. 5 Jaki sklep internetowy wybrać?
    1. 5.1 Sklep WooCommerce.
    2. 5.2 Zaplanuj projekt sklepu internetowego.
      1. 5.2.1 Na co zwracać uwagę podczas przygotowywania briefu?
    3. 5.3 Ile kosztuje sklep internetowy?
    4. 5.4 Zadbaj o prywatność.
    5. 5.5 Zapewnij sobie spokój.
    6. 5.6 Automatyzuj procesy.
    7. 5.7 Nowe technologie — blockchain w e-commerce.
  6. 6 Jak zacząć marketing w e-commerce?
    1. 6.1 1. Pozycjonowanie e-commerce.
    2. 6.2 2. Promocja e-biznesu lokalne.
    3. 6.3 3. Optymalizacja stron e-commerce.
    4. 6.4 4. Pisanie bloga – zadbaj o marketing treści.
      1. 6.4.1 5. Media społecznościowe.
      2. 6.4.2 6. Kampanie reklamowe.
      3. 6.4.3 7. Kampanie mailingowe.
      4. 6.4.4 8. Konkursy i gratisy.
      5. 6.4.5 9. Monitorowanie e-commerce.
  7. 7 Podsumowanie – jak zacząć w e-commerce.

E-commerce definicja.

E-commerce w skrócie to handel elektroniczny w internecie, w którym odbywają się transakcje finansowe między dwoma podmiotami – kupującym i sprzedającym. Aby w pełni rozwinąć to pojęcie, przygotowałem dedykowany artykuł, w którym dowiesz się, co to jest e-commerce, czyli kompendium e-handlu.

Czy jest za późno, aby zacząć biznes w e-handlu?

Nie, nie jest za późno na otworzenie swojego biznesu w e-commerce. Warto wiedzieć, że coraz chętniej dokonuje się sprzedaży online, tak więc konsumenci są bardziej przyzwyczajeni do tej formy biznesu. Dlatego czy boisz się, czy zacząć w e-commerce powinieneś zrozumieć, że większość pracy została wykonana już za Ciebie, zrobili to Ci, którzy rozpoczęli swoje internetowe działalności niemalże dwie dekady temu, abyś mógł mieć lżej, prościej, szybciej i bezpieczniej przy zaczynaniu biznesu w handlu elektronicznym. Poniżej znajdziesz powody, które, mam nadzieję ,przekonają Cię do podjęcia decyzji.

Dlaczego warto zacząć w e-commerce?

E-commerce jest prostszy niż kiedykolwiek.

Jeszcze kilka lat temu posiadanie wiedzy programistycznej i graficznej było niezbędne do prowadzenia biznesu online. Dziś dodawanie nowych funkcjonalności czy layoutów w obrębie większości witryn odbywa się bez wcześniej wymaganej wiedzy. Analizowanie ruchu na stronie wymaga dziś wklejenia kilku linijek kodu. Za większość danych, które są kolekcjonowane, odpowiadają dedykowane oprogramowania, które pomagają w podejmowaniu decyzji biznesowych. Dostępnych narzędzi wspierających działalność w internecie jest cała masa (w wersji darmowej, freemium czy płatnej) – kiedyś nie można było o nich marzyć.

Dziś większość agencji interaktywnych pracuje zdalnie i kieruje swoje usługi do wszystkich. Programiści i graficy są dostępni w każdym zakątku świata. Nie potrzebujesz więc mieszkać w mieście, w którym znajdziesz odpowiednie osoby, które pomogą Ci w otworzeniu e-biznesu.

E-commerce jest tańszy niż kiedykolwiek.

Jeszcze niedawno, aby działać w e-commerce, trzeba było posiadać wyspecjalizowaną grupę specjalistów, którzy opiekowali się projektem dedykowanym jednej firmie. Nie dość, że zależności były bardzo silne, a uwolnienie się od nich graniczyło z cudem, to comiesięczne opłaty za specjalistów z tej branży (których nawiasem mówiąc, było tyle, co kot napłakał) były ogromne. I niewiele firm mogło sobie pozwolić na ten luksus. Dziś jest inaczej – taniej. Dziś dzięki oprogramowaniom open sorce lub SaaS można założyć w pełni funkcjonalny sklep w kilka tygodni, a nie lat. Ilość specjalistów w obydwu platformach e-commerce stale rośnie. Dzięki temu usługi programistyczno-graficzne są tańsze i dostępne już nie tylko dla firm, a nawet dla osób.

Dlatego tendencja powstawania nowych form biznesu online stale rośnie dzięki dostępności tej technologii dla mas.

Wiedza o e-commerce jest nieograniczona.

Wiedza o e-commerce jest dostępna od ręki dzięki internetowi i jego społeczności. Kiedyś była to wiedza tajemna wykorzystywana przez praktyków, którzy chronili jej, jak i swoje umiejętności przed konkurencją. 

Obecnie każdego dnia pojawiają się case study, gdzie możesz wyciągnąć wnioski zupełnie za darmo, kiedyś to było niewyobrażalne.

Dziś, gdy zaczniesz swój e-biznes, automatycznie podpięte będą skrypty do śledzenia ruchu na stronie. Dane, które Ci dostarczą od dnia pierwszego, będą pomagały Ci zrozumieć jak wygenerować wyższą konwersję, co brakuje na Twojej witrynie, jakich informacji szukają Twoi kontrahenci, co ich odstrasza, co powoduje przerwane sesje, gdzie Klienci się gubią na stronie, czego szukają i czego znaleźć nie mogą, gdzie znajdują się błędy w UX i UI, które należy jak najszybciej poprawić. Wszystkie te dane otrzymasz za darmo, wnioski będziesz wyciągać sam.

Możesz zdobywać wiedzę z kursów, korzystając np.: z Udemy czy YouTube. Możesz w przystępnej cenie lub zupełnie za darmo wykorzystać praktyczną wiedzę ekspertów w dziedzinach silnie powiązanych z e-commerce.

Nowa lub uaktualniona wiedza to mus w tak silnie technologicznie rozwijającym się miejscu, jakim jest internet. To od Twoich umiejętności i chęci rozwoju, poziomu wiedzy i determinacji zależy czy i jak Twój biznes będzie funkcjonował.

Internet daje zasięg, którego tradycyjny handel Tobie nie zapewni.

Internet jako miejsce, w którym e-commerce działa, stale się rozszerza. Daje możliwości przedstawienia swojej oferty w każdym zakątku świata. Biznes tradycyjny w takim wymiarze dedykowany jest tylko markom z ogromnym budżetem. 

Dziś bez posiadania magazynu ani filii możesz sprzedawać produkty czy świadczyć usługi komu zechcesz, bez wychodzenia z domu, a nawet bez posiadania firmy (możesz skorzystać z platform jak Useme). Możesz zacząć prowadzić sklep internetowy wewnątrz platformy sprzedażowej, która opiekuje się Twoim biznesem i generuje wewnątrz niego ruch. Przykładem są eBay, Esty czy Amazon. Jeszcze nigdy e-commerce nie był tak otwarty przed każdym z nas.

Klienci są bardziej otwarci.

Dawniej strach przed nowym, jakim były pierwsze sklepy internetowe, paraliżował potencjalnych kupców. Klienci w procesie zakupowym uciekali ze sklepu, jeżeli coś nie zadziałało. Strach przed nowymi technologiami, brak wiedzy funkcjonowania sklepu i brak standardów w ich powstawaniu wywoływało niechęć do zakupów w błyskawicznym tempie. 

Dziś przeciętna osoba dokonuje płatności drogą elektroniczną minimum 2 razy w tygodniu, a kupuje w internecie minimum raz w miesiącu. Obecnie nie dość, że Klienci rozumieją, jak przebiega cały proces zakupowy, to często informują właścicieli e-sklepów o błędach, problemach technicznych. Są bardziej otwarci. To również pomaga drugiej stronie.

Istnieją niewykorzystane grupy docelowe.

Warto zaznaczyć, że internet zasila według statista wynosi 4.9 miliarda z 7.9 miliarda osób. To oznacza, że 48% osób nie posiada żadnych opinii, preferencji i przywiązania do marek w internecie. To daje ogromną szansę na zaistnienie na światowym rynku i oznacza, że istnieje jeszcze niewyczerpana grupa docelowa, która może stać się potencjalnymi Klientami dla Twojego biznesu.

Płatności są szybsze i bardziej bezpieczne.

Niegdyś istniały płatności gotówkowe lub przelewy bankowe, które zmuszały Klientów do udania się do placówek Banków, aby móc zrealizować zakup. Pomyśl, jak to wpływało na konwersję. Dziś jest to abstrakcja. Każdy, kto posiada kartę kredytową, jest w stanie zakończyć transakcje, w każdym sklepie internetowym nie wychodząc z domu. Ba, nie trzeba nawet jej mieć, bo jest płatność przy odbiorze. 

Czas jest coraz bardziej cenny dla każdego z kupujących i sprzedających. Finalizacja zakupu na dzień dzisiejszy jest płynna, bezstresowa i niewymagająca podjęcia jakichkolwiek innych kroków.

