Blockchain w e-commerce

Blockchain w e-Commerce. Usługi jutra.

przez Piotr

Aktualizacja

Blockchain zaczyna wchodzić do mainstreamu. Wyraźnie wpływać na e-commerce w szybkim tempie. Wchodzi w sektory, które wykorzystują technologie blockchain celem ułatwienia transakcji elektronicznych w bezpiecznym i szybkim procesie zakupowym.

Technologie rozproszenia rejestru danych, z których blockchain słynie, odgrywają kluczową rolę w rozwiązywaniu jednego z największych problemów e-commerce – bezpieczeństwa.

Co to jest blockchain?

Blockchain to technologia, która powstała w 1991 r. Wynikała z potrzeby zabezpieczenia dokumentów przed kasowaniem i edycją. Dopiero w 2009 roku została wykorzystana komercyjnie przez Satoshi Nakamoto – twórcy Bitcoin. Blockchain nie jest ani krypto walutą, ani językiem programowania. Blockchain to łańcuch bloków, w których zapisane są szczątkowe dane, każdej transakcji, które wspólnie w ciągu bloków tworzą jej kompletną formę. Blockchain to forma bazy danych, która jest rozproszona i działa na zasadzie P2P (peer to peer). Bloki są przetrzymywane na urządzeniach osób, które wykorzystały tę technologię. Edycja poszczególnych bloków jest niemożliwa dzięki wspomnianym rozproszeniu, hash’owaniu bloków oraz zabezpieczona dzięki pojęciu proof of work.

Co oferuje blockchain dla e-commerce?

Głównym zadaniem blockchain w handlu elektronicznym – e-commerce jest zapewnienie bezpieczeństwa transakcji i finansów oraz kolekcjonowanie danych podczas procesu kupna / sprzedaży. Blockchain chroni zarówno interesy sprzedających, jak i prywatność kupujących. Służy również do wyszukiwania produktów, obsługi Klientów i automatyzacji procesów biznesowych.

Blockchain pozwala na bezpieczne zakupy. Wykorzystując tę technologię, wszelkie dane nie mogą być zmienione zarówno w trakcie, jak i po odbytej transakcji. Dotyczy to sposobów płatności, rodzaju wysyłki, specyfiki produktów, rodzaju dostaw, danych osób czy firm, miedzy, którymi odbyła się transakcja – ogólnie wszystkiego, co jest informacją w procesie zakupowym, znajduje się w łańcuchu bloków. Do najbardziej powszechnych technologii blockchain w handu elektronicznym należą Ethereum i Bitcoin. Pierwszy zapewnia platformę sprzedażową, w której zarządza się łańcuchami bloków, natomiast drugi rozpowszechnia tą technologię i umożliwiła płatność w e-sklepach i aplikacjach, w których akceptuje się go jako walutę.

Zalety blockchain w e-commerce.

Blockchain ma zapewniać bezpieczeństwo transakcji w formie zadowalającej obydwie strony. Dodatkowo redukuje koszty transakcji, zapewnia szybszy proces zakupu i wpływa na pozytywne doświadczenia użytkowników – UX.

1. Poprawa bezpieczeństwa.

Zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzania i przechowywania danych osobowych oraz nieuczciwe transakcje budzą wiele obaw w e-handlu. Na podstawie danych z 2022 r. 46% firm prowadzących działalność w internecie doświadczyło oszustwa w ciągu 24 miesięcy od dziś – dowód

Blockchain pozwala na dokonywanie płatności wyłącznie zweryfikowanym osobom, które są sprawdzane przez wielu zaufanych partnerów, nadając transakcji najwyższy stopień bezpieczeństwa baz danych i całych systemów.

2. Decentralizacja transakcji.

Dzięki blockchain tylko kupujący i sprzedający mogą kontrolować cały proces transakcyjny i nikt inny niema weń wglądu. Nikt nie może go zmodyfikować. Tak więc nie można zmniejszyć wartości transakcji poprzez dewaluację czy sztuczne podwyższanie wartości waluty. Ani decyzje rządu, ani innego kraju, w których granicach odbyła się ta transakcja, nie ma na nią wpływu.