Bezpieczeństwo zakupów jest priorytetem dla wszystkich, którzy uczestniczą w tym rynku. Dlatego firmy z branży Fintech oferujące technologie, aplikacje, dzięki którym dokonujemy zakupów, przeznaczają ogromne kwoty na zapewnienie bezpiecznych transakcji. Ciągłe aktualizacje, usuwanie luk w ich oprogramowaniu są na porządku dziennym. To zapewni Ci, jak i klientom poczucie bezpieczeństwa podczas kluczowego momentu sprzedaży.

Dostawa jest szybsza i prostsza.

Minęły już czasy, gdzie dostawa odbywała się dzięki poczcie polskiej, do której należało przyjść, wystać swoje i wreszcie wysłać komuś produkt. Dziś istnieje szereg możliwości zintegrowania sklepu z preferowanym przewoźnikiem, który automatycznie zostanie poinformowany o tym, że musi odebrać od Ciebie towar, automatyzując proces sprzedażowy. Co więcej, szanując czas Klientów, informuje ich, kiedy towar zostanie przekazany.

Klienci mają wybór, mają swoje preferencje, które w prosty sposób jesteś w stanie im zapewnić jednym kliknięciem, implementując usługi transportowe wielu dostawców jednocześnie na swoim e-sklepie.

Natomiast kiedy chcesz korzystać z dobrodziejstw dropshippingu, odpowiedzialność za transport czy logistykę przechodzi na producentów, których produkty oferujesz, uwalniając się tym samym od tego obowiązku.

E-commerce jak zacząć – krok po kroku?

Jeśli wiesz, co to jest e-commerce, wiedz, że rozpoczęcie biznesu w e-commerce to nie tylko wybór nazwy firmy i ustalenie metod płatności. To nie pozwoli Ci na zaistnienie na tym rynku. To nawet nie jest początek drogi.

Pierwsze kroki w e-commerce nie są proste. Proces rozpoczęcia działalności w internecie wymaga koncentracji w realizacji zamierzonego celu, który musi się odbyć w strategicznej formie. Należy dokonać odpowiednich kalkulacji, nabrać wiedzy i odpowiedzieć sobie na kilka trudnych pytań, które jasno sprecyzują projekt. Należy być uważnym, być głodnym nowych wyzwań i wciąż szukać rozwiązań, które utożsamią e-biznes z szeroko rozumianym sukcesem.

Poznaj, jak krok po kroku należy przygotować się do rozpoczęcia podróży w świecie elektronicznego handlu.

1. Zadbaj o nastawienie.

Prowadzenie e-biznesu wymaga wielu wyrzeczeń, poszerzania swoich horyzontów, ciągłego kształcenia, konsekwencji w realizacji zadań, ciągłej pracy, analizy konkurencji, branży, trendów, potrzeb Klientów. Musisz mieć pewność, że to nie jednorazowa praca a ciągły proces. Każda podjęta decyzja będzie wpływała na całokształt Twojej pracy. Bądź odpowiedzialny.

2. Wybierz pomysł na biznes.

Dobry pomysł zaczyna się od poszukiwania niszy, w której czujesz się najpewniej. Jeśli masz wiedzę odnośnie jej funkcjonowania i możesz wykorzystać sprawdzone praktyki stosowane przez innych przedsiębiorców, nie wahaj się. Musisz rozpocząć od przeanalizowania branży i dostarczyć sobie odpowiedzi na dwa podstawowe pytania: czy branża nie jest zbyt konkurencyjna i czy popyt jest wystarczająco wysoki, aby mógł generować zyski. Musisz również dowiedzieć się:

  • Jak Twoja przyszła konkurencja dociera do Klientów?
  • Co przemawia do Ciebie w ich witrynach?
  • Jaki mają model biznesowy?

Warto odpowiedzieć sobie również na pytania:

  • Czy zlecisz stronę internetową, czy wykonasz ją sememu?
  • Czy produkty, które oferujesz, są cyfrowe czy fizyczne – i jak będziesz je magazynował czy przetrzymywał?
  • Czy wysyłką zajmiesz się sam, czy będziesz potrzebował pomocy?
  • Czy będzie to rodzaj sprzedaży w klasycznej, czy w subskrypcyjnej formie?
  • Cy będziesz świadczył wyłącznie usługi – jeśli tak, to czym się będą wyróżniać?
  • Jaki zasięg działalności planujesz – lokalny, ogólnopolski czy globalny?

Poszukuj i miej wiele pomysłów na rozpoczęcie działalności, nie ograniczaj się. Aby znaleźć swoje miejsce w bardzo konkurencyjnym rynku, jakim jest e-commerce, przejdziesz niejedną burzę mózgów, aby podjąć właściwą decyzję.

Jeśli jesteś już ekspertem w jakiejś dziedzinie – wykorzystaj to. Jeśli masz pasję, spróbuj przekazać ją w komercyjnej formie. Jeśli lubisz pisać, stwórz bloga, który ustabilizuję Twoją pozycję w danej niszy i będzie motorem napędowym Twojego biznesu. Nie wahaj się użyć swoich zdolności.

Ale czym właściwie jest nisza? Dla jednych to branża, np.: z zabawkami, dla drugich to ludzie, którzy chcą kupować konkretne produkty. Potraktuj to jako jedno. Jednak zawsze stawiaj ludzi przed produktami czy usługami. W tym procesie obowiązkowo wykorzystaj Google Planner do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy szukają odpowiedzi w obrębie wybranej niszy w wyszukiwarce Google. Jest to prawdopodobnie najtańsze narzędzie i zarazem najbardziej wiarygodne. Da Ci ono wiedzę odnośnie tego, jak rozpisać stronę, w której znajdą odpowiedzi na zapytania osób, z którymi chcesz nawiązać relacje biznesowe. Następnie najpełniej poznaj docelową – jej potrzeby, gust, styl, problemy, mentalność, przyzwyczajenia itd.

3. Zrób mapę myśli.

Najważniejszym etapem w rozpoczęciu biznesu w e-commerce jest mapa myśli. Im bardziej szczegółowa, tym lepiej. Na jej podstawie powstanie kierunek, w którym każde dojrzałe przedsiębiorstwo konsekwentnie realizuje swoje założenia. Tu nadajesz stronie kontekst, przedstawiasz jej jasny cel. Poznaj 4 procesy w e-biznesie, który skutecznie realizuje wyznaczone cele na podstawie skrupulatnie przygotowanej mapy myśli.

  1. Reasearch poznawczy: sprawdzone informacje to najcenniejsza waluta na każdym e-rynku. Zdobycie ich oraz proces ich przetwarzania to kluczowy etap. Wnioski, które wyklarują się na jego podstawie, decydują czy biznes będzie opłacalny, realny do wykonania, Jeśli tak, to, jak będzie wyglądał i czym będzie się wyróżniał na tle konkurencji. Im więcej wiedzy pozyskasz przed rozpoczęciem swojego biznesu, tym mniej błędów popełnisz, a tym samym mniej czasu i pieniędzy stracisz podczas jego realizacji.
  2. Zadania na przyszłość: Musisz jasno określić, co będziesz robić i kiedy, kiedy skończysz jeden etap, a kiedy zaczniesz drugi. Oczywiście na początku drogi nie jest to realne. Jednak po jakimś czasie będziesz mógł jasno precyzować swoje kolejne kroki w rozbudowywaniu strony lub pozyskiwaniu Klientów w innych kanałach czy szerszym wymiarze. Dzięki mapie myśli będziesz wiedział, gdzie są ogniska niewykonanych zadań, gdzie należy i co należy wykonać, co ma swój priorytet, a co może poczekać. Dodatkowo motorem napędowym w tym punkcie jest konkurencja, która również się rozwija i należy ją śledzić.
  3. Kroki milowe: Dojrzały biznes jest procesem. Zaplanowane etapy rozwoju to obowiązek każdego przedsiębiorcy. Należy poznać i realizować procesy, które wpływają na osiągnięcie zamierzonych efektów. To mrówcza i konsekwentna praca, na którą warto się przygotować.
  4. Zdolność do zmian: Im bardziej precyzyjna mapa myśli, tym mniejsza możliwość na pomyłki. Jednak z naszego doświadczenia wynika, że nie ma idealnego wzorca. I mimo dekady w tworzeniu e-biznesów, należy być przygotowanym na podjęcie zmian w koncepcji, zmian w strukturze strony – przemyślenia tego na nowo. Każdy popełnia błędy, problem powstaje, gdy oszukujemy siebie lub gdy nie jesteśmy elastyczni w ich korygowaniu.

4. Rozpoznaj rynek.

Teraz na podstawie mapy myśli należy sprecyzować, kto jest Twoją konkurencją, jakie produkty mają największy potencjał.

4.1 Rozpoznanie branży.

Kluczem do poznania rynku jest poznanie swojego sąsiedztwa. Należy sprawdzić, jak się ono prezentuje, jakie wartości przedstawia, jak zbudowane są jego witryny, czego im brakuje i gdzie możesz wypełnić lukę lub wyróżnić się na ich tle.