3. Redukcja kosztów sprzedaży.

W technologii blockchain łączenie procesu płatności ze stanem magazynowym i specyfiką produktu jest normą. To powoduje, iż nie musimy mieć oddzielnych systemów do zarządzania każdym z tych elementów. Dodatkowo blockchain dzięki Bitcoin`owi omija szerokim łukiem systemy bankowe, które za każdą transakcję przyjmują prowizje lub wymagają umów, które są pełne ograniczeń czasowo – finansowych dla sprzedających.

4. Opcja anonimowości.

W zależności od sklepu czy typu e-commerce, czy typu produktu, istnieje możliwość zaoferowania Klientom anonimowego lub prawie anonimowego dokonywania zakupów. Blockchain zapewnia im maksymalny poziom prywatności w sklepie internetowym. Jeśli dane poufne, które nie są powiązane z osobą Klienta, nie są przekazywane w procesie zakupu, to znak, iż Klienci częściej dokonują relacji biznesowo-sprzedażowych – a o to chodzi przecież w każdym handlu.

4. Szybsze realizacje.

Transakcje w blockchain odbywają się w mgnieniu oka. Nie ma tu oczekiwań na okno transakcyjne, jak jest w przypadku banków, nie ma oczekiwania na wpłatę środków na konto sprzedającego. Nie istnieją tu święta czy dni wolne od handlu. To powoduje, że przekazanie zamówień do realizacji odbywa się ekspresowo – a jak wiadomo czas, to pieniądz.

5. Automatyzacja procesów biznesowych.

Automatyzacja jest największym wyzwaniem każdego biznesu. Blockchain w dużej mierze ją umożliwia. Dzięki regułom, które określa biznes technologia, blockchain pozwala na wykonywanie określonych zadań w sposób automatyczny, nie wymagając zaangażowania osób trzecich. 

Przykładem może być zakup, w którym część pieniędzy jest zamrażana do momentu dostarczenia produktu. Jeśli produkt dojedzie na czas, reszta funduszy jest odblokowywana i przekazywana do sprzedawcy lub zwracana do kupującego, jeśli termin realizacji się przedłuży.

Dzięki tej technologi kupujący mogą przechowywać niezbędne informacje o produktach, które zakupili, np.: karty gwarancyjne, potwierdzenie własności, certyfikaty autentyczności, paragony, faktury.

6. Zarządzanie wysyłkami.

Wysyłki to zmora dla większości firm online. Wynika to z faktu długiego procesu związanego z zarządzaniem handlem wysyłkowym. Blockchain odmienia ten stan rzeczy. Dzięki niemu wszelkie informacje co do wysyłki czy to jednostkowej, czy paletowej, kontenerowej, zapisane są na kartach transportowych. To skraca czas zarówno dostaw, koszty administracyjne oraz ułatwia śledzenie przesyłek i uzyskanie informacji co do typu produktu, jego wagi i rozmiarów przesyłki. W przypadku produktów ze ściśle określana datą przydatności blockchain również gromadzi te informacje, wskazując przydatność produktów na palecie jako swoistą formę kontroli.

7. Zarządzanie dostawami.

To kolejna bolączka sklepów internetowych, które muszą dbać o łańcuch dostaw. Blockchain sam to może regulować, może również sprawdzać, które produkty są najczęściej sprzedawane, a które  nie cieszą się odpowiednim zainteresowaniem. Blockchain może zarówno śledzić dostawy, sprawdzać stany magazynowe, jak i prowadzić dokumentację.

8. Brak ograniczeń w transakcjach.

Dzięki łańcuchom blokowym każdy może kupić i sprzedać swoje dobra bez względu na kraj, w którym się znajduje. Blockchain jest globalną technologią – dostępną dla wszystkich.

Blockchain jest rozwiązaniem zarówno dla Klientów i Sprzedawców, którzy nie posiadają w swoich krajach konkretnych banków czy popularnych aplikacji płatniczych. Jest on atrakcyjną opcją dla tych, którzy nie chcą korzystać z pośredników w sprzedaży, dbają o swoją prywatność, nie chcąc wiązać się umowami.