Warto wiedzieć, że ilość i jakość konkurencji wyceniają branże, dlatego powinieneś nauczyć się, jak najwięcej od nich z i z ich historii jak zmieniały się ich standardy, kolory, branding, struktury. Sprawdź krok po kroku, co zostało wykonane – wiedz, ze ich zmiany wynikały z ich analiz, które wykonali wcześniej. Jeśli zmiany się utrzymują, oznacza, że są właściwe i należy je brać jako wzór.

Czego powinieneś się nauczyć?

  • Dowiedz się, kto jest Twoją konkurencją.
  • Określ, kto jest na szczycie niszy.
  • Poznaj największego gracza, który posiada w swojej ofercie tylko niektóre produkty / usługi.
  • Oceń swoją konkurencję, zobacz, jakie elementy Ci się podobają, a jakie uważasz za zbędne.
  • Sprawdź, gdzie pozyskują swoich Klientów.
  • Sprawdź, na jakie frazy się pozycjonują.
  • Zobacz czy dbają o zapytania na słowa powiązane z ich brandem.
  • Sprawdź, gdzie się linkują, gdzie i jak często są wspominani na innych stronach.
  • Przeanalizuj i wyceń ich sposób pozyskiwania linków do strony.
  • Porównaj ich sposób opisywania usług, zobacz ich strategię w content marketingu.
  • Zobacz, co możesz wykorzystać w ich strategiach pozyskiwania Klientów.

Brzmi to trochę jak działania służb specjalnych – i tak po części jest. Internet to ogromna  baza wiedzy, z której należy czerpać garściami. Ważne jest to, że nie możesz działać na zasadzie: kopiuj, wklej. Musisz robić to lepiej, nadać swojemu e-commerce`owi styl, który wyróżnia go od innych i na starcie będzie od innych lepszy. Powinieneś czerpać wiedzę, którą wykorzystasz jako przewagę, a zarazem pomoc przy rozpoczęciu swojego biznesu w e-handlu.

4.2 Potencjał produktów lub usług.

Kolejną rzeczą jest ocena potencjału dóbr i zadbanie o to, aby one (produkty czy usługi) znalazły miejsce na Twojej stronie. Tutaj nie chodzi same dobra, a to i dlaczego właśnie one częściej wywołują w Klientach chęć dokonania zakupów czy nawiązania kontaktu, a dla konkurencji są kluczowe w utrzymaniu płynności finansowej. 

Jak to zrobić? 

W przypadku sklepów sprawa jest dość prosta – wystarczy sprawdzić najlepiej sprzedające się produkty. W przypadku stron usługowych warto sprawdzić menu górne – tam będą najistotniejsze usługi, jakie konkurencja oferuje. Na tym polu należy skoncentrować się na wytypowaniu tych z najlepszym potencjałem dla Twojego biznesu, czyli takich, które mają najwyższą popularność, są najczęściej polecane i najczęściej linkowane. Należy sprawdzić ich oceny i komentarze, następnie wyszukać te najbardziej wiarygodne i na tej podstawie wybrać swój wachlarz usług czy listę wyselekcjonowanych produktów. Dzięki tej wiedzy można stworzyć produkt lub zaoferować usługę, które będą pozbawione wad i finalnie wpłyną na realne zadowolenie Klientów.

4.3. Ocena dystrybutorów, producentów, hurtowni.

Dystrybutorzy, poza niektórymi usługami, są niezbędni w każdym rodzaju biznesu, który stworzysz. Należy poznać ich wady i zalety. Notuj jak najwięcej. Wybierz tego, który będzie pasował do twojego modelu biznesu i wyróżniał się szybkością w doręczeniu dostaw i elastycznością w relacjach biznesowych i zaopatrzeniu. Dowiedz się, czy mają swoich przewoźników, czy korzystają z usług firm trzecich. Jeśli zlecasz usługi czy produkty w dropshippingu, zwróć uwagę na sposoby dostaw, jakość w pakowaniu produktów i oczywiście ich finalny koszt.

5. Zbadaj modele biznesowe.

Istnieje wiele modeli biznesowych, w których można rozpocząć działalność. Ten, który wybierzesz, zależy od Twoich analiz wynikających z pomysłu na biznes. Oto najpopularniejsze z nich, które wskazują relacje biznesowe:

B2C: to model, w którym sprzedajesz osobie fizycznej swoje dobra. Zaletą jego jest to, że możesz mieć wiele marek w obrębie jednej witryny. Możesz w tym sektorze również świadczyć usługi.

B2B: w tym modelu swoje usługi lub produkty kierujesz do firm. Doskonałym przykładem może być np.: Amazon lub Alibaba.

Zobacz więcej rodzai e-commerce.

6. Przemyśl zakup towarów i dystrybucje usług.

Sposób dokonywania zakupu dóbr ma ogromny wpływ zarówno na ich cenę, jak i na ich wartość dodaną. Poznaj, jak możesz zakupić je:

Zakup detaliczny: Jest to częsta forma urozmaicająca oferty sklepu, gdzie różnorodność produktów ma znaczenie. Np.: gdy kupuje się kilka rozmiarów ubrań od jednego producenta, kilka rozmiarów butów od drugiego itd.

Hurt: gdy dokonujesz zakupu hurtowego, cena jednostkowa jest mniejsza niż w przypadku zakupu detalicznego. Gdy jesteś częstym kupującym w takiej formie, możesz liczyć na dodatkowe rabaty jako stały Klient.

Dropshipping: Można kupować również usługi w formie dropshippingu, gdzie pośredniczysz między Klientem a Usługodawcą – jest to coraz bardziej popularna forma obrotu usługami.

White Label: W przypadku zakupu towarów istniejących na rynku możesz obrandować je swoim logo, nadając im dodatkową wartość. 

Private Label: nawiązujesz kontakt z producentem, który wyprodukuje Ci produkt zgodny z Twoją specyfikacją. Będzie on dedykowany wyłącznie Twojej firmie i tylko Tobie sprzedawany.

7. Zadbaj o sposób dostawy.

Istnieje kilka typów dostaw, które warto przeanalizować i dobrać do swojego biznesu. Oto one:

D2C (Direct-to-consumer): jest to najbardziej popularny sposób dostawy, w której odbywa się wysyłka bezpośredni do konsumenta z magazynu, który posiadasz.

Dropshipping: Jest to obecnie popularna, choć bardzo stara metoda wysyłki, która zakłada pominięcie magazynowania produktów w obrębie firmy. Produkty wysyłane są bezpośrednio od producentów, hurtowni, dystrybutorów do finalnego Klienta.

Chmura, serwer: W przypadku produktów cyfrowych, są one udostępniane na serwerach bądź w chmurach, które po zakupie są udostępnianie do ściągnięcia lub obejrzenia.

Subskrypcja: model ten najczęściej wykorzystywany jest przez firmy, które oferują sprzedaż zgodną z harmonogramem i planem subskrypcyjnym.

Fulfilment: jest to forma logistyki dla e-commerce koncentrującej się na pakowaniu i wysyłaniu produktów. Chodzi o zorganizowanie przez firmę trzecią całego lub części procesu realizacji zamówienia.

7.1. Analiza dostawców.

Tutaj wszystko zależy od specyfiki produktu, ale powinieneś wykonać dokładny reaserch. Możesz szukać dostawców wśród popularnych firm kurierskich, możesz też znaleźć partnera na giełdzie towarowej. Zdobądź wszystkie możliwe informacje na temat dostaw i odbiorów, ich rodzajów, terminu realizacji, godzin i dni, w których są wykonywane. Dowiedz się, do której godziny możesz przekazywać towary. Sprawdź rodzaje transportu i zorientuj się, czy istnieje możliwość śledzenia przesyłki. Dowiedz się, czy jest opcja wnoszenia, montażu, instalacji, czy są zwroty i jak wygląda procedura. Porównaj ceny również w zależności od rozmiaru czy wagi produktów. Warto sprawdzić, z jakich usług korzysta konkurencja. Dowiedz się, jakie są udogodnienia dla swoich przyszłych Klientów. Każdy szczegół może decydować o właściwym wyborze.

7.2. Prowizja za płatności elektroniczne.

Wadą e-commerce są płatności za prowizje. Każda z aplikacji finansowych pobiera odpowiednią kwotę lub posiada warunki w swoich umowach, które musisz spełnić, aby zacząć współpracę. Dlatego warto przeanalizować najbardziej popularne formy płatności w kraju, w którym będziesz przedstawiał swoją ofertę i dobrać płatności, które są najbardziej atrakcyjne cenowo dla Twojego biznesu, a zarazem dają największe poczucie bezpieczeństwa i zaufania dla Twoich Klientów. Pamiętaj – zawsze możesz negocjować warunki. 

8. Zweryfikuj asortyment na platformach handlowych.

To pożądany krok w branży e-commerce. Sprawdzasz popularne produkty z kategorii odpowiadającej Twojej niszy. W Polsce jest to Allegro, natomiast warto również  sprawdzać Alibabę, AliExpress, Amazon w celu weryfikacji potrzeb kupujących. Są to doskonałe narzędzia do  analizy trendów, pomagając biznesowi w momencie startu.

9. Analizuj trendy sprzedażowe w e-commerce.

Skoro jesteśmy przy trendach, powinieneś sprawdzić sezonowość produktu czy usługi na podstawie danych, które za darmo otrzymasz w Google. Wystarczy, że wejdziesz tutaj i wyszukasz interesujące Cię frazy, aby zrozumieć, dlaczego i kiedy dane dobra mają większą możliwość na sprzedaży w zależności od pory roku i regionu.

10. Wyszukaj grupy docelowe w Social Media.

Media społecznościowe są skarbnicą wiedzy. Twoim celem powinny być grupy, w których można znaleźć wiele ciekawych debat na temat produktów i usług, z których korzystano. Warto zadomowić się tam na stałe, sprawdzając, czego dotyczą dyskusje. Jak przedstawiane są problemy, jak dostrzegane są rozwiązania. Dzięki wiedzy, którą tu nabędziesz, wiesz, jak piszą i czego doświadczają Twoi przyszli Klienci. Wiesz, jakim językiem się posługują i czego oczekują od produktów, co wywołuje strach przed zakupem i na co liczą w relacjach biznesowych. Dzięki informacjom, które tu uzyskasz, możesz stworzyć doskonałą stronę FAQ, lepiej przygotować strony produktowe czy usługowe. Możesz przedstawiać swoją ofertę językiem korzyści, który trafia do przyszłych Klientów.

Dodatkowo wykorzystaj sekcje reklamową Facebooka, na podstawie której będziesz wiedział jakich zasięgów możesz się spodziewać na konkretną kategorię czy zainteresowanie – to przedstawi Ci wolumen przyszłych Klientów.

11. Zrób dobry biznesplan.

Mapa myśli ma charakter analityczno poznawczy. Kolejnym krokiem jest stworzenie szczegółowego planu, który zdobytą wiedzę przekształci w konkretne decyzje, które należy krok po kroku wykonywać. Biznesplan jest niezbędny, aby nie pogubić się w natłoku obowiązków, które czekają przez każdym, kto rozpoczął biznes w e-commerce. Plan traktuj jak drogowskaz, dzięki któremu nie pogubisz się w realizacji konkretnych zadań w konkretnym przedziale czasowym. Jest to kalkulacja czasu pracy i finansów, które wydasz na rozpoczęcie swojej działalności.

Jakie informacje powinien zawierać biznesplan?

  • Czym będzie Twój biznes.
  • Jaki jest model biznesowy.
  • Co będziesz oferować.
  • Jak będziesz zarabiał.
  • Czy lub kiedy będziesz potrzebował pracowników?
  • Czy możesz liczyć na dofinansowanie?

Na czym będzie się bazował Twój plan na biznes?

  • Analizie rynku.
  • Marketingu internetowym.
  • Doborze produktów i usług.
  • Planie finansowym.
  • Logistyce.

12. Wybór strategii.

Każdy przedsiębiorca musi mieć dobrane strategie będące wynikiem analiz specyfiki branży i możliwości, które jest w stanie wykorzystać, aby móc skutecznie prowadzić swój biznes. Oto najważniejsze z nich: 

Mapa tematów: Plan tworzenia i dystrybucji treści jest kluczowym elementem w rozpoczęciu biznesu w internecie. Musisz mieć jasną wizję odnośnie sposobu przedstawienia treści, rodzajów i typów artykułów wzmacniających pozycję strony i tym samym dających poczucie wiarygodności. Obowiązkowe jest umiejętne rozpisanie usług czy opisów produktów, które sprzedajesz, aby zarabiały oraz stworzenie mapy tematów / artykułów / usług, które znajdą się w obrębie Twojej witryny, wypełnią wszystkie tematy powiązane z niszą, którą wybrałeś. Strategia marketingu treści będzie opierała się na wolumenach słów kluczowych, z zaznaczeniem trudności opartej na konkurencyjności frazy. Im więcej treści, tym większa wiarygodność i zarazem wyższa pozycja w wyszukiwarce. W tym procesie również warto użyć Google Keyword Planner.

Pro Tip: Jeśli nie wiesz jeszcze, jak szukać mapy tematów – sprawdź konkurencje, ona już wykonała kawał dobrej roboty za Ciebie. Sprawdź jej artykuły – zobacz, które cieszą się popularnością, sprawdź sitemapy – zobacz, jak często publikują nowe artykuły.

Pozyskiwanie back linków: strategia w pozyskiwaniu linków kierujących do Twojego e-commerce jest równie ważna. Linki możesz pozyskiwać samodzielnie, jak również możesz zlecić to drugiej osobie czy agencji. Warto mieć na uwadze fakt, iż lepiej pozyskiwać kilka jakościowych linków (miesięcznie czy rocznie) – które przynoszą konwertujący ruch pochodzący ze stron o ugruntowanej pozycji powiązanych tematycznie niż setki linków bez wartości. Na tym etapie podejmiesz się suchej kalkulacji wartości Twojego czasu przez skuteczność pozyskiwania back linków przez ceny za usługę back linkowania i koszty artykułów sponsorowanych. Ważna jest ilość linków, które  pomogą Ci znaleźć się w pierwszej 3 czy 10 w wyszukiwarce na dane zapytania.  Pomoże Ci w tym Ahrefs lub darmowy Ubersuggest.

Pozyskanie Klientów:  O ile już posiądziesz wiedzę na temat tego, jak przekierować ruch do strony, to teraz następuje etap, w którym zmieniasz odwiedzających w Klientów. Dobranie strategii w pozyskaniu Klientów i umiejętne przekierowanie Ich do stron sprzedażowych wymaga praktyki, kreatywności, wykorzystania dobrych praktyk w UX i UI, badań zachowań, testowania – to wszystko odbędzie się na podstawie analiz na żywym organizmie. Do tego niezbędny będzie Google Analytics i HotJar. Tutaj będziesz mierzył współczynnik konwersji, dbając o to, aby Twój biznes był bardziej opłacalnym przedsięwzięciem.

Marketing w Social Media: budowanie e-commerce wymaga zaznaczenia swojego charakteru nie tylko w obrębie witryny. Aktywność powinna odbywać się we wszystkich możliwych kanałach sprzedażowych. Obowiązkowo należy skupić się na mediach społecznościowych. 

Czy wszystkie należy prowadzić – nie. Powinno się obsługiwać tylko te, które mogą pozyskać Klientów i budować żywe społeczeństwo wokół marki. To ile należałoby zrobić w pierwszych fazach powstawania e-biznesu, zależy już od rodzaju branży i budżetu.

Kampanie reklamowe: uważane są drogą na skróty – i tak jest, ale w najlepszym znaczeniu tego słowa. Marketing oparty na CPC (post per click) zarówno w wyszukiwarce Google, jak i sieciach społecznościowych pozwala na szybszą analizę i reakcję w dokonaniu dużych zmian lub liftów w kwestii wizualnej i funkcjonalnej witryny, wynikających z analiz zachowań potencjalnego Klienta. Nie musisz czekać miesiącami na pierwszego Kontrahenta, możesz go pozyskać od razu. Wiedz, że w e-commerce, jak i każdym innym biznesie czas to pieniądz.

13. Wybierz platformę e-commerce.

Następnym krokiem, który należy wykonać, jest wybór platformy e-commerce. Jest ich kilka do rozważenia. Wszystko zależy od funduszy i poczucia wolności, którego oczekujesz w prowadzeniu biznesu.

Czym jest platforma e-commerce? To oprogramowanie, które pozwala na dokonywanie transakcji płatniczych w obrębie witryny wraz ze wszystkimi standardowymi rozwiązaniami dla sklepów internetowych. Oto one:

  1. Platforma subskrypcyjna jest to jedna z rosnących platform, w których płaci się za każdy miesiąc jej używania. Jest to dzierżawa usługi, w której możesz stworzyć swój e-biznes. Jej podstawową wadą jest to, że nigdy nie staniesz się właścicielem biznesu. Kiedy przestaniesz płacić, biznes znika. Jesteś więc uzależniony od tego, w którą stronę pójdzie rozwój platformy, na który wpływu nie masz. Nie możesz również sprzedawać wszystkiego, czego, chcesz, gdyż ma ona ograniczenia co do konkretnego asortymentu. Do zalet zalicza się to, że w pełni wspiera biznes pod względem bezpieczeństwa i utrzymania, aby mógł sprawnie funkcjonować.
  2. Platforma otwarta – to najpopularniejszy wybór wśród większości przedsiębiorców. Wyróżnia się tym, że wszystko, co w niej będzie, będzie Twoje. Będziesz mógł wpływać na jej rozwój, jej modyfikacje, jej wygląd bez jakichkolwiek obostrzeń. To, co stworzysz, będzie Twoje. Taka zaleta wiąże się z odpowiedzialnością za cały projekt, co paradoksalnie można nazwać wadą. Do platform, które są najbardziej popularne w sklepach internetowych należą WooCommerce, Magento, PrestaShop. Rozwój platform opartych na open sorce jest dynamiczny. Liczba developerów, która je wspiera, jest ogromna, co powoduje, iż możesz wybierać wykonawców z niemalże każdego miasta w Polsce i na świecie. 
  3. Platforma dedykowana wyróżnia się tym, że jest szyta na miarę od podstaw pod Twoje wytyczne. Wykorzystuje dowolne technologie i posiada dedykowane funkcjonalności kierowane pod Twój biznes. Zalety: same, wady: cena nieporównywalna do jakiejkolwiek z powyższych.