9. Wiarygodność recenzji – wiarygodność marki.

Wiarygodne recenzje to złoto w branży. Nieważne, czy są dobre, czy złe. To w dużej mierze one wpływają na decyzje zakupowe. Wyraźnym trendem w obecnych czasach są sztucznie napędzane oceny produktów czy usług, który zalewają internet. Blockchain to zmienia. Pozwala on na ocenę wiarygodności opinii na temat danych dóbr, na podstawie zawartych w blokach informacji o kupujących. Jeśli odbywa się to na stronie, w której została zrealizowana transakcja, to nie jest problemem ją zaakceptować lub skasować. Natomiast udowodnienie sztucznych opinii na innych stronach jest prostsze i podparte twardymi dowodami, które zapewnia blockchain. 

10. Programy lojalnościowe.

Dzięki technologii łańcuchów blokowych i przekazywanych danych podczas transakcji sprzedający mają pole do popisu. Mogą oni tworzyć programy lojalnościowe dla swoich Klientów. Po przekroczeniu określonej kwoty wszystkich transakcji mogą zaoferować im ulgi i promocje zarówno w obrębie witryny, w którym nastąpiła sprzedaż, jak i tych, które są na liście powiązanych witryn zaakceptowanych przez sprzedawcę.

11. Dedykowane oferty.

Dzięki informacjom, które blockchain zbiera, można w prosty sposób przedstawić oferty dla stałych Klientów, znając ich potrzeby, wybory i gust. Powiązanie tych elementów sprawia, iż Konsument czuje się bardziej doceniany, a zarazem szybciej przywiązuje się do marki wykorzystującej tę technologię w swoich sklepach internetowych.

Pojęcia technologii blockchain w e-handlu.

Blockchain posiada wiele koncepcji, które wyróżniają tę technologię. Warto więc o nich wspomnieć – oto one:

Smart contract.

Jest to oprogramowanie oparte na blockchain, które wskazuje konkretne działania przy spełnieniu określonych warunków. Ułatwia to automatyzację wszelkich procesów. 

Publiczny blockchain.

Ogólnie każdy może korzystać z tej technologii. Doskonałym przykładem jest Bitcoin, który nie wymaga pozwoleń i jest oparty na publicznym blockchain’ie. Warto wiedzieć, że są odstępstwa od tej formy, w której publiczne wersje blockchain wymagają pozwoleń i są kierowane do autoryzowanych użytkowników.

Prywatny blockchain.

W tym pojęciu dostęp jest ograniczony dla osób, które mają pozwolenia na dokonywanie transakcji. Jest to pojęcie, które ma silne podłoże w e-commerce, kiedy obydwie strony lub jedna z nich chce, aby ich dane (część danych) były prywatne i bezpieczne podczas zawierania umowy sprzedażowej.

DAO.

DAO (Decentralized Autonomous Organization). To idea, która zakłada, że organizacja jest w pełni autonomiczna. Nie wymaga nadzoru człowieka w jej funkcjonowaniu dzięki wykorzystanym, wskazanym wcześniej, inteligentnym kontraktom (smart contracts). To ogromna zaleta w e-commerce, gdyż nie trzeba zatrudniać kadry zarządzającej projektem, a czas na podejmowanie decyzji jest błyskawiczny.

NFT.

NFT (Non-Fungible Token). Ta koncepcja realizuje marzenia chęci posiadanie czegoś unikatowego w świecie, gdzie wszystko jest w zasięgu ręki. Powstała potrzeba posiadania czegoś lub części czegoś np.: cyfrowej sztuki, czy bloku w formie unikatowego elementu. Buduje to ogromny potencjał sprzedażowy dla e-biznesu, w którym marki nawiązują relacje ze swoimi klientami, tworząc z nimi prawdziwą, ścisłą wieź.

GAS.

GAS to koszt transakcji w blockchain Etherum. Koszt wykonanej transakcji jest dynamiczny, zależny od ilości transakcji w danej chwili, od kosztu prądu, od kosztu jej obliczenia. Wykorzystuje je Ethereum.

Przykłady wykorzystania blockchain w platformach e-commerce.

Dowiedz się, jak łańcuchy bloków wpływają na obecny handel elektroniczny oraz które platformy e-commerce je wykorzystują.