Pierwsze dwa są w zasięgu każdego biznesu, ostatni jest kierowany dla osób lub firm z dużym portfelem. 70% sklepów internetowych opiera się na pierwszych dwóch platformach, które w 99% spełniają wymagania przedsiębiorców. Warto przeanalizować wszystkie rozwiązania. Wybór należy do Ciebie.

14. Wybierz budżet na rozpoczęcie e-commerce.

Istnieją teraz dwie drogi, wszystko zależy od tego, co już przygotowałeś dla swojego przyszłego e-commerce i jak możesz go zabezpieczyć finansowo i czasowo. Początki nigdy nie są proste. Wszystko jednak zależy od startu, na który się zdecydujesz. 

Pro Tip: Istnieje opcja wykorzystywana w Polsce, dzięki której nie musisz zakładać firmy, by prowadzić działalność zarobkową. Obecnie (2024 r.) możesz prowadzić działalność niezarejestrowaną, która nie może przekroczyć zysku w wysokości 1505 zł miesięcznie. Haczykiem jest to, że nie mogłeś w okresie ostatnich pięciu lat prowadzić działalność zarejestrowaną

Bezpieczny start.

1. Mały budżet w e-commerce.

Naturalną rzeczą jest zabezpieczyć swój start. Dlatego, jeśli masz pracę – nie rezygnuj z niej, ale potraktuj ją jako zabezpieczenie finansowe – tak robi większość osób. Jeśli chcesz korzystać z dotacji z urzędu pracy, poczekaj ze sporządzeniem wniosku do momentu, aż zaczniesz przyciągać ruch na witrynie.

Każdy nowy biznes w internecie wymaga czasu, aby zaistnieć w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dodatkowo wiedz, że w 2022 roku Google ma problem z indeksowaniem nowych stron. Cały proces pojawienia się w Google będzie trwał od 3 miesięcy do roku i nikt nie zagwarantuje Ci tego, że znajdziesz się w pierwszej dziesiątce w Google.

Warto zatem rozpocząć działania dla swojego e-commerce przed rozpoczęciem działalności, która generuje koszty związane z utrzymaniem księgowej, ubezpieczeń, domeny, hostingu, certyfikatów SSL itd.

Jak to zrobić?

Należy jak najszybciej rozpisywać mapę tematów, o której pisałem wyżej. Przygotowywać dodatkowe materiały (zdjęcia, filmy), które niewątpliwie wzbogacą jej wizualizację. 

W zależności od niszy, którą wybierzesz, ilość artykułów powinna być większa niż 30 w przypadku mało konkurencyjnych branż lub zbliżona do 100 w przypadku dużej konkurencji w zasięgu ogólnopolskim. W przypadku zasięgu lokalnego 30 dedykowanych artykułów kierujących na rejon prowadzenia działalności powinno w zupełności wystarczyć. To jest absolutne minimum na start. 

Artykuły powinny wyczerpywać temat. Nie ma standardów co do ich długości. Jednak istnieją udokumentowane badania, które wskazują, że post powyżej 1500 słów pozycjonuje się szybciej i zdobywa wyższe pozycje niż jego krótsze odpowiedniki. 

Kolejnym punktem, który trzeba wykonać, jest opisanie usług i produktów, które oferujesz.

Musisz sobie zadać pytanie – kiedy taką ilość treści uzyskam?

Zadbaj o oryginalności treści, brak kanibalizacji słów kluczowych czy zapytań. Stwórz model linkowania wewnętrznego, nadaj wagę poszczególnym artykułom / usługom / produktom –  i na tej podstawie zaplanuj linkowanie wewnętrzne.

Kiedy to wszystko będziesz miał już gotowe, przejdź do następnego kroku.

2. Duży budżet w e-commerce.

W tej opcji zakładam, iż posiadasz swoją działalność lub jesteś w stanie zapewnić nowemu biznesowi wsparcie finansowe, które w 100% zapewni mu szybszy start, oszczędzając Twój czas. Wszystko, co powyższe możesz zlecić profesjonalnym copywriterom, którzy mają umiejętności co do generowania treści nie tylko w logicznej, poprawnej formie stylistycznej, ale również często sami łączą wszystkie zlecone artykuły w logiczną całość opartą na kontekście – mają bogatą wiedzę odnośnie SEO. Tym sposobem zaoszczędzisz sobie dużo czasu, który możesz poświęcić na kolejny punkt. 

Możesz również wykorzystać poniższą formę szybszego testowania branży czy targetowania niszy drogą reklamowo – marketingową. Jest to częsty wybór tych, którzy w obrębie jednego biznesu, chcą sprawdzić wiele nisz jednocześnie, posiadając kilka projektów z różnym asortymentem. Przeważnie odbywa się to na zasadach dropshipping.3. Szybkie realizacje.

Ten, kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana. Jeśli chcesz podjąć ryzyko i uruchomić swój pomysł od razu, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wprowadzić swój plan w życie. Poza bieżącymi opłatami potrzebny Ci będzie do tego duży budżet przeznaczony na działania wyłącznie reklamowe i marketingowe. Dzięki nim będziesz mógł testować swoje dotychczasowe prognozy, przemyślenia, wyniki badań i na bieżąco je poprawiać, aby dość do satysfakcjonującego Ciebie poziomu.

Oczywiście Twój sklep internetowy musi wyróżniać się jakością sporządzonej treści czy profesjonalnej wizualizacji oferty. W bieżącym roku to absolutny mus.

15. Wymyśl doskonałą nazwę.

To jest jeden z najważniejszych etapów, gdyż obojętnie jakie strategie obierzesz, jakie zmiany w przyszłości nakreślisz, nazwa zostanie na zawsze. To właśnie nią będziesz budować w oczach i umysłach Klientów wiarygodną, rozpoznawalną markę. Zmiana jej w przyszłości może być bardzo kosztowna, nieopłacalna, a zarazem odsłoni Twoją niekompetencje w rozumieniu budowania profesjonalnego biznesu. Dlatego zastanów się i stwórz nazwę zapadającą w ucho, prostą w wymowie, zrozumiałą dla Twoich przyszłych odbiorców, krótką. Burza mózgów w tym etapie jest obowiązkowa. NIe twórz nic na siłę, nie korzystaj z generatorów. Pytaj innych, czy zapadnie im w pamięć.

ProTip: Kiedy wyselekcjonujesz już kilka nazw swojego przyszłego biznesu, następnym krokiem będzie dowiedzenie się, czy domeny, odpowiadające ich nazwą są dostępne do zakupu. Nie korzystaj z wyszukiwarek hostingów w celu odpowiedzenia sobie na to pytanie. Firma hostingowa może sprawdzać, co wpisujesz i przywłaszczając Twój pomysł. Sprawdzaj zawsze to w pasku przeglądarki.

Jeśli natomiast traktujesz nazwę swojej firmy jako niezależną od  e-commerce’ów, jakie będziesz prowadził, wybierz nazwę, która wskazuje, że jesteś firmą posiadającą wiele biznesów. Doskonałym przykładem są końcówki z odmianą słowa „grupa” np.: Alibaba Group.

Już w tym procesie powinieneś mieć zarys graficzny brandingu.

16. Załóż działalność gospodarczą.

W Polsce możesz zarejestrować działalność w następującej formie:

  • Indywidualna działalność w formie samozatrudnienia lub jednoosobowej działalności gospodarczej.
  • Spółka handlowa: kapitałowa (w tym akcyjna i z o.o) lub osobowa (jawna, komandytowa, partnerska, komandytowo-partnerska).

Zakładam, że chcesz założyć jednoosobową działalność gospodarczą. W Polsce założenie firmy nie jest długotrwałym procesem. Wystarczy udać się do urzędu miasta / gminy, pod który podlegasz. Następnie zostaniesz skierowany do miejsca, w którym są obsługiwane firmy. Tam zarejestrujesz działalność gospodarczą i wskażesz czym, będzie się Twoja działalność zajmowała – określisz to słownie.

Do kogo warto się udać przed składaniem wniosku?

Oczywiście sam możesz prowadzić księgowość – nic nie stoi na przeszkodzie. Jednak warto mieć już wybraną księgową, która cały ten proces i kolejne może Ci bardzo ułatwić, odciążając Ciebie od wielu innych obowiązków, które będziesz wykonywał.

Możesz też odbyć rozmowę z doradcą podatkowym, który rozwieje wiele Twoich wątpliwości.

Co będziesz musiał wykonać przed wizytą w urzędzie?

Stwórz listę kodów PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), które sklasyfikują Twoją działalność. Do wyboru będziesz miał kod główny i pozostałe. Masz prawo do ich kasowania i dodawania w każdej chwili po rozpoczęciu działalności.

Masz wątpliwości co do kodów PKD? Odwiedź stronę GUS i wypełnij formularz zgłoszeniowy. Otrzymasz odpowiedź zwrotną z poprawnymi kodami.

Określ, w jaki sposób będziesz się rozliczał (np.: zasady ogólne, ryczałt), na jakich stawkach podatkowych będziesz operować.

Jak wygląda procedura składania wniosku?

Przedstaw wszystkie informacje, wraz z nazwą firmy. Urząd skieruje Ciebie do ZUS, w którym masz się znaleźć w ciągu 7 dni, następnie powinieneś udać się do Urzędu Skarbowego. W tym dniu lub kolejnego dnia od złożenia wniosku otrzymasz NIP I REGON.

Jeśli będziesz oferował swoje produktu osobom / firmom poza Polską, musisz nabyć NIP unijny, który nada Ci urząd skarbowy, kiedy działalność zostanie założona. Jeśli Twój target mieści się wyłącznie w Polsce, nie musisz tego robić.

Kolejnym krokiem jest otworzenie konta bankowego, które będzie powiązane z Twoim biznesem.

Jak widzisz, cały proces nie jest skomplikowany, wymaga odrobiny cierpliwości i zdecydowanego działania w wykonywaniu kolejnych kroków. Przy dobrych wiatrach działalność otworzy się w ciągu 3 dni.

Jaki sklep internetowy wybrać?

Do wyboru masz kilka silników e-commerce, z którymi powinieneś się już zaznajomić. Jeśli zdecydowałeś się na open sorce, najbardziej popularną jest platforma WordPress + WooCommerce.

Sklep WooCommerce.

Co możesz na nim wykonać? Absolutnie wszystko, nie posiada on ograniczeń co do wyglądu ani funkcjonalności. Można go dowolnie modyfikować. Od momentu, kiedy go wybierzesz, stajesz się jego właścicielem. Po zakończeniu prac nad nim wiedz, że będzie on w 100% Twoim sklepem internetowym, za który nie będziesz płacił abonamentów ani innych dodatkowych kosztów za jego użytkowanie. Co możesz na nim stworzyć?

  • Sklep internetowy B2C.
  • Sklep internetowy B2B.
  • Serwis do kursów.
  • Platformę do e-handlu.
  • Sklep z rezerwacjami.
  • Sklep subskrypcyjny.

Dzięki popularności WordPress, na WooCommerce istnieje najwięcej sklepów internetowych na świecie. To najczęstszy wybór wśród nowych przedsiębiorców. Wyróżnia go intuicyjny panel zarządzania zamówieniami, dostawami, stanami magazynowymi i wiele, wiele więcej. Sprawdź nasz dedykowany artykuł o WooCommerce lub zleć sklep internetowy WooCommerce.

Zaplanuj projekt sklepu internetowego.

Jeśli już Twój biznes jest oficjalnie zarejestrowany, następnym krokiem jest wykonanie sklepu internetowego zgodne z briefem opartym o Twoje przemyślenia, stylem graficznym, który działa w danej branży i funkcjonalności, której oczekujesz. Oprawa graficzna, layout, funkcjonalność i zawartość powinna wynikać z przeprowadzonych dotychczas analiz.

Sklepy internetowe można wykonać za pomocą:

  • Gotowego motywu: który odgórnie jest pełen ograniczeń w rozwoju i wyglądzie, ale gdy czas realizacji ma być szybki, doskonale się do tego nadaje. Wykonywany jest również wtedy, gdy sprawdza się,  testuje się nisze.
  • Dedykowanego motywu: w którym Ty decydujesz co, ma być gdzie i czynnie uczestniczysz w procesie tworzenia. Świetnie nadają się do marek osobistych, dojrzałych biznesów, są skrojone na miarę, zoptymalizowane, bezpieczne, pozbawione większości zależności od firm trzecich. Wadą może być czas realizacji od 2 do 3 miesięcy.

Wybór rozwiązania zależy zarówno od potrzeb, jak i finansów. Jeśli szukasz sprawdzonego wykonawcy, zleć nam tworzenie sklepów internetowych w zarówno szybkiej, jak i profesjonalnej formule.

Na co zwracać uwagę podczas przygotowywania briefu?

1. Projekt graficzny UX + UI. 

Wybór graficznego stylu nie koniecznie będzie związany z tym, co Ty uważasz za ładne. Styl graficzny w biznesie to ten, który działa w branży. Mimo wszystko jest to kreatywny proces, gdzie łączy się sprawdzone praktyki dotyczące UI z nowoczesną formą UX i brandingiem, który sobie założyłeś. Sprawdź strony konkurencji i zauważ, jakie układy posiadają w kluczowych stronach tj.: stronie głównej, z listą produktów, produktu, koszyka, zamówienia. Zwróć uwagę na układy, miejsca elementów funkcjonalnych, kolory, czcionki, liczby podstron, proporcje zdjęć, występowanie elementów wideo. Podczas tego etapu odpowiedz sobie na kilka pytań o konkurencji:

  • Czy tworzy ona standardowe wizualizacje strony głównej?
  • Czy ich opisy angażują użytkownika, wskazując mu dodatkową wartość?
  • Czy wykorzystują swój brand?
  • Czy posiadają dodatkowe strony, które wizualizują ofertę jeszcze bardziej?
  • Czy używają materiałów wideo?
  • Czy przedstawiają zalety produktu, czy suche dane?
  • Czy przedstawiają sposób ich używania?
  • Czy są skupieni bardziej na wizualizacji produktu, czy jego opisie?

2. Wizualizacja produktu.

Dodanie produktu w którejkolwiek platformie jest proste. Czy wybierzesz WordPress + WooCommerce, czy cokolwiek innego wiedz, że będzie to czysta przyjemność.

Rzeczą do przemyślenia natomiast jest jego wizualizacja. To od niej zależy najwięcej, jeśli chodzi o rozpoczęcie procesu zarabiania.

Tutaj powinieneś zwrócić uwagę na to, jak konkurencja robiła to w przeszłości. Musisz poddać weryfikacji co działało, a co nie.

Zwróć uwagę na:

Layout: układ całej strony produktowej ma ogromne znaczenie i wiedz, że nie jest przypadkowy. Zobacz, co gdzie się pojawia. Jak są posegregowane sekcje, co zawierają. Jaka jest ich wizualizacja na komputerze i smartfonie.

Opis produktu: Sprawdź, czy opis jest długi i pełen konkretnych informacji, czy to tylko suche dane. Oblicz przeciętną długość treści oraz zwróć uwagę na sposób jej prezentacji. Zobacz, jakim językiem komunikuje się z odbiorcą.

Cena: Gdzie pojawią się informacja o cenie. W niektórych niszach pojawienie się jej od razu może zmniejszyć sprzedaż.

Zdjęcia: Jaka jest średnia liczba zdjęć? Zobacz czy zdjęcia występują w sliderze, czy kafli. Sprawdź, czy jest opcja przybliżania zdjęcia.

Komentarze: Czy dodane są opinie i oceny lub szersze wyselekcjonowane recenzje.

UpSell: sprawdź, czy i jak podwiązywane są produkty celem zwiększenia wartości koszyka.

Warianty produktów: Jeśli specyfika branży i sam produkt występuje w wielu wariantach, zobacz, jak zostało to zaimplementowane w konkurencji. Są dwa sposoby na przedstawienie wariantów, każdy z nich ma swoje wady i zalety, zarówno pod względem SEO i UX. Oto one:

  • Jeden produkt, w obrębie którego można zmieniać wariant, nie przechodząc do innej podstrony. Zaletą jest jeden opis, wadą może być promowanie produktu i ograniczenie wizualne produktów na liście produktów. Może (nie musi ) to wpłynąć na ograniczenie w promowaniu konkretnego wariantu.
  • Każdy wariant jest osobnym produktem. Zaletą jest posiadanie szerszej oferty na pierwszy rzut oka, możliwość promowania każdego wariantu osobno. Wadą jest powtarzający się opis, którego zmienną jest nazwa produktu. A więc może nastąpić duplikacja treści.

3. Wizualizacja listy produktów.

Listy produktów mogą się różnić w zależności od wyboru konkretnego Klienta, ale również od typów produktów, które zamierzasz posiadać. Zobacz, jak to robi konkurencja. Sprawdź, czy występuje w tym miejscu filtrowanie. Sprawdź, w którym miejscu się ono pojawia i w jaki sposób. Zobacz, jak filtry są posegregowane i jakie mają priorytety.

4. Wizualizacja koszyka i strony zamówienia.

Wykonasz analizy stron, w których dochodzi do transakcji u konkurencyjnych firm. Na co należy zwrócić tu uwagę? Oto lista pytań, na którą należy odpowiedzieć:

  • Czy posiadają dwie strony koszyk i zamówienie? Lub formę step by step.
  • Jaka jest kolejność pól do wypełnienia?
  • Ile średnio jest pól do wypełnienia?
  • Czy są dodatkowe formy?
  • Czy są opisane pola do wypełnienia?
  • Jakie formy płatności i wysyłek są użyte najczęściej i jakie mają pozycje?
  • Czy istnieją miejsca na kody rabatowe? Jeśli tak, to w którym miejscu.
  • Czy istnieją opcje dodawanie / kasowanie produktów?
  • Czy istnieją produkty powiązane – CrossSell? Jeśli tak, to gdzie są ich miejsca w obrębie strony i jak są dodawane do koszyka?
  • Czy są płatności subskrypcyjne?