Oto przykłady:

Platformy sprzedażowe korzystające z blockchain.

WooCommerce: Sklepy WooCommerce oparte na WordPress mogą sprzedawać NFT dzięki wtyczkom rozszerzającym ich funkcjonalność. Posiadają również bramki płatności uznające kryptowaluty. Jedna z najpopularniejszych z nich to Coinbase.

PrestaShop: kolejna popularna platforma sprzedażowa oparta na open sorce, która zapewnia płatności przez Bitcoin i Crypto.

Magento: akceptuje w pełni automatyczne płatności krypto walutą taką jak Bitcoin. Ta platforma umożliwia stworzenie własnego market place opierający się na NFT. 

Shopify: Ten SaaS od 2020 r. akceptuje płatności krypto walutami. Stworzył już program, obecnie w wersji beta https://www.shopify.com/nft, w którym można sprzedawać NFT na tej platformie.

Firmy korzystające z blockchain w handlu elektronicznym.

Lista jest ogromna. Spośród 86 największych światowych marek 65 wykorzystuje tę technologię w procesie tworzenia rozwiązań usprawniających ich funkcjonowanie. 16 z nich jest w procesie poznawania technologii. Oto firmy, które wykorzystują blockchain.

Firmy wykorzystujące blockchain

Co za tymi logami idzie? Pieniądze. Wspieranie łańcucha bloków pod względem finansowym jest normą. Pierwsza setka firm zainwestowała w niego 3.5 biliona dolarów, wspierając firmy współtworzące tę technologię. Największym inwestorem jest Alphabet — firma Google.

Marki wykorzystujące Bitcoin w e-sklepach.

Poznaj niektóre z nich:

OverStock: to pionier wśród detalistów. Zaakceptował płatności Bitcoin w 2014 r. jako walutę i do tej pory nie zrezygnował z tej formy płatności.

HoneyWell: to firma, która sprzedaje używane samoloty i części do samolotów w systemie B2B. Problemem tej firmy był obieg dokumentacji. Wymagał bardzo dużo czasu na zarządzanie, kontrole wysyłek, dostaw części. Blockchain to zmienił diametralnie, ograniczając koszty zarządzania dokumentacją do minimum, a zarazem przyspieszając proces wysyłek.

Microsoft: akceptuje krypto waluty również od 2014 roku. Od płatności za gry oraz usługi na platformach Windows mobile czy Xbox.

PayPal: po niespełna trzech miesiącach od akceptacji Bitcoin`a przez Microsoft, PayPal wszedł do gry. Powodem wykorzystania tej krypto waluty były wysokie prowizje za transakcje wynoszące 2/3% za każdą z nich.

Etsy: to portal sprzedażowy, w którym wykorzystuje krypto waluty i umożliwia z ich korzystania sklepom w obrębie platformy. Etsy stworzyło dodatkowy filtr, po którym można znaleźć firmy akceptujące płatność Bitcoinem.

Starbucks: sieć znana ze słynnej kawy, przyjęła w 2020 r. częściowo Bitcoin jako walutę. Nie można za niego nic kupić w obrębie tej sieci, ale można wykorzystać ją do zakupu bonów czy kart podarunkowych.

Technologia blockchain w e-handlu. Podsumowanie.

Konsumenci, jak i sprzedawcy dzięki blockchain współtworzą system, w którym obydwa podmioty zyskują na jego rozwoju. Poza bezpieczeństwem, które blockchain gwarantuje, kluczowe jest stałe poprawianie jakości obsługi Klienta i automatyzacji procesów sprzedażowych. Blockchain jest znakiem firmowym, absolutnym priorytetem nowoczesnego handlu, w którym transparentność finansów i sprzedaży jest kluczowa. Blockchain w e-commerce budzi ogromne zainteresowanie wielu sektorów e-handlu. E-biznes zauważa jego pozytywne cechy i potencjał wynikający z jego filozofii. Każdy biznes szuka automatyzacji w swoich procesach, redukcji kosztów i zadowolenia wśród Klientów. Blockchain to po części gwarantuje, po części rozwija. Dlatego popularność tej technologii sprawia, że będzie ona w niedługim czasie standardem w branży handlu elektronicznego.

+48 727 677 100