Pamiętaj, że na tych stronach im mniej form do wypełnienia i krótszy proces realizacji transakcji, tym większa konwersja. Im lepiej dobrane produkty powiązane, tym większa wartość koszyka. 

5. Szybkość wczytywania.

Prędkość wczytywania jest kluczowa dla zwiększenia konwersji i niweluje próg wyjścia. Ten kierunek jest obecnie standardowym procesem w budowaniu sklepu, który wiele osób pomija podczas tworzenia briefu. Tu lśnią tylko dedykowane motywy, gdyż element w ich obrębie można optymalizować w przeciwieństwie do gotowych rozwiązań. Warto wiedzieć, że jest to czynnik rankingowy w Google. Jak sprawdzić, czy sklep został wykonany zgodnie ze sztuką?

Wystarczy potestować witrynę. Sprawdź gtmetrix.com i tools.pingdom.com/. Wykorzystaj rozszerzenia chrome – lighthouse w testuj incognito.

6. Bezpieczeństwo w sprzedaży.

W każdym biznesie bezpieczeństwo zarówno projektu e-commerce, jak i Klientów jest priorytetem. Obowiązkiem jest posiadanie certyfikatu SSL, aktualnych wersji rozszerzeń i całego systemu. Kierować się trzeba dobrymi praktykami jak długie / skomplikowane hasła, podwójne weryfikacje, zabezpieczenia antyspamowe, implementacje rozwiązań firm trzecich np.: Cloudflare.

Zadbaj o płatności sklepie internetowym.

Wybór płatności jest ważnym elementem z punktu widzenia zobowiązań – bo będziesz związany umową. Należy przeanalizować, jakie posiadają konkurenci oraz to, jakie są najbardziej popularne płatności w kraju, w którym będziesz sprzedawać. Kolejnym krokiem jest przeanalizowanie integracji ze sklepem. Możesz je otrzymać za darmo lub będziesz musiał dodatkowo je zakupić.

Warto poczytać o nich opinie, poradzić się niezależnych doświadczonych przedsiębiorców.

Do najbardziej znanych w Polsce metod płatności należą PayU, Przelewy24, Tpay, Blik.

Do najpopularniejszych płatności na świecie zaliczyć można: PayPal, Stripe, Sofort.

Pamiętaj również o możliwości dodania:

  • Odroczonych płatności jak PayPo, PayU Płace Później, Twista, Klarna.
  • Płatności za pobraniem lub subskrypcyjnych.

Czym mogą się różnić wybrane formy płatności?

Implementacja aplikacji: ważna jest jej jakość, utrzymanie, aktualizowanie i samo wsparcie. Nie wszystkie firmy fintech posiadają dedykowane rozwiązania pod każdą platformę sprzedażową e-commerce. Często współpracują z firmami trzecimi, które wykonują takie realizacje. Często też w przypadku słabej jakości tych rozwiązań, inne firmy w ramach dodatkowej opłaty rozwijają własne integracje.

Prowizje: Każda firma oferująca metody płatności pobiera prowizje. Ich wielkość jest różna. Może wynikać z oprocentowania na podstawie wartość transakcji, może też być stałą kwotą. Warto wiedzieć, że firmy te mogą posiadać warunki / klauzule przystąpienia do współpracy.

Pamiętaj: zawsze możesz negocjować warunki.

Przemyśl o opcjach wysyłki.

Wybór firm przewozowych jest zależny od przyzwyczajeń konsumentów. Każdy z przewoźników wycenia swoje usługi w zależności od wagi, rozmiaru, produktu, szybkości w dostarczeniu. Cenę również winduje gwarantowany czas realizacji, wykorzystania transportu międzynarodowego czy transportu produktów wielkogabarytowych. Do popularnych firm w tej branży w Polsce, jak i na świecie należą: UPS, DHL, DPD, InPost, GLS, FedEx.

Sprawdź rozszerzenia.

Czym są rozszerzenia e-commerce? To dodatki, które poza standardową funkcjonalnością wzbogacają sklep o nowe funkcjonalności. Dodatki te występują w wersjach płatnych i darmowych. Ich zastosowanie zależy od tego, czy konkurencja je zaimplementowała – a więc Klienci ich oczekują. Poszerzenia też mają usprawnić biznes, automatyzując w nim procesy zakupowe, sprzedażowe, komunikacyjne, księgowe, widoczności w wyszukiwarkach, promocji. 

Rozszerzenia, które wspomagają prowadzenie e-commerce:

  • Zwiększenie kontroli nad pozycjonowaniem i optymalizacją.
  • Automatyczna wysyłka kuponów rabatowych po dokonaniu płatności.
  • Newsletter zachęcający do otrzymania rabatów dla nowych Klientów.
  • Automatyczne drukowanie i wysyłka faktur.
  • Generowanie listów przewozowych.
  • Rozbudowany system wysyłek oparty na Twoich założeniach.
  • Uruchomienie czatu.
  • Integracja z Mediami Społecznościowymi.
  • Rozszerzenie dla wizualizacji produktu np.: 3D, AI, 360°, konfigurator.
  • Wielojęzyczność i wielo-walutowość.
  • Porzucone koszyki.
  • Integracje z hurtowniami, producentami celem automatyzacji wysyłki i zakupu produktów.
  • Importowanie i aktualizacje produktów i stanów magazynowych.

Rozszerzenia, które Klienci doceniają w Twoim e-commerce:

  • Dodanie produktów do ulubionych.
  • Udostępnianie produktu innym.
  • Zniżki dla stałych Klientów.
  • Programy lojalnościowe i afiliacyjne.
  • Negocjacji cen.
  • Zapisywania ustawień filtrów na stronach list produktów.
  • Karty podarunkowe.
  • Szybkie dodanie do koszyka i podgląd produktu.

Ile kosztuje sklep internetowy?

Sposób wykonania sklepu wpływa na jego wycenę. Warto się zastanowić czy ma być on wdrożony na podstawie gotowego motywu, czy ma być to motyw wykonany wyłącznie dla Ciebie zgodnie z inspiracjami w najlepszych praktykach.

Potrzeby decydują o koszcie projektu. Do najważniejszych czynników wpływających na wycenę sklepu internetowego poza formą wdrożenia należą:

  • Oprawa graficzna.
  • Funkcjonalność.
  • Dodatkowe integracje.
  • Niestandardowe rozwiązania.
  • Użyte technologie i poziom optymalizacji.

Sporządziliśmy dodatkowy artykuł o nazwie koszty założenia sklepu internetowego.

Zadbaj o prywatność.

Zapewnienie kupującym bezpieczeństwa w kwestii przetrzymywania i operowania danymi to mus w dzisiejszym e-commerce. Wymaga tego prawo. Napisanie szczegółowych informacji o sposobie pozyskiwania i przetwarzania danych to to, na co Klienci coraz częściej zwracają uwagę. Obowiązkowo rozpisz regulamin sklepu oraz polityki prywatności i zawsze dbaj o to, aby były aktualne. Dowiedz się więcej o prywatności w sklepie internetowym – obowiązkach i dobrych praktykach.

Zapewnij sobie spokój.

Krokiem wartym rozważenia jest zapewnienie sobie wsparcia po uruchomieniu sklepu. To decyzja, która może odciążyć Ciebie od obowiązków prowadzenia sklepu pod względem technicznym, jak i graficzno-programistycznym. Warto powierzyć to agencji interaktywnej lub freelancerowi, którzy wykonali Ci projekt. Dlaczego? Bo wiedzą o nim najwięcej, bo znają jego zalety, wady i miejsca na rozwój. Mianem sukcesu e-commerce jest prowadzenie go zgodnie z najlepszymi praktykami co do obsługi Klientów, bezpieczeństwa oprogramowania, integracji z wieloma kanałami sprzedaży i utrzymania w ryzach całej infrastruktury w najwyższej możliwej jakości.

Automatyzuj procesy.

Im szybciej zautomatyzujesz procesy wewnątrz całego Twojego systemu biznesowego, tym lepiej. Automatyzacja jest nieustannym wyzwaniem zarówno dla nowo powstałych firm i biznesów, które są od lat w e-commerce. Co warto zautomatyzować? Wszystko. Od sprzedaży, księgowości, wysyłek, zwrotów, zamówień, stanów magazynowych po czat boty czy integracje dwukierunkowe z sieciami społecznościowymi, czy hurtowniami. Im mniej czasu poświęcisz na zarządzenie biznesem, tym więcej będziesz go miał na jego rozwój.

Nowe technologie — blockchain w e-commerce.

Jest to technologia kierowana dla wszystkich. Pod względem finansowym nie każdy początkujący e-commerce może sobie na nią pozwolić. Na co pozwala blockchain w e-commerce? Na największą możliwą automatyzację procesów, najbardziej bezpieczną formę płatności i kontroli zamówień. To nie wszystko. Dowiedz się więcej, czym jest blockchain w e-commerce.

Jak zacząć marketing w e-commerce?

Promocja e-commerce nigdy nie jest darmowa. Błędnie nazywa się ją pozyskiwaniem ruchu płatnego i darmowego. Tutaj albo płacisz za ruch, wykorzystując kampanie reklamowe, albo poświęcasz swój czas na pozyskiwanie Klientów. Obydwie formy to koszt firmy. Żadna ze wspomnianych metod nie jest ani gorsza, ani lepsza. Mają one swoje oczywiste wady i zalety. Jednak są niezbędnym czynnikiem, który nadaje sens istnienia e-commerce.

Należy dobrać odpowiednią strategię, wykorzystując obydwie formy, aby się wzajemnie uzupełniały. Oto co możesz wykonać do promowania swojego biznesu:

1. Pozycjonowanie e-commerce.

Jest to jedna z najważniejszych metod na pozyskiwanie ruchu w obrębie witryny, która daje długotrwałe wyniki. W skrócie polega na pozyskiwaniu wartościowych linków do witryny od stron powiązanych tematycznie lub dużych portali w postaci artykułów sponsorowanych, artykułów gościnnych, tworzeniu zaplecza stron kierujących ruch celem pozyskania Klienta. Sprawdź ofertę.

2. Promocja e-biznesu lokalne.

Każdy e-biznes może promować się lokalnie zarówno drogą tradycyjną jak wykorzystanie banerów, ulotek czy uczestnictwie w akcjach promocyjnych kierowanych lokalnie, W zależności od lokalizacji i niszy jest opcją wartą uwagi. Promowanie lokalne w internecie warto wspierać za pomocą map Google, portali branżowych kierowane na miasta, czy posiadanie wizytówki w Google Moja Firma. Zaletami takiego sposobu w pozyskiwaniu odbiorców są:

  • Łatwiejsza forma dotarcia niż w zasięgach ogólnokrajowych czy światowych.
  • Tańsza reklama – tańszy marketing.
  • Kontakt twarzą w twarz pomoże Ci bardziej poznać potrzeby Klienta.
  • Szybszy feedback przy otwarciu biznesu – szybszy czas reakcji na korekty i lifty.
  • Wsparcie od lokalnej społeczności jest autentyczne i bardziej wiarygodne.

3. Optymalizacja stron e-commerce.

Proces optymalizacji analogicznie jak w pozycjonowaniu ma swój start w momencie uruchomienia strony i wynika z przekonania, że zawsze warto dążyć do ideału, jeśli chodzi o jakość witryny. Optymalizacja jest procesem wynikających z danych na bieżąco otrzymywanych podczas jej prowadzenia, jak i trendów w szeroko rozumianym web developmencie. Zobacz usługę optymalizacji.

4. Pisanie bloga – zadbaj o marketing treści.

Pisanie bloga, jak wspomniałem wyżej, jest niezbędnym elementem, który powinieneś już dawno zawrzeć w swojej strategii. Pozwoli Ci on na dotarcie do większej grupy odbiorców, dzięki tematom, które będziesz pisał. Powiązane będą oczywiście z zagadnieniami niszy, w której startuje Twój biznes. Dzięki blogowi, że w niedalekim czasie możesz być uznawany za eksperta w branży, gdzie tworzysz filozofię marki, przywiązujesz swoich czytelników do marki, którą Tworzysz sprawiając, że zniknie w nich strach przed dokonywaniem płatności. Dodatkowo prężnie rozwijający się blog może stworzyć mirco społeczność, którą wyróżnia lojalność, której kupić nie można. Wiedz, że z biegiem czasu będzie Ci łatwiej zmienić odwiedzających w Klientów. 

5. Media społecznościowe.

Aktywność w obrębie strony jest kluczowa, a media społecznościowe są doskonałą przestrzenią na jej udokumentowanie. Media społecznościowe odgrywają ogromną rolę w tworzeniu społeczności wokół biznesu. Większość biznesu traktuje je jak obowiązek. 

Ludzie – Twoi potencjalni Klienci, spędzają w social mediach większość czasu przed ekranem komputera czy telefonu. W obrębie sieci społecznościowej łatwiej nawiązuje się relacje – jest szybka komunikacja, prościej przekazuje się informacje, sprawniej dociera się do osób zainteresowanych daną niszą. Dlatego warto je wykorzystać jako miejsce wspierające zarówno rozpoczęcie i rozwój biznesu.

6. Kampanie reklamowe.

Reklama to motor napędowy każdego e-commerce. Jak i gdzie powinieneś się reklamować, zależy od Twojej grupy docelowej. Zaletą kampanii płatnych jest szybki dostęp do informacji weryfikujących Twoje strategie no i oczywiście szybsza sprzedaż. 

Gdzie możesz rozreklamować swój e-commerce?

Są trzy grupy reklam, które różnią się zasięgiem i miejscem.

Google Ads: Są to reklamy pojawiające się w wyszukiwarce Google, poczcie i mapach Google oraz sieciach partnerskich Google. Są to reklamy tekstowe, produktowe, graficzne.

Facebook i Instagram Ads: reklamy w mediach społecznościowych, które wyświetlane są wyłącznie w obrębie tychże portali.

Reklamy na portalach: Występują na serwisach branżowych, sprzedażowych, porównywarkach cenowych. Mogą występować w formie graficznej i tekstowej. Mogą nadawać dodatkową funkcjonalność ofercie, np.: mogą znaleźć się w dedykowanych sekcjach stron jak promowane, czy polecane produkty.

7. Kampanie mailingowe.

Niezbędnym narzędziem do prowadzenia e-commerce jest email marketing. Pozwala on utrzymać i zarządzać ruchem osób, które zapisały się na listę. Dzięki sprawnie wykorzystanym kampaniom mailingowym możesz zaznaczyć swą obecność w pamięci osób, które są w niszy, którą jest dla Ciebie motorem napędowym biznesu.

8. Konkursy i gratisy.

Żaden biznes nie może być statyczny. Przyciągaj ludzi promocjami. Twórz konkursy,  oferuj gratisy, darmowe transporty. Skup się na przyciąganiu uwagi. Twórz listy mailingowe osób, które uczestniczą we wszystkich akcjach promocyjnych, następnie oferuj im dodatkowe upusty lub stwórz dedykowane oferty. Nie daj o sobie zapomnieć. Wykorzystaj mailing również jako formę komunikacji marki.

9. Monitorowanie e-commerce.

W trakcje zadań, które wykonujesz, należy monitorować efekty działań. Zarówno pod względem zmieniających się pozycji w wyszukiwarce Google i kwestii około technicznych, jak i zachowań użytkowników.

Do najpopularniejszych narzędzi analizujących strony należą GSC (Google Serach Console), który określa pozycje poszczególnych stron, fraz, zapytań. Dzięki niemu można dodać mapy stron, sprawdzić jakość witryny co do współczesnych trendów prędkości wczytywania i użyteczności. Oprócz tego można również dodawać i analizować ulepszenia na stronie, szybciej indeksować nowe podstrony i aktualizować je w bazie Google.

Kolejnym równie ważnym jest Google Analytics, które analizuje zachowania użytkowników. Podstawowe informacje, jakie otrzymasz dzięki niemu, to informacje na temat progu wyjścia, współczynnika konwersji, długości sesji na stronie, miejsc, w których użytkownik wychodzi ze strony. Dodatkowo GA przekaże Ci dane demograficzne odwiedzających, ich lokalizacje wizyt na podstawie IP oraz źródła wizyt. Wiele informacji otrzymasz w czasie rzeczywistym i będziesz mógł na żywo śledzić poczynania użytkownika.

Kolejnym ważnym narzędziem w śledzeniu zachowań użytkowników jest Hotjar, który pozwala nagrywać sesje użytkowników oraz tworzyć heatmapy poszczególnych stron. Jest to świetne narzędzie do analiz. Pokazie jak Twój odbiorca przegląda stronę, czego szuka, co sprawdza, gdzie się zatrzymuje. Co przykuwa jego uwagę, ale również co pomija. To doskonałe narzędzie do analiz pozwalających albo utrzymać pewne założenia projektu sklepu, albo zmienić go, gdyż nie przekazuje potencjału w dystrybucji informacji, których Klient może oczekiwać.

Podsumowanie – jak zacząć w e-commerce.

Uruchomienie własnej platformy sprzedażowej i bycie szefem dla samego siebie jest bardzo kuszące. Jak zacząć e-commerce, który doprowadzi do tego momentu? Wiedz, że start w e-commerce to proces, który wymaga konsekwencji w decyzjach, planowania przyszłych zadań, analiz konkurencji, elastyczności i umiejętności szybkiego reagowania na zmiany. Zaczynając swój biznes w handlu internetowym, wiedz, że czeka Cię wiele niespodzianek, godziny, dni, miesiące ciężkiej pracy, aby zrozumieć i wykorzystać mechanizmy w nim występujące, które dzięki Twojej determinacji za jakiś czas będą dla Ciebie chleba powszednim.

To, jaki start będzie miał Twój e-commerce, zależy od wyborów, które podejmiesz na samym początku swojej drogi. Będziesz wyceniał swój czas i nakłady finansowe na projekt nieustannie. A wybór platformy sklepowej, sposobu jej wdrożenia i wykonawcy, który Cię mądrze pokieruje, to kluczowe etapy w założeniu działalności, które wyłącznie dzięki Twojemu zaangażowaniu mogą odnieść sukces.  

+48 727 677 100